Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1578140_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. november 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
94 (BEU alm. del), som hermed besvares.
9. december 2015
J.nr. 20150082870
Spørgsmål nr. 94:
”Ministeren bedes kommentere materiale fra LO i forbindelse med deres foretræde d.
11/11-2015 om besparelser på Arbejdstilsynet, jf. BEU alm. del - bilag 44.”
Endeligt svar:
Jeg vil gerne slå fast, at jeg deler LO’s synspunkt om vigtigheden af en bred politisk
konsensus om arbejdsmiljøpolitikken. Derfor er jeg meget tilfreds med, at der i foråret
blev indgået en bred politisk aftale om at styrke arbejdsmiljøindsatsen. Aftalen har åb-
net mulighed for, at vi kan anvende ressourcerne mere målrettet ved at det risikobase-
rede tilsyn målrettes yderligere. Det betyder, at Arbejdstilsynet fremover i endnu høje-
re grad vil målrette tilsynet dér, hvor arbejdsmiljøproblemerne vurderes at være størst.
De tre arbejdsmiljømål vedrørende arbejdsulykker, psykisk arbejdsmiljø og muskel-
skeletpåvirkninger, som blev politisk aftalt i 2011, sætter også fortsat retningen for det
samlede arbejde med arbejdsmiljø i Danmark. Det ændrer aftalen om finansloven for
2016 vedrørende Arbejdstilsynets bevilling ikke ved.
Baggrunden for besparelserne på Arbejdstilsynets område i 2016 er, at vi står i en si-
tuation, hvor der samlet set er færre penge til politiske prioriteringer i 2016 end ventet
før valget. Derfor har vi med aftalen om finansloven for 2016 indgået aftale om at lade
Arbejdstilsynets midlertidige bevilling til særlige tilsynsindsatser delvis udfase i 2016.
Arbejdstilsynet har i en årrække været begunstiget af at have fået tilført midler til at
udføre en ekstraordinær tilsynsindsats i blandt andet nedslidningstruede brancher. Det
har været kendt, at der var tale om en særlig indsats og en midlertidig bevilling, som
udløb.
Selv om bevillingen til den ekstraordinære tilsynsindsats delvist udfases i 2016 vil de
gode erfaringer og viden fra de særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruede brancher
og de særlige tilsynsindsatser om psykisk arbejdsmiljø allerede fra årsskiftet blive
indbygget i det risikobaserede tilsyn. På den måde vil udvalgte brancher, der har en
særlig risiko for fysisk og psykisk nedslidning, få et tilsyn, der er optimeret i forhold
til at afdække mere komplekse arbejdsmiljøproblemer, som er knyttet til det psykiske
område eller muskel-skeletområdet.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministerens kommentar til materiale fra LO i forbindelse med deres foretræde d. 11/11-2015 om besparelser på Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har oplyst, at det udvidede risikobaserede tilsyn fx kan indebære, at:
Der er mulighed for gennemførelse af et eller flere supplerende besøg med særlig
fokus på arbejdsmiljøproblemer relateret til muskel-skelet-besvær og psykisk ar-
bejdsmiljø – disse supplerende besøg vil være anmeldte
Der afsættes ekstra tid på selve tilsynet til at komme i dybden med de komplekse
arbejdsmiljøproblemer
Der afsættes ekstra tid til forberedelse af tilsynet
Undervisningen af de tilsynsførende målrettes
Der kan deltage mere end én tilsynsførende pr. virksomhed.
Denne indbygning af de gode erfaringer og viden fra de særlige tilsynsindsatser i det
risikobaserede tilsyn betyder sammen med forårets politiske aftale om yderligere mål-
retning af tilsynet, at vi har fundet en god løsning. En løsning, hvor vi både fremadret-
tet får et mere fokuseret tilsyn, og hvor vi med aftalen om finansloven for 2016 skaber
klarhed om Arbejdstilsynets bevilling de kommende år.
Med hensyn til LO’s forslag om at finansiere den særlige tilsynsindsats med midler fra
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vil jeg henvise til mit svar på BEU alm. del
spørgsmål 93.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2