Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1608853_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 129 (Alm. del):
I brev af 9. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 129:
”I følge Ungdommens Uddannelsesvejledning Danmark (UUDDK) er
næsten hver tredje elev i 8. klasse blevet erklæret ikke-uddannelsesparat.
Vil ministeren bekræfte, at det er et langt større antal, end det var forud-
sat, da et flertal i Folketinget besluttede at gennemføre store besparelser
på Ungdommens Uddannelsesvejledning, og vil ministeren på den bag-
grund tage initiativ til at tilføre flere ressourcer til Ungdommens Uddan-
nelsesvejledning? Der henvises til artiklen ”Næsten hver tredje elev er
ikke klar til en ungdomsuddannelse” bragt på folkeskolen.dk den 8. fe-
bruar 2016: http://www.folkeskolen.dk/581012/naesten-hver-tredje-
elev-er-ikke-klar-til-en-ungdoms-uddannelse”
Svar:
Ministeriet offentliggjorde den 26. februar 2016 den samlede opgørelse
over elevernes foreløbige uddannelsesparathed i 8. klasse. Opgørelsen
viser, at 27 procent af eleverne er vurderet ikke-uddannelsesparat. Sidste
år var tallet 26 procent. Uddannelsesparathedsvurderingen er netop
fremrykket til 8. klasse, så både skolen, eleven og vejlederen får mulighed
for at iværksætte en særlig indsats for netop denne gruppe af elever, så de
kan blive uddannelsesparate inden udgangen af 9. klasse.
Regeringen har iværksat en række initiativer, som skal være med til at
sikre, at flere unge kommer godt igennem uddannelsessystemet. I januar
blev
Ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse
nedsat. Ekspert-
gruppen skal komme med anbefalinger til, hvordan flere unge kan få en
ungdomsuddannelse, dvs. en erhvervsuddannelse eller en gymnasial ud-
dannelse, og hvordan flere unge kan få en bedre og mere direkte vej til
den uddannelse, der matcher deres kompetencer, og som vil føre dem til
videre uddannelse eller job.
09-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om flere ressourcer til Ungdommens Uddannelsesvejledning, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Arbejdsgruppen om bedre udskoling, som ministeriet nedsatte i efteråret,
har også haft fokus på, hvordan de unge allerede i udskolingen rustes
bedre til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Derudover har satspuljepartierne netop afsat 20,8 millioner kroner til at
understøtte skolernes arbejde med intensive læringsforløb for de elever,
som er vurderet ikke-uddannelsesparate i 8. klasse. Projektet tilbyder
flere tusinde elever et turboforløb for at undersøge virkningen af forskel-
lige modeller af forløb med intensiv læring.
Vejledningen skal være med til at hjælpe den unge til at vælge den rigtige
ungdomsuddannelse, og vejledningen er mere end en individuel samtale.
Det er vigtigt, at eleverne får mulighed for at orientere sig og opleve de
mange muligheder som ungdomsuddannelserne – herunder ikke mindst
erhvervsuddannelserne – rummer. Det får de ikke alene ved individuelle
samtaler, men også ved at være i kontakt med uddannelsesstederne og
virksomhederne, som allerede er en del af hele vejledningsindsatsen for
alle elever.
Den indsats, der skal ydes på vejledningsområdet for de elever, der er
vurderet ikke-uddannelsesparate, er ikke bestemt af de konkrete bereg-
ningsforudsætninger og den regulering af bloktilskuddet, der er lagt til
grund for vejledningsreformen, der blev gennemført under den tidligere
regering.
Vejledningen og finansieringen heraf er en kommunal opgave, og kom-
munen forudsættes på dette område, som tilfældet er på andre områder,
at tilføre de ressourcer, der gør det muligt at leve op til de fastsatte krav i
loven.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby