Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1619638_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 165 (Alm. del):u
I brev af 15. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 165:
”Ministeren bedes oplyse om, hvilken placering Danmark vil have i de
seneste to PISA, hvis man fravælger tosprogede elever i testresultaterne”
Svar:
Landenes placeringer i PISA er baseret på de samlede gennemsnitlige
resultater for hele elevpopulationen. Det er derfor ikke muligt at oplyse,
hvilken placering Danmark ville have i PISA, hvis man fravalgte tospro-
gede elever i testresultaterne. Det ville kræve en genberegning af de gen-
nemsnitlige resultater for samtlige deltagerlande, hvor dele af populatio-
nen sorteres fra. Hvorvidt Danmarks placering ville ændre sig afhænger
af, hvordan en genberegning af testresultaterne uden elever med indvan-
drerbaggrund ville påvirke de øvrige landes resultater. Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling er ikke i besiddelse af en præcis liste,
der sammenligner sådanne resultater.
OECD har dog lavet en international analyse af testresultaterne for en
række – men ikke alle – deltagerlandes elever med og uden indvandrer-
baggrund. Rapporten ”Helping immigrant students to succeed at school
– and beyond” indeholder figurer, der viser, hvordan elever uden ind-
vandrerbaggrund, førstegenerationsindvandrere og andengenerationsind-
vandrere klarer sig i henholdsvis læsning, matematik og problemløsning i
PISA 2012. Figurerne tegner et billede af, at Danmark er blandt de lande,
hvor der er en forholdsvis stor forskel mellem resultaterne for elever
med og uden indvandrerbaggrund. Rapporten kan findes via følgende
link:
https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-
succeed-at-school-and-beyond.pdf
12-04-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om hvilken placering Danmark vil have i de seneste to PISA, hvis man fravælger tosprogede elever i testresultaterne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1619638_0002.png
2
I den danske rapport ”PISA Etnisk 2012” er foretaget analyser af forde-
lingen af gennemsnitlige resultater for elever med og uden indvandrer-
baggrund i de seneste to runder af PISA – PISA 2009 og PISA 2012. Det
gør det muligt at se, hvordan Danmarks gennemsnitlige resultater ser ud,
hvis man kun ser på elever uden indvandrerbaggrund. Resultaterne for
de tre hovedområder matematik, læsning og naturfag er vist i tabellen
nedenfor.
Fordelingen af gennemsnitlige resultater for PISA 2012 og PISA
2009
Matematik Læsning
Naturfag
PISA 2012
Alle samlet
Uden indvandrerbaggrund
Med indvandrerbaggrund
Taler dansk i hjemmet
1.generation
2.generation
500
508
449
428
447
503
511
458
426
447
496
504
459
427
454
495
502
460
422
446
498
508
444
418
433
499
508
449
416
430
PISA 2009
Alle samlet
Uden indvandrerbaggrund
Med indvandrerbaggrund
Taler dansk i hjemmet
1.generation
2.generation
Kilde: Christensen et al., 2014,
”PISA Etnisk 2012 – PISA 2012 med fokus på
unge med indvandrerbaggrund”
s.21
Det fremgår af tabellen, at elever uden indvandrerbaggrund klarer sig
bedre end elever med indvandrerbaggrund. Af elever med indvandrer-
baggrund klarer de elever, der taler dansk i hjemmet, sig bedst, men på
niveau med eller lige over andengenerationsindvandrere.
Førstegenerationsindvandrere har den laveste gennemsnitlige testscore.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby