Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 165 (Alm. del):u
I brev af 15. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 165:
”Ministeren bedes oplyse om, hvilken placering Danmark vil have i de
seneste to PISA, hvis man fravælger tosprogede elever i testresultaterne”
Svar:
Landenes placeringer i PISA er baseret på de samlede gennemsnitlige
resultater for hele elevpopulationen. Det er derfor ikke muligt at oplyse,
hvilken placering Danmark ville have i PISA, hvis man fravalgte tospro-
gede elever i testresultaterne. Det ville kræve en genberegning af de gen-
nemsnitlige resultater for samtlige deltagerlande, hvor dele af populatio-
nen sorteres fra. Hvorvidt Danmarks placering ville ændre sig afhænger
af, hvordan en genberegning af testresultaterne uden elever med indvan-
drerbaggrund ville påvirke de øvrige landes resultater. Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling er ikke i besiddelse af en præcis liste,
der sammenligner sådanne resultater.
OECD har dog lavet en international analyse af testresultaterne for en
række – men ikke alle – deltagerlandes elever med og uden indvandrer-
baggrund. Rapporten ”Helping immigrant students to succeed at school
– and beyond” indeholder figurer, der viser, hvordan elever uden ind-
vandrerbaggrund, førstegenerationsindvandrere og andengenerationsind-
vandrere klarer sig i henholdsvis læsning, matematik og problemløsning i
PISA 2012. Figurerne tegner et billede af, at Danmark er blandt de lande,
hvor der er en forholdsvis stor forskel mellem resultaterne for elever
med og uden indvandrerbaggrund. Rapporten kan findes via følgende
link:
https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-
succeed-at-school-and-beyond.pdf
12-04-2016