Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1612492_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 150 (Alm. del):
I brev af 29. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 150:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21/2-16 fra Søren Jo-
chumsen, jf. BUU alm. del – bilag 114 og herunder særligt forholde sig
til, om der tages tilstrækkeligt hensyn til elever, der modtager undervis-
ning på interne skoler, og deres særlige behov?”
Svar:
Der er i de senere år iværksat en omfattende indsats for at styrke kvalite-
ten af undervisningen på de interne skoler. Senest har Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling, som det også fremgår af henvendel-
sen fra skoleleder Søren Jochumsen, Storskoven Interne Skoler, i de-
cember måned 2015 offentliggjort to nye digitale vejledningsmaterialer
om visitation og god tilsynspraksis i forhold til undervisningen på de
interne skoler. Materialet kan ses på følgende link:
http://www.emu.dk/modul/god-tilsynspraksis
De nye vejledningsmaterialer er en del af resultaterne af et satspuljepro-
jekt om at styrke kvaliteten af undervisningen på de interne skoler. Der
blev i satspuljeaftalen for 2013-2015 afsat i alt 8 mio. kr. til at styrke an-
bragte børn og unges undervisning på interne skoler. Formålet med pro-
jektet er at sikre, at flere anbragte børn og unge på interne skoler på an-
bringelsessteder får videre uddannelse end grundskolen.
Satspuljeprojektet, der er forankret i Styrelsen for Undervisning og Kva-
litet og forlænget til udgangen af 2016, har udover det nævnte vejled-
ningsmateriale fokus på:
Partnerskaber mellem interne skoler og lokale folkeskoler
Tværkommunale konferencer om erfaringsudveksling og formid-
ling af resultater om arbejdet med partnerskaber.
21-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om at kommentere henvendelsen af 21/2-16 fra Søren Jochumsen, jf. BUU alm. del - bilag 114, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Vejledningsmaterialerne er udarbejdet i tæt samarbejde med Socialstyrel-
sen, KL, Social- og Integrationsministeriet og i dialog med Børne- og
Kulturchefforeningen.
De senere års indsats for at styrke kvaliteten af undervisningen på de
interne skoler har taget udgangspunkt i en rapport fra en tværministeriel
arbejdsgruppe om anbragte børn og unges undervisning på interne skoler
fra maj 2012. Arbejdsgruppens analyse bygger på en kortlægning af un-
dervisningen på interne skoler.
Kortlægningen af selve undervisningen viste, at det kun er henholdsvis
35 og 37 pct. af eleverne, der modtager undervisning i hele fagrækken i
henholdsvis udskolingen og 9. klasse. 34 pct. af eleverne på døgninstitu-
tionerne og 53 pct. af eleverne på opholdsstederne er fritaget fra under-
visning i et eller flere fag.
Det var arbejdsgruppens vurdering, at der på den baggrund var behov
for at styrke tilsynet med de interne skoler for at sikre, at eleverne får
tilbudt den fulde fagrække, at minimumstimetallene bliver overholdt, og
at der kun gives fritagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt.
Med henblik på at styrke kvaliteten af undervisningen på de interne sko-
ler anbefalede arbejdsgruppen, at der bør være en normering på mindst
10 elever i en intern skole.
Der er i 2012 og 2013 bl.a. som opfølgning på arbejdsgruppens anbefa-
linger gennemført to lovændringer for at understøtte kvaliteten af under-
visningen af anbragte børn og unge på anbringelsessteder. Den seneste
lovændring fra 2013 indebærer, at minimumsstørrelsen for interne skoler
i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder nu er fastsat til 10 elever.
Minimumsstørrelsen for interne skoler forhindrer ikke, at undervisnin-
gen gives på mindre hold.
At bryde den negative sociale arv er et af de væsentligste mål for folke-
skolereformen. Reformen understøtter dette ved at give øgede mulighe-
der for at tilpasse undervisningen til elevernes forskellige behov bl.a.
gennem tiden til den understøttende undervisning.
I forhold til enkeltelever er der – ligesom før reformen – mulighed for
fritagelse for fag og 9.-klasseprøver. Det er ifølge folkeskolelovgivningen
skolelederen, der har kompetence til at træffe disse afgørelser i samråd
med eleven og forældrene og med inddragelse af pædagogisk psykologisk
rådgivning.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om at kommentere henvendelsen af 21/2-16 fra Søren Jochumsen, jf. BUU alm. del - bilag 114, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Indsamlede data fra skoleåret 2014/15 viser, at andelen af elever på de
interne skoler, som aflægger alle relevante prøver i 9. klasse, er på 21,6
pct. Den tilsvarende andel er 91 pct. for elever i folkeskolen.
Andelen af elever på de interne skoler, som opnår adgangskravet på 2 i
dansk og matematik i 9. klasse, er 48,5 pct., mens andelen er 91,5 pct. i
folkeskolen.
Både de foreliggende data og den nævnte undersøgelse viser, at mange
elever på de interne skoler fritages for fag, og senest har Folketingets
Ombudsmand i januar 2016 fremsat kritik i forbindelse med de interne
skolers praksis på dette område.
Jeg anerkender det store arbejde og engagement, der fremgår af henven-
delsen fra skoleleder Søren Jochumsen, men jeg er på baggrund af ove-
stående ikke enig i, at der er behov for lempelser i forhold til specialun-
dervisningen på de interne skoler.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby