Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1616525_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 162 (Alm. del):
I brev af 11. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) og Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 162:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan antallet af og indholdet i de natio-
nale test har udviklet sig siden 2010, herunder hvilke ændringer der er
foretaget i testenes indhold, og hvorfor der er foretaget ændringer?”
Svar:
I 2010 indførtes ti obligatoriske nationale test i folkeskolen. De obligato-
riske test blev i 2012 suppleret med to nye test i dansk som andetsprog,
der ikke er obligatoriske, og som alene tages på frivilligt basis (jf. tabel 1).
Der har siden 2010 været gennemført mellem 480.000 og 529.000 obliga-
toriske nationale test hvert skoleår. I skoleåret 2014/2015 blev der af-
holdt 485.000 frivillige test.
Krydserne i tabel 1 viser, hvilke klassetrin de obligatoriske test afvikles i.
De grønne felter viser klassetrin med mulighed for afvikling af frivillige
test.
Tabel 1
Fag og klassetrin
Dansk, læsning
Matematik
Engelsk
Geografi
Biologi
Fysik/kemi
Dansk som andet-
sprog
05-04-2016
1.
2.
X
3.
X
4.
X
5.
6.
X
X
7.
X
8.
X
X
X
X
9.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan antallet af og indholdet i de nationale test har udviklet sig siden 2010, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1616525_0002.png
2
Alle nationale test består af tre faglige profilområder, som afgrænser de
færdigheder, eleverne testes i. Tabel 2 viser en oversigt over testenes
profilområder.
Tabel 2
Fag
Dansk, læsning
Matematik
Engelsk
Geografi
Biologi
Profilområde 1
Sprogforståelse
Tal og algebra
Læsning
Naturgrundlaget
Den levende orga-
nisme
Energi og energiom-
sætning
Læsning
Profilområde 2
Afkodning
Geometri
Ordforråd
Kulturgeografi
Levende organis-
mers samspil med
hinanden og deres
omgivelser
Fænomener, stoffer
og materialer
Ordforråd
Profilområde 3
Tekstforståelse
Matematik i anvendelse (erstattes af
Statistik og sandsynlighed)
Sprog og sprogbrug (7. kl)
Lytning (4. kl. – ny test)
At bruge geografi
At bruge biologien: Biologiens an-
vendelse, tankegange og arbejdsme-
toder
Anvendelse og perspektiv
Sprog og sprogbrug
Fysik/kemi
Dansk som andet-
sprog
På baggrund af folkeskolereformen og med opbakning fra folkeskolefor-
ligskredsen indføres der i skoleåret 2017/2018 to nye test: én i matematik
og én i engelsk, så eleverne herefter bliver testet i matematik tre gange i
et skoleforløb og i engelsk to gange i et skoleforløb. Der vil fortsat være
10 obligatoriske test, idet testene i geografi og biologi på 8. klassetrin
samtidig bliver frivillige.
Med de nye test i matematik og engelsk indføres også nye profilområder.
Der er i 2016 indført et nyt profilområde ”statistik og sandsynlighed” i
matematik på 3. klassetrin, der erstatter profilområdet ”matematik i an-
vendelse”. Det nye profilområde vil blive indfaset i de øvrige matematik-
test i skoleåret 2017/2018. I engelsktesten i 4. klasse bliver profilområde
3 ”lytning” for at sikre overensstemmelse med Fælles Mål for faget.
De to nye test samt testenes nye profilområder indføres for at skabe bed-
re sammenhæng til Fælles Mål og for at forbedre lærernes mulighed for
at følge elevernes faglige progression med det formål at styrke den for-
mative anvendelse af testene.
Selve opgaverne i de nationale test er udarbejdet af fagfolk i ministeriets
opgavekommissioner. De består af medlemmer, der har erfaring med at
konstruere testopgaver, og for de flestes vedkommende desuden under-
viser eller har undervist i folkeskolen i de fag, de udarbejder testopgaver
til. Ministeriets opgavekommissioner arbejder løbende med at øge kvali-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan antallet af og indholdet i de nationale test har udviklet sig siden 2010, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
teten af de eksisterende opgaver og med at udvikle nye opgaver af høj
faglig og testmetodisk kvalitet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby