Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1576868_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. november 2015 har udvalget efter ønske fra Bent Bøgsted (DF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 96 (Alm. del)
Hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk
uddannelse i Danmark, og hvordan foregår godkendelsen? Svaret ønskes fordelt på
oprindelsesland og uddannelse.
Svar
Styrelsen for Videregående Uddannelser foretager vurdering af formelle udenland-
ske uddannelseskvalifikationer efter lov om vurdering af udenlandske uddannel-
seskvalifikationer m.v.
Styrelsen leverer forskellige typer vurderinger og udtalelser om
udenlandske uddannelseskvalifikationer tilpasset brugernes behov.
Ved en almindelig
vurdering sammenlignes den udenlandske uddannelseskvalifikation med et niveau
i det danske uddannelsessystem, og der peges så vidt muligt på et sammenligneligt
fagligt område.
Derudover træffer en række kompetente myndigheder afgørelse om autorisation
eller lignende godkendelse, når det gælder adgang til at udøve et lovreguleret er-
hverv på grundlag af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
Uddannelses- og forskningsministerens årlige beretning til Folketinget om vurde-
ring og anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. beskriver
procedurer og giver statistik for vurderinger og autorisationsafgørelser (se vedlagte
eller
http://ufm.dk/anerkendelse/beretning).
Beretningen for 2014 blev sendt til
Beskæftigelsesudvalget den 27. maj 2015.
Godkendelse af udenlandske uddannelser finder i øvrigt også sted hos de enkelte
uddannelsesinstitutioner med henblik på optagelse og merit, hos arbejdsgivere
med henblik på ansættelse og lønindplacering samt hos a-kasser og faglige organi-
sationer i forbindelse med optagelse af medlemmer.
Vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer
Styrelsens almindelige vurderinger kan benyttes på arbejdsmarkedet (med undta-
gelse af de lovregulerede erhvervsområder), i uddannelsessystemet og til afklaring
og vejledning. Formålet er at understøtte udenlandske borgeres mulighed for at få
job eller adgang til uddannelse med sigte på job.
7. december 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/030994-04
Side
1/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0002.png
Tabel 1 til 4 nedenfor viser, hvor mange personer fra ikke-vestlige lande
1
der har
fået en sådan almindelig vurdering i 2014 og de første ni måneder af 2015, fordelt
på statsborgerskab, uddannelsesniveau og uddannelsesområde.
Tabel 1. Personer, der har fået en almindelig vurdering hos Styrelsen
for Videregående Uddannelser, efter statsborgerskab
Statsborgerskab
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
I alt
2014
893
797
1.690
Jan.-sept. 2015
985
676
1.661
2014
Pct.
52,8
47,2
100
Jan.-sept. 2015
Pct.
59,3
40,7
100
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Tabel 2. Personer fra ikke-vestlige lande, der har fået en almindelig
vurdering hos Styrelsen for Videregående Uddannelser, efter statsbor-
gerskab
Statsborgerskab
Syrien
Iran
Ukraine
Filippinerne
Pakistan
Indien
Rusland
Kina, Folkerepublikken
Statsløs palæstinenser
Brasilien
Tyrkiet
Thailand
Statsløs i øvrigt
Serbien
Mexico
Bangladesh
Irak
Sri Lanka
Kenya
Egypten
Bosnien-Hercegovina
Nepal
Jordan
Afghanistan
Hviderusland (Belarus)
2014
62
119
105
55
46
41
54
26
11
21
13
29
3
8
11
11
16
15
6
13
10
10
4
15
5
Jan.-sept. 2015
247
114
86
44
43
43
36
20
19
16
15
15
13
13
12
11
11
10
10
10
9
9
8
8
8
Betydningen af "ikke-vestlige lande" følger Danmarks Statistik, som definerer "vestlige lande" som
omfattende EU, Andorra, Australien, Canada, Island, Liechtenstein, Monaco, New Zealand, Norge, San
Marino, Schweiz, USA og Vatikanstaten, og "ikke-vestlige lande" som omfattende alle øvrige lande, dog
med Færøerne og Grønland i en kategori for sig. (Se
http://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/hvadbetyder.)
1
Side
2/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0003.png
Statsborgerskab
Colombia
Nigeria
Makedonien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Vietnam
Argentina
Venezuela
Algeriet
Congo - Den Demokratiske Republik (Zaire)
Peru
Indonesien
Ecuador
Chile
Tanzania
Sydafrikanske Republik, Den
Eritrea
Ghana
Japan
Malaysia
Libanon
Cameroun
Cuba
Korea, Den Demokratiske Folkerepublik (Nordkorea)
Somalia
Sudan
Tunesien
Palæstina (tidl. Det Palæstinensiske Selvstyre)
Montenegro
Moldova
Uganda
Taiwan
Elfenbenskysten
Marokko
Aserbajdsjan
Hongkong
Zimbabwe
Albanien
Macao
Saudi-Arabien
Kasakhstan
Singapore
Armenien
El Salvador
Usbekistan
Etiopien
Bhutan
Korea, Republikken (Sydkorea)
2014
8
10
14
6
12
4
3
1
1
0
3
7
2
2
1
6
0
0
6
4
3
2
3
3
1
0
3
1
3
3
0
6
2
1
1
3
0
1
3
0
6
0
2
1
0
0
Jan.-sept. 2015
7
7
7
7
6
6
6
6
5
5
4
4
4
4
4
4
4
4
4
3
3
3
3
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0004.png
Statsborgerskab
Honduras
Niger
Bolivia
Burundi
Georgien
Israel
Dominikanske Republik
Costa Rica
Kosovo
Trinidad og Tobago
Myanmar (Burma)
Panama
Senegal
Jamaica
Nicaragua
Laos
Mongoliet
Yemen
Namibia
Guinea
Libyen
Rwanda
Serbien/Montenegro
Zambia
Liberia
Uoplyst
I alt
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
2014
1
1
2
1
4
4
4
3
3
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
3
893
Jan.-sept. 2015
1
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
985
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Tabel 3. Personer fra ikke-vestlige lande, der har fået en almindelig
vurdering hos Styrelsen for Videregående Uddannelser, efter deres
højeste afsluttede niveau
Uddannelsesniveau ifølge vurderingen
*)
Grundskole/forberedende
Gymnasial eller erhvervsfaglig
Erhvervsakademi
Bachelor/professionsbachelor
Kandidat
Ph.d.
I alt
*)
2014
100
154
17
467
131
24
893
Jan.-sept. 2015
126
161
16
512
143
27
985
2014
Pct.
11,2
17,2
1,9
52,3
14,7
2,7
100
Jan.-sept. 2015
Pct.
12,8
16,3
1,6
52,0
14,5
2,7
100
Det danske uddannelsestrin, som uddannelsen som minimum svarer til niveaumæssigt. F.eks. omfatter
kategorien "Bachelor/professionsbachelor" også personer, der har fået niveauvurderingen "en dansk
bacheloruddannelse samt 1 år af en dansk kandidatuddannelse".
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side
4/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0005.png
Tabel 4. Personer fra ikke-vestlige lande, der har fået en almindelig
vurdering hos Styrelsen for Videregående Uddannelser, efter fagligt
hovedområde
Uddannelsesområde
10 Grundskole
12 Gymnasiale uddannelser
20 Undervisning og læring
25 Humanistisk
27 Audiovisuel teknik og medieproduktion
30 Kunstnerisk
35 Samfundsvidenskab
40 Erhvervsøkonomi, administration og jura
45 Naturvidenskab
50 Informations- og kommunikationsteknologi (IKT)
55 Teknik, teknologi og industriel produktion
57 Mekanik, jern og metal
58 Bygge- og anlægsteknik
60 Jordbrug, skovbrug og fiskeri
65 Social og sundhed
70 Service
75 Forsvar, politi og sikkerhed
80 Transport
I alt
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
2014
8
104
31
79
2
10
62
193
97
40
123
25
30
14
60
13
1
1
893
Jan.-sept. 2015
1
138
28
92
6
13
40
231
90
44
140
34
29
24
58
14
0
3
985
2014
Pct.
0,9
11,6
3,5
8,8
0,2
1,1
6,9
21,6
10,9
4,5
13,8
2,8
3,4
1,6
6,7
1,5
0,1
0,1
100
Jan.-sept. 2015
Pct.
0,1
14,0
2,8
9,3
0,6
1,3
4,1
23,5
9,1
4,5
14,2
3,5
2,9
2,4
5,9
1,4
0,0
0,3
100
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Autorisation m.v. inden for lovregulerede erhverv
De kompetente myndigheder træffer afgørelser om autorisation og lignende god-
kendelse af erhvervsudøveres kvalifikationer, herunder uddannelsesbeviser, i for-
bindelse med etablering inden for de lovregulerede erhverv. Det drejer sig hoved-
sagelig om ca. 120 erhverv (foruden en række medicinske specialer), der er omfat-
tet af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv. Ansvaret for adgangen til at ud-
øve disse erhverv er fordelt mellem ca. 20 kompetente myndigheder.
I 2014 traf de kompetente myndigheder ifølge deres indberetninger i alt 1.676 afgø-
relser om anerkendelse af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer. Afgørel-
serne blev hovedsagelig truffet i Sundhedsstyrelsen, Arbejdstilsynet og Styrelsen
for Videregående Uddannelser.
Tabel 5 nedenfor viser, hvor mange afgørelser der blev truffet vedrørende personer,
som havde uddannelse fra ikke-vestlige lande, og som ikke var omfattet af EU-
regler for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
2
.
Som ansøger har man krav på at blive behandlet efter EU's anerkendelsesdirektiv (direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer med
senere ændringer), hvis man er statsborger i et EU/EØS-land eller et land, som EU har ind-
gået aftale med herom, (p.t. Schweiz) og man har sine erhvervsmæssige kvalifikationer fra et
af disse lande.
2
Side
5/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0006.png
Tabellen viser afgørelsernes fordeling på uddannelsesland og afgørelse. Afgørelser-
ne er enten positive, dvs. umiddelbar adgang til at udøve det pågældende erhverv,
negative, dvs. afslag på adgang til at udøve erhvervet, eller betingede, dvs. adgang
til at udøve erhvervet på betingelse af, at man gennemfører udligningsforanstalt-
ninger, hvilket for ikke-EU/EØS-borgere kan indebære et krav om supplerende
uddannelse.
Tabel 5. Afgørelser om autorisation m.v. efter nationale regler i 2014
vedr. uddannelser fra ikke-vestlige lande, efter uddannelsesland og
afgørelse
*)
Uddannelsesland
Iran
Rusland
Filippinerne
Ukraine
Sri Lanka
Pakistan
Indien
Irak
Kina, Folkerepublikken
Bosnien-Hercegovina
Bangladesh
Afghanistan
Nepal
Egypten
Hviderusland (Belarus)
Makedonien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Montenegro
Brasilien
Nigeria
Armenien
Sovjetunionen
Aserbajdsjan
Chile
Grenada
Jordan
Jugoslavien, tidl. Forbundsrep. (Serbien/Montenegro)
Kirgisistan
Kosovo
Libanon
Marokko
Sydafrikanske Republik, Den
Syrien
Thailand
Albanien
Algeriet
Bolivia
Congo - Den Demokratiske Republik (Zaire)
Positiv
1
1
2
1
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Negativ
6
2
5
7
2
3
0
0
3
5
0
0
2
0
2
0
0
1
1
0
0
0
1
0
0
2
0
0
0
2
0
0
0
0
0
1
1
Betinget
67
38
28
26
27
21
19
12
7
4
8
6
4
5
3
5
5
3
3
3
3
2
1
2
2
0
2
2
2
0
2
2
2
1
1
0
0
I alt
74
41
35
34
29
24
21
12
10
9
8
6
6
5
5
5
5
4
4
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
1
1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
6/7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor mange udlændinge fra ikke-vestlige lande har fået godkendt en udenlandsk uddannelse i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
1576868_0007.png
Uddannelsesland
Dominica
Etiopien
Gambia
Ghana
Hongkong
Japan
Kenya
Malaysia
Mexico
Moldova
Panama
Peru
Singapore
Tunesien
Tyrkiet
Usbekistan
Yemen
Uoplyst
I alt
*)
Positiv
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
8
Negativ
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
48
Betinget
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
0
0
1
1
1
1
333
I alt
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
389
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det kan forekomme, at samme person ansøger om autorisation eller lignende inden for flere erhverv.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
Side
7/7