Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1608401_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 151 (Alm. del):
I brev af 1. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 151:
”Vil ministeren kommentere det forhold, at der ifølge årsrapporten for
2015 fra Klagenævnet for Specialundervisning er sket en stigning på 11
pct. i antallet af klagesager på folkeskoleområdet fra 2014 til 2015 vedrø-
rende børn med dysleksi, og at klagenævnet kun i 14 pct. af sagerne har
været enigt i kommunernes afgørelse?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er meget optaget af ordblindeområ-
det. Jeg har netop igangsat et udviklingsarbejde, der skal bidrage til, at vi i
højere grad anerkender ordblinde og giver dem de bedst mulige forhold.
Derudover offentliggør Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling i foråret 2016 et vejlednings- og inspirationsmateriale om indsatser
målrettet ordblinde elever i grundskolen samt en ny test til tidlig identifi-
kation i børnehaveklassen og 1. klasse af elever i risiko for at udvikle
alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.
Det fremgår af årsrapporten for 2015 fra Klagenævnet for Specialunder-
visning, at nævnet i 2015 har behandlet 171 sager på folkeskoleområdet,
hvor 17 pct. vedrørte ordblinde, hvilket svarer til omkring 29 klagesager.
I de sager, hvor Klagenævnet har ændret kommunens afgørelse, har sko-
len været vidende om, at eleven er ordblind. Skolen har gennem alle åre-
ne forsøgt at imødekomme elevens vanskeligheder fx med it-
hjælpemidler. Nævnet har i disse sager vurderet, at eleven har haft så
massive vanskeligheder på grund af sin ordblindhed, at elevens behov
ikke i tilstrækkelig grad har kunnet imødekommes i en almenklasse eller i
det specialundervisningstilbud, som eleven modtager. Klagenævnet har
08-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om at kommentere det forhold, at der ifølge årsrapporten for 2015 fra Klagenævnet for Specialundervisning er sket en stigning på 11 pct. i antallet af klagesager på folkeskoleområdet fra 2014 til 2015 vedrørende børn med dysleksi, og at klagenævnet kun i 14 pct. af sagerne har været enigt i kommunernes afgørelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
vurderet, at eleven fremadrettet skal modtage sin undervisning i et miljø,
hvor underviserne har erfaring og viden i forhold til elever med ord-
blindhed.
Der er generelt mangel på viden om ordblindhed og undervisning af
ordblinde elever i grundskolen, herunder inddragelsen af kompenserende
it i undervisningen. På den baggrund er der udfordringer i forhold til at
varetage ordblinde elevers behov i almenundervisningen. Kommunerne
kan eksempelvis nogle gange tilbyde ordblinde elever specialpædagogiske
indsatser målrettet elever med
generelle
indlæringsvanskeligheder og ikke
indsatser målrettet ordblinde elever, som har
specifikke
vanskeligheder
med skriftsproget.
Det er op til de enkelte kommuner at fastlægge, hvordan de afdækker
ordblindhed. Ministeriet har i februar 2015 offentliggjort en tværgående
ordblindetest, der nu anvendes i 97 ud af landets 98 kommuner.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby