Kommissorium for arbejdet i inklusionsef-
tersynets ekspertgruppe
3. november 2015
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at der skal foretages et eftersyn af inklusionsindsatsen i folkeskolen.
Der iværksættes derfor et eftersyn med henblik på en samlet vurdering af inklusionsindsatsen og even-
tuelle forslag til justeringer.
Baggrund
Det er en grundværdi i folkeskolen, at den skal være indrettet, så der er plads til alle børn. Alle børn
bliver dygtigere, og det styrker deres sociale udvikling, når de indgår i klassefællesskabet. Der er således
de seneste år arbejdet for, at flere børn skal indgå i den almene undervisning i folkeskolen.
En undersøgelse af folkeskolens specialundervisning fra 2010 viste, at Danmark udskilte langt flere
elever til specialundervisning end de lande, vi normalt sammenligner os med. Ca. 30 pct. af folkeskolens
udgifter gik til specialundervisning, specialskoler og specialklasser samt afledte foranstaltninger hertil.
Endvidere er det forventningen, at mange elever med den fornødne tilpasning vil kunne modtage un-
dervisning i den almene folkeskole. Det var baggrunden for den ændrede lovgivning om specialunder-
visning og aftalen om omstilling til inklusion.
I 2012 ændrede et bredt flertal af Folketinget folkeskoleloven med det formål at inkludere flere elever
med særlige behov i den almene undervisning. I 2013 aftalte den daværende regering og KL en omstil-
ling til øget inklusion bl.a. med en målsætning om, at andelen af elever i almenundervisning øges fra
94,4 pct. til 96,0 pct. i 2015, og at alle elevers faglige udvikling skal styrkes, og deres trivsel fastholdes.
Denne lovændring ændrede dog ikke på, at elever med særlige undervisningsbehov skal have den støtte,
som de har brug for.
De seneste opgørelser viser, at andelen af elever i den almene undervisning er øget fra 94,2 pct. i skole-
året 2010/11 til 95,2 pct. i skoleåret 2014/15. Folkeskolen nærmer sig således målet om, at andelen af
elever inkluderet i den almene undervisning i folkeskolen skal øges til 96 pct. af eleverne. Udviklingen
betyder, at ca. 6.800 flere elever er blevet en del af folkeskolens almene undervisning svarende til, at
hver skole i gennemsnit har inkluderet ca. fem elever på tværs af alle årgange. Inklusionsindsatsen og
problematikker herved skal således også ses i lyset af omfanget af inkluderede elever.
Omstillingen til øget inklusion er blevet fulgt over de sidste 3 år. Resultaterne viser, at der har været tale
om en udviklingsproces, hvor inklusion er gået fra et overordnet ideal til i højere grad at blive en del af
kommunernes praksis. Undersøgelserne viser ligeledes, at de tilbageførte elever generelt trives både
fagligt og socialt.
1