Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1596776_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 121 (Alm. del)
Vil ministeren som opfølgning på besvarelsen af BUU alm. del – spm. 18 oversende
beregningerne, som ministeriet henviser til i svaret?
Svar
I forbindelse med forhandlingerne om reform af SU-systemet (2013) blev der gen-
nemført beregninger af virkningen på de offentlige finanser efter skat og tilbageløb
(rådighedsvirkningen) ved at sænke loftet for antallet af ungdomsuddannelser, der
kan påbegyndes med SU.
Rådighedsvirkningen ved et loft på henholdsvis 3, 4 og 5 ungdomsuddannelser
med SU, som det blev beregnet i 2013, fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Rådighedsvirkning (efter skat og tilbageløb) ved loft på maks. 3, 4 og 5 ungdomsuddannelser
Loft på 5 ungdomsud-
dannelser med SU (rege-
ringsudspil)
8. februar 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/004058-04
Loft på 3 ungdomsud-
dannelser med SU
Mio. kr. (2013-pl)
Antal berørte
Rådighedsbeløb
9.700
230
Loft på 4 ungdomsud-
dannelser med SU
5.300
220
3.000
200
1)
Anm.: Skønnene over rådighedsvirkning er forbundet med en vis usikkerhed.
Kilde: Finansministeriet
Note 1) Virkningen som angivet i regeringens udspil i
Bedre igennem uddannelserne
(19.februar 2013) er efter offent-
liggørelsen nedjusteret med ca. 20 mio. kr. i lyset af regeringens udspil til kontanthjælpsreform
Alle kan gøre
nytte
(25. februar 2013). I de anførte effekter for et loft på 3 og 4 er der taget højde for regeringens udspil
til kontanthjælpsreform.
Som det fremgår af tabel 1, viste beregninger i forbindelse med forhandlingerne om
reform af SU-systemet i foråret 2013, at der kun ville være et meget begrænset eks-
tra provenu ved et loft på henholdsvis 3 eller 4 ungdomsuddannelser med SU i
forhold til det indførte loft på 5 ungdomsuddannelser med SU.
Side
1/2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om som opfølgning på besvarelsen af BUU alm. del - spm. 18 oversende beregningerne, som ministeriet henviser til i svaret, til uddannelses- og forskningsministeren
1596776_0002.png
Med
Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
(2014) er der, som
nævnt i mit svar på BUU alm. del spm. 18, sket en større omlægning af strukturen
på erhvervsuddannelserne, som vurderes at indebære en reduktion i antallet af
elever, der påbegynder og gennemfører erhvervsuddannelsernes grundforløb flere
gange.
Det vurderes, at ændringerne i strukturen for erhvervsuddannelserne vil betyde, at
et lavere loft over antallet af ungdomsuddannelser med SU vil have en mindre ef-
fekt, end det der fremgår af tabel 1.
Som det også fremgår af mit svar på BUU alm. del spm. 18, skønnes det således
samlet set, at et lavere loft for antallet af påbegyndte ungdomsuddannelser kun i
begrænset omfang vil styrke de offentlige finanser. Det er på nuværende tidspunkt,
hvor erhvervsuddannelsesreformen er under implementering, ikke muligt på et
tilstrækkeligt robust grundlag at skønne over provenuvirkningen.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Esben Lunde Larsen
Side
2/2