Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1607762_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 133 (Alm. del):
I brev af 12. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 133:
”Hvad er ministerens kommentar til artiklen ”Lærere mangler kompe-
tencer til at undervise flygtningebørn” bragt på folkeskolen.dk den 11.
februar 2016, og hvordan vil regeringen i samarbejde med kommunerne
og Danmarks Lærerforening sikre, at lærerne har de rette kvalifikationer
til at modtage de mange flygtningebørn i skolerne, når de rykker fra
modtageklasser og ud i de almindelige klasser?
http://www.folkeskolen.dk/581193/laerere-mangler-kompetencer-
til-at-undervise-flygtningeboern?utm_source=newsletter&clickToken=
vEw2F0VhAAOfqjlo-
TUljLbm97VeJr4Xkzyfl3S9ioS5tex2rITpdXk0Cm1yd6Yn2”
Svar:
Det er kommunernes ansvar at sikre, at lærerne er tilstrækkelig klædt på
til at løfte undervisningsopgaven i folkeskolen. I forbindelse med folke-
skolereformen blev der afsat 1 mia. kr. til kompetenceudvikling af lærere
og pædagoger fra 2014-2020. Midlerne kan bl.a. anvendes til, at lærere
erhverver sig spidskompetencer inden for dansk som andetsprog.
Vi er i gang med en god dialog med KL om de bedst mulige rammer for
sikring af de rigtige kompetencer ude på skolerne.
Jeg er meget opmærksom på at støtte kommunerne i den store opgave,
der er i at sikre undervisning af de mange flygtningebørn. Derfor har
ministeriet taget initiativ til et styrket vidensgrundlag for modtagelse af
flygtningebørn.
Det er den 13. januar 2016 offentliggjort et litteraturstudie om modtagel-
sestilbud for nyankomne elever udarbejdet af Rambøll Management.
07-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om hvad ministerens kommentar er til artiklen Lærere mangler kompetencer til at undervise flygtningebørn bragt på folkeskolen.dk den 11. februar 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Herudover har Danmarks Evalueringsinstituttut (EVA) kortlagt 20
kommuners praksis med basisundervisning for tosprogede elever. Rap-
porten herom er netop offentliggjort.
Jeg har desuden besluttet, at læringskonsulentkorpset fremadrettet skal
prioritere modtagelsesklasser og undervisning af tosprogede elever som
led i deres vejledningsindsats over for kommuner og skoler.
Det er allerede meldt ud, at kommuner kan søge om kommunale vejled-
ningsforløb og temaforløb frem til den 15. marts 2016 med henblik på
sparring i skoleåret 2016/17. Derudover afholder læringskonsulenterne
den 10. og 11. marts 2016 det årlige informationsmøde om tosprogede
elever. Temaet i år er den gode modtagelse af børn og unge, og der vil
blandt andet være fokus på basisundervisning, herunder hvordan man
kan gribe overgangen til almindelig undervisning an. Læringskonsulen-
terne afholder også en række temadage om modtagelse af nyankomne
elever i løbet af foråret.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby