Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1569425_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 13:
I brev af 22. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
”Hvad er ministerens holdning til sammenhængen mellem lærernes
stærkt reducerede tid til forberedelse samt efterbehandling af undervis-
ningen i forhold til kvaliteten af den løbende evaluering af elevernes ud-
bytte af undervisningen (jf. folkeskoleloven § 13, stk. 2), herunder lærer-
nes vurderinger, feedback og øvrig opfølgning på skriftlige opgaver m.v.?
Ministeren bedes redegøre for sin holdning generelt og i lyset af artiklen
”Måtte vente otte måneder på stil” bragt i Nordjyske Stiftstidende den
14. oktober 2014.”
Svar:
Lærernes undervisningstid stiger som følge af reformen i gennemsnit fra
ca. 16 til 18 timer ugen. Det er et gennemsnitstal. Det skaber fortsat rum
til forberedelse og efterbehandling.
Folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler nødvendiggør, at skole-
ledelse og lærere kigger deres praksis efter i sømmene. Det ligger på
mange måder i tråd med, hvad der er sket på de fleste andre arbejdspla-
der i Danmark, hvor der i de seneste år har været behov for at gennemgå
arbejdsopgaver, rutiner og organisering for at finde nye muligheder for at
løse opgaverne.
I reformen ligger også en række nye muligheder for at organisere under-
visningen. Dette gælder både i forhold til selve gennemførelsen af un-
dervisningen, men også i forhold til forberedelse, feedback og evaluering.
Eksempelvis er der afsat en milliard kroner til et markant løft af lærere
og pædagogers kompetencer. Det er målet, at 95 procent af alle fagop-
delte undervisningstimer i 2020 varetages af lærere, der underviser i deres
18-11-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministerens holdning til sammenhængen mellem lærernes stærkt reducerede tid til forberedelse samt efterbehandling af undervisningen i forhold til kvaliteten af den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
linjefag. Fuld linjefagsdækning vil bidrage til at styrke lærernes kompe-
tenceniveau og alt andet lige styrke lærernes mulighed for at gennemføre
undervisning i fag, hvor de fagligt er bedre forankret.
Reformen giver også en række redskaber til at understøtte lærernes ar-
bejde med både forberedelse og evaluering. Eksempelvis giver de forenk-
lede Fælles Mål en ny ramme for undervisningen. Arbejdet med målene,
herunder arbejdet med at sætte mål for elevernes læring, understøttes
med materiale og inspiration på EMU’en. Hertil kommer, at der som led
i folkeskolereformen er lagt op til at arbejde mere systematisk med data
om særligt elevernes læring og trivsel.
Al forandring tager tid. Folkeskolereformen kombineret med nye ar-
bejdstidsregler undergår en meget stor forandring for både lærere, skole-
ledere og kommuner. Derfor vil der også være startvanskeligheder – som
eksemplet i artiklen vidner om.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby