Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 163 (Alm. del):
I brev af 11. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) og Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 163:
”Vil ministeren redegøre for processen fra, at det blev besluttet at indfø-
re nationale test i marts 2006 til den første gennemførelse af testene i
2010, herunder hvordan testene blev udviklet, og hvilke kvaliteter man i
den forbindelse lagde særligt vægt på?”
Svar:
De nationale test blev indført med lov nr. 313 af 19. april 2006 om æn-
dring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationa-
le test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver mv). Formålet
var at skabe en forbedret evalueringskultur og herigennem et fagligt løft i
folkeskolen.
I forarbejderne til loven, jf. lovforslag nr. L 101 af 7. december 2005, er
følgende ønskede kvaliteter ved testene beskrevet:
At de skal være it-baserede og et pædagogisk redskab.
At de skal være adaptive, således at testenes sværhedsgrad tilpas-
ses efter den enkelte elevs svar i løbet af testen.
At de skal være baseret på en opgavebank.
At de skal være udviklet med udgangspunkt i de krav, som stilles
til elevernes færdigheder på hvert enkelt klassetrin.
At de skal være baseret på et forskningsmæssigt grundlag.
At testsystemet skal give en tilbagemelding på elevens faglige
standpunkt.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget blev det forudsat, at
reglerne om de nationale test skulle udmøntes i en bekendtgørelse. Med
bekendtgørelse nr. 1157 af 24. oktober 2006 om anvendelse af test i fol-
keskolen m.v. blev der fastsat nærmere regler om, hvilke test der skulle
05-04-2016