Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1620959_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 168 (Alm. del):
I brev af 18. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Dorthe Ullemose
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 168:
”Vil ministeren redegøre for, hvor stor en procentdel af opgaverne i de
nationale test, der er vurderet som fejlkilder i skoleårene 2013/14 og
2014/15, og herunder nærmere redegøre for de opgaver, der er blevet
vurderet som fejlkilder i de pågældende skoleår opgjort for hvert enkelt
fag? Derudover bedes ministeren oversende en opgørelse, der viser pro-
centdelen af fejlkilder for hvert enkelt klassetrin, der har gennemført de
obligatoriske test, i skoleårene 2013/14 og 2014/15.”
Svar:
Ministeriet har ikke en oversigt over ’fejlkilder’ i de nationale test, men
gennemførte i perioden 2013-15 en omfattende kvalitetssikring af opga-
vebanken, som er grundlaget for de nationale test. Kvalitetssikringen er
gennemført af opgavekommissionerne og har indebåret en gennemgang
af alle eksisterende testopgaver i opgavebanken for de nationale test.
Opgavekommissionerne udpeges af Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet og består af medlemmer, som har erfaring med at konstruere testop-
gaver, og for de flestes vedkommende desuden underviser eller har un-
dervist i folkeskolen i de fag, de udarbejder testopgaver til.
Formålet med den faglige kvalitetssikring i 2013-15 var at sikre, at alle
testopgaver havde en høj faglig, sproglig og testmetodisk kvalitet. Kvali-
tetssikringsarbejdet blev dels foranlediget af eksterne henvendelser om-
kring opgavernes kvalitet, og dels af ministeriets forøgede indblik i opga-
vebankens sammensætning efter overtagelse af testsystemet fra en eks-
tern leverandør i 2011. Eksempelvis havde det i 2012 vist sig at være
vanskeligt at tilføje nye opgaver til opgavebanken, hvilket indikerede, at
opgavebanken havde for uensartede testegenskaber.
14-04-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om hvor stor en procentdel af opgaverne i de nationale test, der er vurderet som fejlkilder i skoleårene 2013/14 og 2014/15, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1620959_0002.png
2
På baggrund af det faglige kvalitetssikringsarbejde er en del opgaver fjer-
net fra opgavebanken. Samtidig er der tilføjet en række nye testopgaver.
Efter den faglige kvalitetssikring har opgavebanken gennemgået en stati-
stisk kvalitetssikring for at sikre ensartede testegenskaber inden for hvert
profilområde. I denne proces er yderligere opgaver taget ud af opgave-
banken, fordi de havde utilfredsstillende statistiske testegenskaber, selv
om den faglige kvalitet var i orden.
Både den faglige og den statistiske kvalitetssikring har fået indflydelse på
opgavebankens sammensætning fra skoleåret 2014/2015 i fagene dansk,
læsning, matematik, engelsk og biologi og i skoleåret 2015/2016 for geo-
grafi og fysik/kemi.
Nedenstående opgørelse viser, hvor stor en procentdel af testopgaver
der samlet set er fjernet fra opgavebanken som følge af kvalitetssikrings-
arbejdet i 2013-15, og hvor mange nye testopgaver der blev tilføjet for-
delt på de enkelte test og klassetrin.
Tabel 1. Ændringer i opgavebanken forud for de obligatoriske natio-
nale test i skoleåret 2014/15
Fag
Antal opgaver i Opgaver der er
opgavebanken
fjernet ifm. den
inden oprydning statistiske og
faglige kvali-
tetssikring
687
198
753
133
715
131
567
64
687
216
842
231
673
244
749
79
624
143
678
122
6975
1561
Opgaver der er
tilføjet i forbin-
delse med kvali-
tetssikringsar-
bejdet
79
53
63
188
75
100
72
107
71
221
1029
Samlet procent-
andel, der er
slettet i opgave-
banken pr.
test/klassetrin
29 pct.
18 pct.
18 pct.
11 pct.
31 pct.
27 pct.
36 pct.
11 pct.
23 pct.
18 pct.
22 pct.
Dansk læsning 2. kl.
Dansk læsning 4. kl.
Dansk læsning 6. kl.
Dansk læsning 8. kl.
Matematik 3. kl.
Matematik 6. kl.
Engelsk 7. kl.
Fysik/kemi 8. kl.
1
Biologi 8. kl.
Geografi 8. kl.
2
Total
Tabel
1
viser, at 22 pct. af opgaverne i den samlede opgavebank for alle
10 nationale test er fjernet i forbindelse med kvalitetssikringsarbejdet i
2013-2015. Opgavebanken er samtidig opdateret med nye opgaver med
højere testmetodisk og faglig kvalitet. På den måde er opgavebankens
kvalitet samlet set forøget.
Der foregår årligt afprøvning af nye opgaver, så opgavebanken i de nati-
onale test løbende opdateres. Hver ny opgave afprøves af ca. 700 elever,
før den eventuelt tages i brug.
Ændringer for fysik/kemi 8. klasse og geografi 8. klasse er foretaget i skoleåret
2015/2016.
2
Se foregående note.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om hvor stor en procentdel af opgaverne i de nationale test, der er vurderet som fejlkilder i skoleårene 2013/14 og 2014/15, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Afslutningsvis skal det bemærkes, at hvis der konstateres en konkret fejl i
en testopgave, fjernes den pågældende opgave hurtigst muligt fra opga-
vebanken. Det er en generel procedure, der har været anvendt, siden de
nationale test blev taget i brug og anvendes, når ministeriet fx modtager
henvendelser fra pressen og lærere. Ministeriet har ingen egentlig opgø-
relse over antallet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby