Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1617679_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
6. april 2016
I brev af 9. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Mathias Tesfaye (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
BUU alm del, spørgsmål nr. 159
Vil ministeren redegøre for opfølgningsindsatsten og vejledningen af studenter,
der ikke er påbegyndt videre uddannelse, og vil ministeren i den forbindelse
foretage en vurdering af, om denne indsats kan forbedres med henblik på, at få
flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse?
Svar
Vejledningen til de videregående uddannelser hører til uddannelses- og forsk-
ningsministerens område, mens vejledningen til ungdomsuddannelserne, herunder
erhvervsuddannelserne, hører til ministeren for børn, undervisning og ligestillings
området. Det er aftalt med ministeren for børn, undervisning og ligestilling, at jeg
svarer for os begge.
De studenter, der i dag ikke påbegynder en videregående uddannelse umiddelbart
efter afsluttet studentereksamen, har mulighed for at få vejledning om videregåen-
de uddannelser via ug.dk, eVejledningen eller hos de syv regionale Studievalgscen-
tre i landet. De unge bliver henvist til Studievalgscentre via jobcentrene, og de har
også mulighed for at henvende sig direkte hos centrene på:
www.ug.dk/studievalg/,
hvor de kan booke et møde med en vejleder. Der er således i dag vejledningsmulig-
heder for den pågældende gruppe studenter.
Endvidere kan det nævnes, at vejledningsværktøjet
www.uddannelseszoom.dk
giver mulighed for at søge informationer om både videregående uddannelser og
erhvervsuddannelser.
Der er ikke data for hvor mange unge med afsluttet studentereksamen, som ikke er
påbegyndt videregående uddannelse, der benytter sig af muligheden for studievej-
ledning. I 2015 blev der på landsplan afholdt 93.954 individuelle vejledningssamta-
ler hos Studievalg.
Men de unge skal slet ikke bringes i den situation, at de står med en studenterek-
samen, som ikke fører til videre uddannelse. Det er regeringens ambition, at flere
unge skal vælge den rigtige ungdomsuddannelse første gang. Derfor skal eleverne
allerede i folkeskolen også kunne få øje på mulighederne i erhvervsuddannelserne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/009253-05
Side
1/2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at redegøre for opfølgningsindsatsten og vejledningen af studenter, der ikke er påbegyndt videre uddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1617679_0002.png
Med folkeskolereformen har vi lanceret den åbne skole og herigennem åbnet sko-
lerne imod det omkringliggende samfund, herunder ungdomsuddannelser, virk-
somheder og andre relevante aktører.
I emnet uddannelse og job er der kommet tydeligere fokus på, at eleverne skal få
bedre kendskab til arbejdslivet og de mange forskellige karriereveje, der er, og ikke
mindst de mange muligheder, som en erhvervsuddannelse kan tilbyde.
Eleverne skal endvidere udfordres i deres uddannelsesvalg, og det gøres blandt
andet i undervisningen i uddannelse og job og i den vejledning, der finder sted i
udskolingen. Den kollektive vejledning skal bidrage til at udfordre alle udskolings-
elever i deres uddannelsesvalg. Denne indsats bliver støttet af et udviklingsprojekt,
som kører frem til sommeren 2016.
Et af formålene med reformen af erhvervsuddannelserne i 2015 var at gøre er-
hvervsuddannelserne attraktive for flere unge. Erhvervsuddannelsesreformen in-
deholder en lang række initiativer, der skal skabe bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser, herunder i forhold til ungdomsuddannelsesmiljø, mere over-
skuelighed over uddannelsesvejene og bedre videreuddannelsesmuligheder.
Med fremrykning af uddannelsesparathedsvurderingen til 8. klasse er der et skær-
pet fokus på uddannelsesvalget og de kompetencer, der skal til for at være klar til
erhvervsuddannelse og gymnasial uddannelse.
Regeringen har endvidere nedsat en ekspertgruppe under Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling, som skal komme med anbefalinger, der kan bidrage
til at flere unge får en ungdomsuddannelse, og at flere unge vælger den rigtige ud-
dannelse, samt vælger uddannelser, der fører dem i job eller videre uddannelse.
Endelig ønsker regeringen med et nyt udspil, at der i gymnasiet bliver et tydeligere
fokus på nødvendigheden af at have studiekompetencer og lyst til at læse videre
efter endt gymnasial uddannelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2