Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 151 (Alm. del):
I brev af 1. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 151:
”Vil ministeren kommentere det forhold, at der ifølge årsrapporten for
2015 fra Klagenævnet for Specialundervisning er sket en stigning på 11
pct. i antallet af klagesager på folkeskoleområdet fra 2014 til 2015 vedrø-
rende børn med dysleksi, og at klagenævnet kun i 14 pct. af sagerne har
været enigt i kommunernes afgørelse?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er meget optaget af ordblindeområ-
det. Jeg har netop igangsat et udviklingsarbejde, der skal bidrage til, at vi i
højere grad anerkender ordblinde og giver dem de bedst mulige forhold.
Derudover offentliggør Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling i foråret 2016 et vejlednings- og inspirationsmateriale om indsatser
målrettet ordblinde elever i grundskolen samt en ny test til tidlig identifi-
kation i børnehaveklassen og 1. klasse af elever i risiko for at udvikle
alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.
Det fremgår af årsrapporten for 2015 fra Klagenævnet for Specialunder-
visning, at nævnet i 2015 har behandlet 171 sager på folkeskoleområdet,
hvor 17 pct. vedrørte ordblinde, hvilket svarer til omkring 29 klagesager.
I de sager, hvor Klagenævnet har ændret kommunens afgørelse, har sko-
len været vidende om, at eleven er ordblind. Skolen har gennem alle åre-
ne forsøgt at imødekomme elevens vanskeligheder fx med it-
hjælpemidler. Nævnet har i disse sager vurderet, at eleven har haft så
massive vanskeligheder på grund af sin ordblindhed, at elevens behov
ikke i tilstrækkelig grad har kunnet imødekommes i en almenklasse eller i
det specialundervisningstilbud, som eleven modtager. Klagenævnet har
08-03-2016