Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1568929_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 17 (Alm. del):
I brev af 22. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 17:
”Vil ministeren oplyse, hvad besparelsen vil være, hvis antallet af elever i
10. klasse dimensioneres til 20 pct. af det nuværende antal?”
Svar:
Der lægges til grund for besvarelsen, at dimensioneringen omfatter alle
skoletyper, der udbyder 10. klasse.
Dimensionering alene til folkeskolens 10. klasse må således umiddelbart
formodes at få den afledte effekt, at en betydelig del af de elever, der
herved afskæres fra dette skoleforløb, vil søge 10. klasse på en fri skole.
Da udgiftsniveauet, jf. tabel 1 nedenfor, er højere på efterskoler og frie
fagskoler sammenlignet med folkeskolens 10. klasse, vil det sandsynligvis
indebære væsentlige merudgifter.
Ved at fastsætte en samlet dimensionering i 10. klasse svarende til 20 pct.
af det nuværende antal elever i 10. klasse i alle skoletyper, der tilbyder 10.
klasse, vil der umiddelbart, jf. nedenstående tabel, opstå en mindreudgift
i størrelsesordenen 2,6 mia. kr.
Tabel 1. Mindreudgifter ved dimensionering af 10. klasse
(2015 pl)
Elevtal i 10.
80 pct. af
klasse
elevtal i 10.
klasse
Folkeskolen (inkl. specialskoler mm.)
16.300
13.100
Frie grundskoler
3.300
2.600
Efterskoler
17.500
14.000
Frie fagskoler
350
250
I alt
37.450
29.950
Note: Beregningen er for de frie skoler baseret på tilskuds- og aktivitetsforudsætninger-
ne i finanslov 2015, og for folkeskolen de kommunale budgetter for 2015, Statistikban-
ken tabel BUDK32, samt elevtal for skoleåret 2014/15.
17-11-2015
Gennem-
snitsudgift
pr. elev (kr.)
71.000
45.500
110.000
170.000
Umiddelbar
mindreudgift
(mio. kr.)
930
120
1.540
40
2.630
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om hvad besparelsen vil være, hvis antallet af elever i 10. klasse dimensioneres til 20 pct. af det nuværende antal, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Ud fra de angivne elevtal i tabellen ses, at en dimensionering på 20 pct.
af det nuværende elevtal i 10. klasse vil betyde, at maksimalt 7.500 elever
vil kunne optages i 10. klasse. Det svarer til 10,9 pct. af en årgang (antal-
let af 16-årige pr. 1. januar 2015).
En begrænsning af elevtallet i 10. klasse vil imidlertid indebære merudgif-
ter som følge af fremrykket aktivitet i ungdomsuddannelserne, idet de
fleste af de elever, der ellers ville være gået i 10. klasse, vil vælge en ung-
domsuddannelse umiddelbart efter 9. klasse.
Om der i det eller de første år opstår en mindreudgift, vil afhænge af de
pågældende elevers valg af uddannelse, og hele mindreudgiften vil først
gradvis kunne realiseres, i takt med at de elever, der afskæres fra 10. klas-
se, gennemfører en efterfølgende kompetencegivende uddannelse.
Endelig er der ikke taget højde for, hvilken betydning en dimensionering
af 10. klasse vil få for elevers videre uddannelses- og beskæftigelsesfor-
løb, herunder for den positive effekt i form af øget arbejdsudbud, der vil
være en konsekvens af, at flere elever et år tidligere kommer ud på ar-
bejdsmarkedet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby