Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1622944_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 175 (Alm. del):
I brev af 22. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 175:
”Vil ministeren, i forbindelse med, at udkast til ”Bekendtgørelse om krav
til studieadministrative systemer for almene voksenuddannelser, er-
hvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser mfl.” af februar 2016 er
sendt i høring, besvare følgende:
a) Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren har valgt, at mi-
nisteriet ikke skal være ansvarlige for centrale dele af de studie-
administrative systemer, selvom ministeriet allerede benytter sig
af det eksisterende private marked for de studievendte systemer?
b) Vil ministeren redegøre for den samfundsøkonomiske gevinst
ved, at indkøb af studieadministrative systemer lægges ud på sko-
lerne i stedet for, at Ministeren for Børn, Undervisning og Lige-
stilling sammen med Uddannelses- og Forskningsministeren cen-
tralt varetager systemunderstøttelsen af institutionernes admini-
strative opgaver?
c) Vil ministeren – og herunder Styrelsen for It og Læring – sikre, at
en markedsliggørelse af de studieadministrative systemer ikke en-
der med dannelsen af et privat monopol, og vil ministeren rede-
gøre for sin holdning til en eventuel dannelse af et privat mono-
pol, herunder hvilken betydning det vil have for skolerne?
d) Vil ministeren redegøre for, hvordan en markedsliggørelse af de
studieadministrative systemer ikke vil påvirke elever og kursister i
deres uddannelsesforløb, hvis den private leverandør af de stu-
dieadministrative systemer eksempelvis går konkurs?”
Svar:
Ad a) Markedsåbningen har til hensigt at give skolerne et valg mellem
leverandører og dermed bedre mulighed for at understøtte deres lokale
administrative processer med moderne it-løsninger. En markedsåbning
vil endvidere skabe større kommercielle muligheder for udvikling af for-
skellige løsninger til skoler med forskellige behov.
19. april 2016
Sags nr.:015.591.491
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om decentralisering af studieadministrative systemer, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Med markedsåbningen bliver skolerne selv ansvarlige for it-
understøttelsen af de arbejdsprocesser, der er af lokal karakter, eksem-
pelvis administration af elevflytninger, fravær, frafald mv., mens ministe-
riet fortsat har ansvaret for it-understøttelsen af de forretningskritiske
processer for ministeriet, der er af national karakter, eksempelvis taxame-
terudregning- og udbetaling samt prøve- og eksamensafholdelse.
Herudover skal skolernes lokalt anskaffede it-løsninger sikre indberet-
ning af data til ministeriet. Ministeriet opstiller derfor de krav, som sko-
lerne skal stille til leverandørerne af løsningerne med henblik på, at de
overholder standarder og myndighedsinstrukser i forhold til eksempelvis
taxameterudregning og eksamensafholdelse.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i en årrække stillet
det obligatoriske studieadministrative it-system EASY-A til rådighed for
erhvervsskoler. På gymnasie- og voksenuddannelsesområdet har skolerne
derimod selv anskaffet de studieadministrative it-systemer i en årrække,
hvilket har skabt et marked. Derfor besluttede den daværende minister i
2013, at ministeriet skulle gennemføre en samlet markedsåbning, der
indebærer, at erhvervsskoler på linje med gymnasier og VUC’er selv skal
anskaffe deres it-løsninger på markedet frem for at være forpligtede til at
anvende én central løsning.
Det er samtidigt vigtigt at understrege, at den eksisterende studieadmini-
strative løsning på erhvervsuddannelsesområdet EASY-A er et gammelt
it-system, som i dag ikke er tidssvarende, og ministeriet har derfor flere
gange modtaget henvendelser fra erhvervsskoler, der ønsker at anskaffe
sig kommercielle studieadministrative it-løsninger i stedet for at anvende
EASY-A.
Ministeriet er løbende i dialog med interessenterne på de gymnasiale
uddannelser om markedsåbningen af studieadministrative it-systemer.
Ad b) Ministeriet har ikke lagt til grund, at markedsåbningen giver øko-
nomiske gevinster eller tab. Formålet med markedsåbningen er, at sko-
lerne får styrkede muligheder for at anskaffe fleksible løsninger på kom-
mercielle vilkår, som i højere grad kan tilpasses lokale forhold end et
centralt statsligt it-system.
Ad c) Markedsåbningen har jf. ovenfor til hensigt at skabe frit valg for
skolerne på et samlet velfungerende marked for studieadministrative
systemer.
Efter min opfattelse er det ikke ønskværdigt og vil have negative konse-
kvenser for skolerne, hvis der etableres et privatmonopol. Ministeriet har
derfor taget en række initiativer med henblik på at sikre et velfungerende
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om decentralisering af studieadministrative systemer, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
marked for studieadministrative løsninger, bl.a. ved at afholde to større
informationsmøder for alle interesserede it-leverandører, hvor der var
12-15 it-leverandører til stede. Herudover har ministeriet i den valgte
model for markedsåbning skelet til den arbejdsdeling, der er mellem stat
og kommuner på folkeskoleområdet, herunder ved etablering af en bru-
gerportal, hvilket gør det nemmere for de leverandører, som opererer på
folkeskoleområdet, også at levere løsninger til ungdomsuddannelsesom-
rådet.
Ministeriet vil løbende tage bestik af den markedsmæssige situation og
iværksætte yderligere initiativer, hvis det vurderes nødvendigt. Herudover
har ministeriet meddelt erhvervsskolerne, at den nuværende løsning
EASY-A opretholdes ind til medio 2018, således at kommende it-
leverandører kan blive klar med velfungerende løsninger.
Ad d) Ministeriet forventer, at det på et marked med flere mulige leve-
randører vil være nemmere for skolerne at skifte studieadministrativ løs-
ning. Foruden krav til indberetningerne til ministeriet vil den bekendtgø-
relse, der regulerer godkendelsen af skolernes it systemer, endvidere in-
deholde krav til, at systemerne overholder persondatalovgivningen. I
forbindelse med markedsåbningen revideres bekendtgørelsen med for-
ventet virkning fra 1. juli 2016, og der indføres således en ny regel, hvor-
efter det er muligt at gribe ind over for leverandører, der ikke overholder
kravene. Hvor persondata opbevares hos systemleverandøren er der i
bekendtgørelsen opstillet et kontrolmål om, at det skal påses, at system-
leverandøren træffer ”de fornødne tekniske og organisatoriske sikker-
hedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintet-
gøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkom-
mendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med person-
dataloven”. Ministeriet sikrer herved gennem systemrevisionsbekendtgø-
relsen, at de godkendte systemer eksempelvis understøtter udtræk af
data, således at et skifte til en anden leverandør muliggøres.
I tilfælde af at en leverandør ikke kan svare sine forpligtelser overfor en
skole i forbindelse med konkurs eller lignende, vil ministeriet bidrage til
at sikre, at der kan findes en alternativ studieadministrativ løsning og
herunder at elever og kursister påvirkes mindst muligt.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
3