Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1616047_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 158 (Alm. del):
I brev af 9. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 158:
”Vil ministeren foretage en vurdering af, om tilsynet med religiøse frisko-
ler efter de gældende regler fungerer på en måde, hvor alle skoler bliver
underlagt et tilsyn i henhold til habilitetsbestemmelserne, og at det i til-
strækkelig grad sikrer, at undervisningen står mål med folkeskolen?
Ministeren bedes i forbindelse med vurderingen forholde sig til, om der
er behov for at skærpe tilsynet med religiøse friskoler for at sikre, at alle
friskoler står mål med folkeskolen, når det kommer til elevernes faglige
såvel som demokratiske dannelse.”
Svar:
Frie grundskoler har frihed til at tilrettelægge en undervisning, der stem-
mer overens med deres overbevisning, som for eksempel kan være af
ideologisk, pædagogisk, tematisk eller religiøs art.
Lov om friskoler og private grundskoler mv. (friskoleloven) foreskriver
imidlertid udtrykkeligt, at undervisningen skal stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, og at skolerne efter deres formål og i
hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kend-
skab til og respekt for grundlæggende frihed- og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene.
Alle frie grundskoler uanset deres ideologiske eller religiøse tilhørsfor-
hold skal overholde de ovennævnte krav i friskoleloven, ellers er de ikke
berettiget til at modtage tilskud efter friskoleloven.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kategoriserer som udgangspunkt
ikke de frie grundskoler efter fx deres ideologiske eller religiøse grundlag.
04-04-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om en vurdering af, om tilsynet med religiøse friskoler efter de gældende regler fungerer på en måde, hvor alle skoler bliver underlagt et tilsyn i henhold til habilitetsbestemmelserne, og at det i tilstrækkelig grad sikrer, at undervisningen står mål med folkeskolen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Alle frie grundskoler er underlagt et lokalt tilsyn. Det lokale tilsyn vareta-
ges af skolens forældrekreds og af en eller flere forældrevalgte certifice-
rede tilsynsførende. I stedet for forældrevalgte certificerede tilsynsføren-
de kan forældrekredsen og skolens bestyrelse træffe beslutning om selv-
evaluering, der gennemføres efter en selvevalueringsmodel, som er god-
kendt af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører herudover tilsyn med, om
de frie grundskoler opfylder kravene i friskoleloven. Et tilsyn kan fx
iværksættes, hvis konkrete forældrehenvendelser til styrelsen giver anled-
ning hertil, eller hvis styrelsen under et tematisk tilsyn eller risikobaseret
tilsyn bliver opmærksom på tilsynsrelevante forhold på den pågældende
skole. Styrelsen fører ikke et særskilt tilsyn med alle såkaldte religiøse
friskoler.
Regeringen har den 18. marts 2016 indgået en aftale med Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om at styrke tilsy-
net på de frie grundskoler. Jeg har sendt aftalen til undervisningsordfø-
rerne for de øvrige partier med en invitation om at tilslutte sig den.
Aftalen giver et solidt grundlag for at styrke de frie grundskolers arbejde
med at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkesty-
re og rummer en skærpelse af tilsynet. Med aftalen skrives det bl.a. ind i
friskoleloven, at skolerne skal styrke elevernes demokratiske dannelse, og
det statslige tilsyn skærpes, så der kommer et styrket fokus på skoler med
udfordringer i forhold til frihed- og folkestyrekravet. Der vil bl.a. ved
gennemførelsen af et skærpet tilsyn med en skole altid blive ført tilsyn
med både opfyldelse af stå mål med-kravet og frihed og folkestyre-kravet
i friskoleloven. Endelig indgår der i aftalen også initiativer i forhold til
det lokale tilsyn med frie grundskoler, så forældres mulighed for at følge
kvaliteten på skolen styrkes, herunder et mere uvildigt tilsyn med udvi-
delse af kredsen af personer, som ikke kan vælges som tilsynsførende for
en skole.
Aftalen skal imødekomme behovet for at sikre, at alle frie grundskoler
lever op til reglerne.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby