Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1608399_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 149 (Alm. del):
I brev af 24. februar 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 149:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om nationale tests i folkeskolen
den 23. februar 2016
- redegøre for, om det er ministerens indtryk, at lærerne kender
muligheden for, at folkeskolelærere kan orientere ministeriet om
uhensigtsmæssigheder i de nationale test,
- redegøre for, hvad ministeriet har gjort for at informere om mu-
ligheden,
- redegøre for antallet af henvendelser fra lærere, der har henvendt
sig til ministeriet vedrørende uhensigtsmæssigheder i de nationale
tests,
- og redegøre for omfanget af og indholdet af ændringer, der er fo-
retaget på baggrund af disse henvendelser?”
Svar:
Det er mit indtryk, at lærerne bredt set er bekendt med muligheden for at
orientere ministeriet om uhensigtsmæssigheder i de nationale test. Læ-
rerne kontakter ministeriet på mange forskellige måder.
Lærerne kan både rette henvendelse til læringskonsulenterne om faglige
spørgsmål i forbindelse med anvendelse af testene, om teknisk support i
Styrelsen for It og Læring samt til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
om generelle uhensigtsmæssigheder ved testene, herunder uhensigtsmæs-
sige testopgaver, samt om rammer, regler og procedurer i forbindelse
med de nationale test. I et mindre antal tilfælde henvender lærere sig også
direkte til mig.
Ministeriet fører ikke en samlet journal over alle henvendelser af blandt
andet support- og vejledningsmæssig karakter, som ministeriet modtager
08-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om nationale tests i folkeskolen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
via de forskellige indgange, ligesom der ikke er udarbejdet en statistisk
oversigt over, hvor mange af henvendelserne der er fra lærere.
Ministeriet informerer om kontaktoplysninger både på ministeriets
hjemmeside for de nationale test, i brugervejledninger til systemet samt i
de informationsbreve, der løbende sendes til skolerne i forskellige sam-
menhænge. Lærerne henvender sig da også til ministeriet på ugentlig
basis i testperioderne. Henvendelserne er både af teknisk og indholds-
mæssig karakter.
Opfølgning på henvendelserne afhænger af deres karakter. Der er fx
løbende bidrag og forslag fra den tekniske support, som samles op, når
ministeriet planlægger kommende udviklingsinitiativer i forbindelse med
den løbende videreudvikling af testene.
Af konkrete initiativer kan jeg nævne, at testsystemet forud for de obliga-
toriske test i 2016 er blevet moderniseret. I moderniseringsprocessen har
henvendelser til Styrelsen for It og Lærings supportenhed indgået som
en væsentlig faktor. Både henvendelser om vanskeligheder ved at anven-
de systemet og henvendelser om uhensigtsmæssigheder er blevet inddra-
get i bestræbelserne på at forbedre systemets virkemåde. Blandt ændrin-
ger, der er foretaget i den forbindelse, kan nævnes en mere overskuelig
bookingproces, monitorering af testafvikling og ændret udseende på
rapporterne, så de nu bl.a. byder på kriteriebaseret progressionsvisning
for den enkelte elev på tværs af frivillige og obligatoriske test.
På baggrund af den kritik der har været i medierne i den seneste tid, har
styrelserne desuden opdateret deres procedurer for, hvordan de behand-
ler henvendelser vedrørende kritik af konkrete testopgaver.
Det er derfor min opfattelse, at ministeriet tager lærernes henvendelser
alvorligt og anvender viden herfra i arbejdet med hele tiden at videreud-
vikle og kvalitetssikre de nationale test.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby