Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 72 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
af (MFU) Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2015 - 5475
Spørgsmål nr. 72:
”
Hvilke muligheder har en borger, hvis der bliver indgivet en falsk anklage imod
borgeren om socialt bedrageri, og kan kommunen eller Udbetaling Danmark vurde-
re, hvornår der er tale om en chikane-sag? Der henvises til artikel i Ekstrabladet fra
den 22. oktober 2015: Gitte og Torben meldt for socialfusk: ”Vi fandt stikkeren’’,
jf. http://ekstrabladet.dk/nationen/gitte-og-torben-meldtfor-socialfusk-vi-fandt-
stikkeren/5790516.
Kan en falsk anklage om socialt bedrageri straffes efter straffelovens § 164, hvis
det kan bevises, at der bevidst er givet usande oplysninger for at chikanere nogen?”
Endeligt svar:
Kommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at undersøge, om der skal rejses
en sag om tilbagebetaling, hvis myndighederne modtager en anmeldelse fra fx poli-
tiet, SKAT eller en anmeldelse fra en borger, herunder også anonyme anmeldelser,
der giver en formodning om, at borgeren har modtaget en ydelse med urette.
Hvis kommunerne og Udbetaling Danmark får en formodning om, at en ydelse
modtages uberettiget, har kommunerne og Udbetaling Danmark samtidig en pligt,
efter officialprincippet og § 10 i lov om retssikkerhed og administration på det so-
ciale område, til at sikre, at en sag, der er startet på baggrund af fx en anonym an-
meldelse, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe en afgø-
relse.
Som et led i sagsbehandlingen gælder der i almindelighed en oplysningspligt efter
persondatalovens § 29, når der indsamles oplysninger fra andre end den registrere-
de. Dette er også tilfældet, når kommunerne og Udbetaling Danmark modtager op-
lysninger fra borgere eller andre myndigheder. Kommunerne og Udbetaling Dan-
mark vil derfor som udgangspunkt skulle informere borgere, der er anmeldt ano-
nymt, i overensstemmelse med persondatalovens § 29.
Hvis kommunerne og Udbetaling Danmark efter sagsbehandlingen af anmeldelsen
vurderer, at anmeldelsen helt åbenlyst alene er udtryk for chikane, og der ikke er
oplysninger, som udover anmeldelsen tyder på, at ydelsen er modtaget med urette,
skal kommunerne og Udbetaling Danmark henlægge sagen og underrette borgeren
om, at der ikke er anledning til at foretage sig yderligere.