Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1605958_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 122 (Alm. del):
I brev af 4. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 122:
”Som en del af udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud gennemfø-
res en række test af børnene hvert halve år til brug for den følgeforsk-
ning, der er tilknyttet udviklingsprogrammet. En af disse test er TEAM-
testen. Vil ministeren oplyse, om der er udarbejdet en form for instruks
til gennemførelsen af denne test, og vil ministeren i givet fald oversende
denne til Børne- og Undervisningsudvalget?”
Svar:
Fremtidens Dagtilbud er et 3-årigt forsøgs- og udviklingsprogram under
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Målet med program-
met er, at alle børn skal trives og lære mest muligt. Programmet afsluttes
primo 2017. Fremtidens Dagtilbud er også et forskningsprogram, da et af
formålene med programmet er at få mere forskningsbaseret viden om,
hvordan vi kan kvalificere den pædagogiske praksis, så vi i endnu højere
grad får rustet alle børn bedst muligt.
Programmet ledes for ministeriet af et forskningskonsortium med bl.a.
Rambøll Management Consulting A/S (herefter Rambøll). Rambøll har i
anledning af spørgsmålet oplyst, at en af de to test, som anvendes i pro-
grammet for at følge effekten af indsatserne i programmet, har betegnel-
sen TEAM.
Ministeriet er ikke i besiddelse af en instruks eller vejledning til redskabet
TEAM og har derfor spurgt Rambøll om dette. Rambøll har i den anled-
ning oplyst, at TEAM er et valideret redskab, der er udviklet til at kunne
vurdere 3-7-årige børns tidlige matematiske og problemløsende kompe-
tencer som fx at kunne genkende og skabe former, mønstre, talrækker
mv. Testen foregår ved, at barnet bliver præsenteret for en billedbog og
02-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om der er udarbejdet en form for instruks til gennemførelsen af TEAM-testen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
nogle materialer som fx træfigurer, papirstrimler og ”spillekort”. Pæda-
gogen viser materialer og billeder i billedbogen trinvis til barnet. Barnet
svarer på en række spørgsmål, hvor pædagogen registrerer svarene. Et
eksempel kan være, at pædagogen viser barnet et billede af en raket og
spørger, om barnet vil hjælpe med at sende raketten afsted ved at tælle
ned fra 10, 9, 8 osv. Opgaverne er rangeret i sværhedsgrad. Der er en
stop-regel, der træder i kraft efter et vist antal fejl i træk, så barnet ikke
unødigt udstilles for samtlige opgaver, hvis det har svært ved at løse op-
gaverne.
Der er af forskningskonsortiet udarbejdet en vejledning til TEAM, som
beskriver, hvad testen går ud på, og hvordan det pædagogiske personale
skal udføre testen. Rambøll har videre oplyst, at det amerikanske forlag
Mcgraw-Hill Education i dag har ophavsrettighederne til TEAM og alt
det skriftlige materiale, den indeholder. Dette gælder også den danske
version af TEAM, som forskningskonsortiet har erhvervet brugsretten
til.
Brugsretten er erhvervet af konsortiet som en licens til brug for det kon-
krete projekt, og Rambøll oplyser, at licensbetingelserne er til hinder for,
at testmaterialet distribueres til parter uden for konsortiet, medmindre
det sker som led i gennemførelse af selve testen. Det er derfor ikke mu-
ligt for konsortiet at udlevere instrukser eller andre materialer, der er en
del af TEAM-testen.
Ministeriet kan oplyse, at der er tilknyttet en følgegruppe til Fremtidens
Dagtilbud, som består af interessenter på området. Følgegruppen drøfter
og kommer med input til materialer mv. til programmet, og ministeriet er
formand for følgegruppen.
Det er forventningen, at der inden udgangen af april 2016 offentliggøres
midtvejsrapporter fra programmet, som samler op på de foreløbige resul-
tater fra programmet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby