Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1608116_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 132 (Alm. del):
I brev af 12. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 132:
”Vil ministeren med henvisning til ministerens svar på BUU alm. del –
spørgsmål 88 indhente en besvarelse fra KL, så spørger og udvalg kan få
oplyst, hvor mange modtageklasser der skal oprettes i folkeskolen på
grund af den øgede flygtninge- og indvandrertilstrømning, hvor mange
lærerstillinger det kræver, og hvad det vil koste?”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har til besvarelse af
spørgsmålet indhentet bidrag fra KL, der har fremsendt nedenstående
besvarelse. Det skal dog bemærkes, at regeringen og KL på nuværende
tidspunkt drøfter integrationsområdet med henblik på at sikre en bedre
og billigere integrationsindsats.
KL har oplyst følgende:
”KL kan oplyse, at der ikke umiddelbart findes et datagrundlag for hvor
mange modtagerklasser, den øgede flygtningestrømning har medført.
Der findes ligeså ikke data for, hvor mange lærerstillinger det kræver, og
hvad det vil koste.
KL har dog den senere tid – i samarbejde med en række kommuner –
forsøgt at skønne det samlede udgiftspres som følge af flygtningesituati-
onen, herunder ift. modtageklasser. KL’s beregninger bygger på en række
forudsætninger og der er derfor tale om et skøn. Det gælder både ift.
antallet af flygtningebørn og enhedspriser.
KL har i beregningerne forudsat, at der i 2015 er 5.347 børn i skolealde-
ren og i 2016 er 8.976 børn. Det vil være meget forskelligt fra kommune
08-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om at indhente en besvarelse fra KL, så spørger og udvalg kan få oplyst, hvor mange modtageklasser der skal oprettes i folkeskolen på grund af den øgede flygtninge- og indvandrertilstrømning, hvor mange lærerstillinger det kræver, og hvad det vil koste, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
til kommune, hvordan man håndterer de flygtningebørn, der skal modta-
ge undervisning. KL har modtaget eksempler fra kommuner, hvor alle
børn i skolealderen anbringes i modtageklasser, men der har også været
eksempler på kommuner, hvor børnene som udgangspunkt er placeret i
almenklasserne – typisk med ekstra støtte tilknyttet.
Såfremt kommunen har valgt den sidste model, er det naturligvis meget
vanskeligt at skønne over merudgiften. Det afhænger fx af, hvorvidt der
er plads i allerede eksisterende klasser på kommunens skoler. Omvendt
kan der gives et skøn for merudgifterne ved dannelse af modtageklasser,
fordi en del kommuner har forsøgt at opgøre udgifterne forbundet her-
med.
Til at beregne udgiften er der forudsat en udgift pr. modtageklasse på
godt 1,2 mio. kr. og en klassekvotient på 12 elever. For nogle kommuner
kan udgiften være højere og for andre lavere, men KL har anvendt 1,2
mio. kr. som forudsætning. Hertil kommer, at der ikke er medtaget udgif-
ter til tolke og til transport af børnene. Ydermere er det forudsat, at alle
børn går i modtageklasse i 6 måneder. Det vil i realiteten være meget
individuelt fra barn til barn, hvor længe det går i modtageklasse.
Under disse forudsætninger er der behov for 446 modtageklasser i 2015
og 748 klasser i 2016. Udgiften til modtagerklasser skønnes dermed til
275 mio. kr. i 2015 og 461 mio. kr. i 2016.
Skønnene for udgifterne tager afsæt i de foreløbige forventninger til an-
tallet af flygtninge, der er kommet til kommunerne i 2015 og 2016.
Skønnet for 2015 er naturligvis mere sikkert end skønnet for 2016 og er
opregnet på baggrund af Udlændingestyrelsens tal frem til slutningen af
november 2015.
Ved at bruge tal fra Danmarks Statistik for asylansøgere og familiesam-
menførte børn samt andelen, som fik asyl i 2015, er det muligt at lave et
skøn for, hvor mange børn der har fået og ventes at få asyl i Danmark.
Opdelingen på hhv. børn i førskolealderen og i skolealderen er sket på
baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, hvor kommunerne har svaret,
at 60 pct. i gennemsnit er børn i skolealderen, mens 40 pct. i gennemsnit
er i førskolealderen. Disse andele ændrer sig dog konstant og er dermed
en væsentlig kilde til usikkerhed i beregningerne.
KL har herudover taget udgangspunkt i regeringens skøn for antallet af
flygtninge i 2016. Regeringen forventer, at der i 2016 kommer 17.000
flygtninge ud i kommunerne. Det forventes dog, at der tillige vil følge et
højt antal familiesammenføringer med. I beregningerne er anvendt et
skøn for antallet af familiesammenførte på 1,2 personer for hver flygt-
ning, der kommer til landet.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om at indhente en besvarelse fra KL, så spørger og udvalg kan få oplyst, hvor mange modtageklasser der skal oprettes i folkeskolen på grund af den øgede flygtninge- og indvandrertilstrømning, hvor mange lærerstillinger det kræver, og hvad det vil koste, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Især antalsforudsætningerne for 2016 vil være behæftet med usikkerhed.
De nye regler for både integrationsydelse og familiesammenføringer kan
samtidig få betydning for antallet af asylansøgere og dermed antallet af
flygtninge i sidste ende. Tilsvarende er det vanskeligt at vurdere, hvornår
på året asylansøgerne kommer til landet, samt hvornår de får lovligt op-
hold og dermed flygtningestatus og kommer fra de statsligt finansierede
asylcentre ud i kommunerne. Endeligt vil skønnet blive påvirket af, i
hvilket omfang der følger familiesammenførte til flygtninge med.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby