Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1608408_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 131(Alm. del ):
I brev af 11. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 131:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Morten Veile Olsen, jf.
BUU alm. del - bilag 107 og i den forbindelse redegøre for, hvilke prin-
cipper og hvilken lovgivning der i det givne tilfælde og generelt udløser,
at elever skal følge undervisning i fag, de har opnået merit for? Ministe-
ren bedes også redegøre for sin holdning til hensigtsmæssigheden i det
konkrete tilfælde og generelt.”
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at bedømme baggrunden for borgerens kon-
krete henvendelse, da der ikke foreligger tilstrækkelige oplysninger om,
hvilken uddannelse eller hvilke nærmere fritagelser, der er tale om.
Borgeren har også henvendt sig til mig i januar 2016. Han fik svar den 8.
februar fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Mit svar bygger lige-
som styrelsens på en antagelse om, at borgeren er i gang med en er-
hvervsuddannelse. Styrelsens svar indeholdt dels en generel beskrivelse
af reglerne om godskrivning, dels en opfordring til den pågældende om
at tage spørgsmålet op med sin skole og derved finde en tilfredsstillende
løsning.
Efter de gældende regler skal en elev i en erhvervsuddannelse have god-
skrevet de relevante kompetencer, som eleven har med sig fra tidligere
uddannelse eller beskæftigelse. Derved kan uddannelsen gennemføres på
kortere tid eller med et højere niveau i de fag, der konkret er tale om.
Skolens afgørelse hviler dels på regler om standardiseret godskrivning,
dels på individuelle bedømmelser, hvor elevens kompetencer bedømmes
i forhold til uddannelsens eller fagenes mål.
I nogle tilfælde kan en elev få godskrevet en del af et fag, men ikke alle
fagets mål, fx fordi der mangler et specifikt erhvervsrettet element, når
godskrivningen beror på en almen uddannelse.
08-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Morten Veile Olsen, jf. BUU alm. del - bilag 107, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
I sådanne tilfælde kan skolen kræve, at eleven deltager i undervisning i de
dele af faget, som er nødvendig for at nå uddannelsens samlede mål.
Eleven skal ikke aflægge særskilt prøve ved afslutningen af undervisnin-
gen, da den pågældende ikke er blevet undervist i hele faget.
Jeg må efter det oplyste antage, at eleven i det foreliggende tilfælde skal
deltage i dele af danskundervisningen i den ønskede erhvervsuddannelse
af grunde, som jeg her har nævnt.
Uddannelsesforløbet skal være beskrevet i elevens personlige uddannel-
sesplan, som skolen udarbejder sammen med eleven og elevens eventuel-
le praktikvirksomhed.
I det foreliggende tilfælde kan det se ud til, at skolen og eleven enten ikke
har formået at udarbejde en dækkende og relevant uddannelsesplan, eller
at skolen ikke har kunnet redegøre for planen og dens formål på en til-
strækkelig tydelig måde.
Begge dele vil være beklageligt, og jeg har derfor bedt Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet om at henlede skolens opmærksomhed på, at det
vil vær uhensigtsmæssigt, hvis skolens forvaltning af reglerne om god-
skrivning ikke kan forhindre en gentagelse af sager som denne.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby