Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1609396_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 152 (Alm. del):
I brev af 3. marts 2016 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Kasper Roug (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 152:
”Vil ministeren redegøre for, hvor der er lavet forsøgsordninger med
moduliseret undervisning på stx, hf, htx, hhx, og hvad resultatet har væ-
ret?”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har ikke i de senere år
udmeldt forsøg med det direkte formål at afprøve moduliseret undervis-
ning i de gymnasiale uddannelser. Modulisering forstås i denne sammen-
hæng som opdeling af et fags mål og indhold i enkeltmoduler, der evalu-
eres særskilt. Ministeriet udmeldte i 2012 et forsøg for den gymnasiale
sektor, dvs. alle fire gymnasiale uddannelser, med fokus på intern evalue-
ring som afløsning for prøve i fag på C-niveau, ligesom der også siden er
gennemført udviklingsprojekter om formativ evaluering i bredere for-
stand, men ikke med hovedfokus på modulisering.
Ministeriet har dog i skoleåret 2012/13 godkendt et forsøg med specifikt
fokus på modulevaluering i oldtidskundskab C og matematik C. Forsøget
har været afprøvet i fire stx-klasser på to skoler (Borupgaard Gymnasium
og Ørestad Gymnasium) og i de to fag. I forsøget har den afsluttende
prøve været afløst af en række delprøver. Hvert fag har derfor været delt
op i moduler med hver sit kernefaglige indhold og kompetencemål. For
hvert af disse afsluttede faglige moduler er der givet én karakter, som
tilsammen har udgjort et vægtet grundlag for den endelige eksamenska-
rakter.
Forsøget er blevet fulgt løbende og afsluttende evalueret af eksterne
konsulenter. En hovedkonklusion i evalueringsrapporten ”Modulevalue-
ring som alternativ til eksamen” fra september 2013 er:
11-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om hvor der er lavet forsøgsordninger med moduliseret undervisning på stx, hf, htx, hhx og hvad resultatet har været, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
”Evalueringen viser med stor tydelighed, at modulopdelte evalueringer i
gymnasiet fører til større læring og måske endnu vigtigere: Modulopdelte
evalueringer er på grund af dets tilbagevirkning på elevers motivation og
systematiske feedback på læringsudbytte et vigtigt didaktisk redskab til at
få alle med.”
Erfaringerne fra de to skoler indgår sammen med erfaringer fra andre
relevante forsøg og udviklingsprojekter i arbejdet med at styrke den lø-
bende opfølgning på elevernes faglige progression.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby