Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1612539_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 154 (Alm. del):
I brev af 3. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det faglige niveau har ændret sig
fra HG til EUD, herunder om der er lagt mere stof ind i de enkelte fag
på EUD i forhold til på HG?”
Svar:
Med reformen har det merkantile eud-grundforløb ændret sig fra at være
et alment merkantilt grundforløb (af mange stadig kaldet hg), til mere
brancherettede grundforløb, der på visse uddannelser indebære højere
grundfagsniveauer.
Den tidsramme, eleverne har til rådighed i grundforløbet, er reduceret fra
76 uger til 40 uger, der svarer til et skoleår, for elever, der kommer direk-
te fra 9. eller 10. klasse, og som kan tage såvel grundforløbets 1. som 2.
del. For øvrige elever gælder, at tidsrammen er reduceret til 20 uger, da
denne elevgruppe alene kan tage grundforløbets 2. del. Hovedforløbene
er fortsat 2-årige, så den samlede varighed af f.eks. detailhandelsuddan-
nelsen er nu 3 år – mod 4 år tidligere.
Dog er der i de uddannelser, hvor der er obligatorisk eux, et helt år efter
grundforløbet, således at der (for elever efter 9. eller 10. klasse) vil være
tale om et års grundforløb, et års eux samt 2 års hovedforløb. I disse
uddannelser er den samlede varighed således uændret 4 år
Kompetencemålene er samtidig blevet mere målrettet på f.eks. detail-
handelsområdet, så eleverne på grundforløbet introduceres mere speci-
fikt til de arbejdsområder, de vil komme til at møde i deres praktikvirk-
somhed og efterfølgende i branchen. Dette illustreres i bilag 1, hvor det
21-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om hvordan det faglige niveau har ændret sig fra HG til EUD, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
fremgår, at der nu lægges vægt på
specifikke
detailhandelskompetencemål,
hvor størsteparten af kompetencemålene var
almene og generelle
på hg.
Omlægningen indebærer dog samtidig et øget krav om hurtig tilegnelse
af indholdet, f.eks. i detailhandelsuddannelsen, selv om denne uddannel-
se ikke samlet set har fået højere overgangskrav fra grundforløb til ho-
vedforløb (se bilag 1).
Indholdet i de nye merkantile grundforløbs anden del er sammensat ud
fra de specifikke kompetencer, som arbejdsmarkedet for de enkelte ud-
dannelser konkret efterspørger. Som eksempel kan nævnes detailhan-
delsuddannelsen, hvor der på grundforløbets anden del undervises i
blandt andet butikskoncepter inden for detailhandel, afsætningskanaler,
kundeservice, forretningsforståelse i en detailvirksomhed, detailprisstra-
tegier m.v. Eleverne bliver således i dag uddannet med mere specialiseret
viden inden for branchen forud for, at eleverne kommer ud i praktik i
virksomhederne.
Ud over den stærkere faglige retning, har de faglige udvalg i forbindelse
med reformen fastsat overgangskrav til hovedforløb for eleverne som
følge af øgede kompetencekrav i branchen.
På de grundforløb, der fører til kontoruddannelsen og finansuddannel-
sen, skal eleverne dels opnå højere grundfagsniveauer end tidligere, dels
opnå disse grundfagsniveauer på kortere tid. På disse uddannelser er eux
obligatorisk (se bilag 2 - kontoruddannelsen), og varigheden er 80 uger
(grundforløb 40 uger plus studiekompetencegivende forløb 40 uger) for
elever, der påbegynder uddannelsen direkte efter grundskolen, og 60 uger
(grundforløb 20 uger plus studiekompetencegivende forløb 40 uger) for
elever der ikke kommer direkte efter grundskolen.
Baggrunden for ændringerne af det tidligere ”hg” var bl.a. kun at ca.
halvdelen af de unge, der startede på det to årige grundforløb gik videre
til hovedforløbet. Mange unge med et grundforløb kunne eksempelvis
ikke få en praktikplads, formentlig fordi en del virksomheder ofte fore-
trak unge med andre kompetencer på højere niveau, f.eks. med en gym-
nasial eksamen. Dermed stod mange unge med en hg fortsat uden en
afsluttet ungdomsuddannelse og dermed uden hverken erhvervs- eller
studiekompetence.
For både uddannelserne med frivillig eux og obligatorisk eux gælder, at
eleverne forud for den studiekompetencegivende del af uddannelsen skal
tage et grundforløb med 8 fag på C-niveau, der varer 40 uger for elever,
der kommer direkte fra 9. eller 10 klasse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om hvordan det faglige niveau har ændret sig fra HG til EUD, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby