Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 13:
I brev af 22. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
”Hvad er ministerens holdning til sammenhængen mellem lærernes
stærkt reducerede tid til forberedelse samt efterbehandling af undervis-
ningen i forhold til kvaliteten af den løbende evaluering af elevernes ud-
bytte af undervisningen (jf. folkeskoleloven § 13, stk. 2), herunder lærer-
nes vurderinger, feedback og øvrig opfølgning på skriftlige opgaver m.v.?
Ministeren bedes redegøre for sin holdning generelt og i lyset af artiklen
”Måtte vente otte måneder på stil” bragt i Nordjyske Stiftstidende den
14. oktober 2014.”
Svar:
Lærernes undervisningstid stiger som følge af reformen i gennemsnit fra
ca. 16 til 18 timer ugen. Det er et gennemsnitstal. Det skaber fortsat rum
til forberedelse og efterbehandling.
Folkeskolereformen og de nye arbejdstidsregler nødvendiggør, at skole-
ledelse og lærere kigger deres praksis efter i sømmene. Det ligger på
mange måder i tråd med, hvad der er sket på de fleste andre arbejdspla-
der i Danmark, hvor der i de seneste år har været behov for at gennemgå
arbejdsopgaver, rutiner og organisering for at finde nye muligheder for at
løse opgaverne.
I reformen ligger også en række nye muligheder for at organisere under-
visningen. Dette gælder både i forhold til selve gennemførelsen af un-
dervisningen, men også i forhold til forberedelse, feedback og evaluering.
Eksempelvis er der afsat en milliard kroner til et markant løft af lærere
og pædagogers kompetencer. Det er målet, at 95 procent af alle fagop-
delte undervisningstimer i 2020 varetages af lærere, der underviser i deres
18-11-2015