Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 111 (Alm. del):
I brev af 27. januar 2016 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 111:
”Af EVAs udgivelse "Studiekompetence – Pejlemærker efter 2. gennem-
løb af gymnasiereformen" fra 2011 fremgår det, at studenternes viden
var blevet mindre efter gymnasiereformen, mens deres studiekompeten-
cer var blevet styrket. Vil ministeren redegøre for, hvordan studenternes
faglige kundskaber har udviklet sig inden for fagene Mat B, Mat A, Eng
B, Eng A, Tysk B, Tysk A, Latin C, Fysik A, Fysik B, Bio A, Bio B,
Dansk, Historie og Kemi C siden gymnasiereformen i 2005? Med faglige
kundskaber menes kundskaber, som er beskrevet i pensum (før refor-
men) og undervisningsbeskrivelserne (efter reformen), og ministeren
bedes derfor for de enkelte fag blandt andet redegøre for, hvilke ændrin-
ger der er sket i pensum (omfang og indhold) i forbindelse med refor-
men, om antallet af undervisningstimer er ændret efter reformen, og om
studielederne på aftagerinstitutionerne vurderer gymnasieelevernes fagli-
ge kundskaber ændrede i forhold til før reformen.”
Svar:
Gymnasiereformen fra 2005 havde blandt andet fokus på elevernes ud-
vikling af faglige kompetencer og det faglige samspil. Konkret blev lære-
planernes pensum som mål for undervisningen erstattet af kompetence-
mål for elevernes læring, og der blev indført rammer for og krav om
fagenes samarbejde. Det er således umiddelbart meget vanskeligt at
sammenligne kravene til elevernes faglige kundskaber, idet læreplanerne
før 2005 lagde hovedvægten på undervisningens konkrete indhold, der i
form af pensum for det enkelte fag/hold blev årligt indberettet til mini-
steriet, mens læreplanerne efter 2005 lægger hovedvægten på elevernes
udbytte af undervisningen, som dokumenteres lokalt på skolen i under-
visningsbeskrivelser for det enkelte fag/hold.
18-02-2016