Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1597029_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 116 (Alm. del):
I brev af 27. januar 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 116:
”Ministeren bedes oversende en skriftlig orientering om de relevante
dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. februar 2016 for så vidt
angår ministerens sagsområde. ”
Svar:
På rådsmødet for uddannelse er der et punkt til vedtagelse og derefter en
politisk debat samt en udveksling af synspunkter.
Punkt 1: Fremme af socioøkonomisk udvikling og inklusion i EU gennem uddan-
nelse
Ved rådsmødet skal der vedtages en rådsresolution om fremme af socio-
økonomisk udvikling og inklusion i EU gennem uddannelse, som er ud-
dannelsesområdets bidrag til det europæiske semester 2016.
Budskabet vedrørende uddannelse til Det Europæiske Råds møde i
marts 2016 er, at der er brug for målrettede reformer af uddannelsessy-
stemerne, der gør dem mere effektive målt på læringsudbytte som en del
af den overordnede indsats for at genoprette beskæftigelsen og bæredyg-
tig vækst. Investeringer i uddannelse bør prioriteres, men dette behøver
ikke at være et spørgsmål om at forøge budgetterne, men kan også være
et spørgsmål om at målrette udgifterne bedre. Endvidere bør både ud-
dannelses- og beskæftigelsessektoren prioritere håndteringen af mismat-
chet mellem udbudte og efterspurgte færdigheder og færdighedskløften.
Endelig skal uddannelsessystemerne søge at styrke deres frigørende ef-
fekt og dermed sikre lige muligheder for alle uanset socioøkonomisk
status, migrantbaggrund eller køn.
09-02-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om de relevante dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. februar 2016 for så vidt angår ministerens sagsområde, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
I lyset heraf udtrykker medlemsstaterne en række hensigter, herunder at
samarbejde om at fremme socioøkonomisk udvikling og inklusion gen-
nem uddannelse via reformer og målrettede investeringer, samt at sprede
kendskab til succesrige politiske initiativer, så andre medlemsstater kan
lade sig inspirere heraf.
Kommissionen inviteres til ved rådsmødet for uddannelse i maj at præ-
sentere sit kommende forslag til en dagsorden for nye færdigheder i Eu-
ropa, der bl.a. skal fremme udviklingen af færdigheder og opnåelse af
viden i et livslangt læringsperspektiv.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådsresolutionen og finder det positivt,
at der er fokus på at sikre udviklingen af de rette færdigheder og kompe-
tencer. Dette styrker genopretningen af de europæiske økonomier og kan
bidrage til at skabe demokratisk aktive medborgere.
Punkt 2: At forbinde uddannelse, arbejdsmarkedet og samfundet: På vej mod en
dagsorden for nye færdigheder i Europa
Ved rådsmødet skal der være en politisk debat om færdigheder, som skal
give undervisningsministrene mulighed for at give input til Kommissio-
nens kommende meddelelse om en dagsorden for nye færdigheder i Eu-
ropa. Det nederlandske formandskab for Ministerrådet har udarbejdet et
debatoplæg om de udfordringer, der bør adresseres, for at imødegå frem-
tidens forandrede arbejdsmarked.
I debatoplægget inviteres ministrene til at forholde sig til tre udsagn om
henholdsvis uddannelsessystemernes lydhørhed, partnerskaber samt
identifikation og brug af færdigheder.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten.
Punkt 3: Fremme af medborgerskab og grundlæggende værdier gennem uddannelse
Som sidste punkt på rådsmødets dagsorden ønsker det nederlandske
formandskab at gøre status på den opfølgning på Paris-erklæringen af 17.
marts 2015 om fremme af medborgerskab og grundlæggende værdier
gennem uddannelse, som har fundet sted nationalt, regionalt og lokalt i
gennem det sidste år. Dette skal ske gennem en udveksling af synspunk-
ter med det formål at sikre, at Paris-erklæringen forbliver et levende og
dynamisk dokument, og for at fremme peer-læring inden for erklærin-
gens område på et mere strategisk politisk niveau.
Udvekslingen vil bestå i tre korte runder om henholdsvis undervisning i
medborgerskab, styrkelse af lærerne for at kunne skabe inklusive klasse-
miljøer og fokus på mediekundskab og kritisk tænkning.
Også her vil regeringen vil deltage aktivt i udvekslingen af synspunkter.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om at oversende en skriftlig orientering om de relevante dagsordenpunkter og ministerens indstilling til disse forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. februar 2016 for så vidt angår ministerens sagsområde, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby