Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1567818_0001.png
TALE
6. november 2015
Besvarelse af samrådsspørgsmål om reduktion i Ar-
bejdstilsynets bemanding samt spørgsmål om sam-
menhængen mellem 2020-arbejdsmiljøaftalen og de
varslede nedskæringer i Arbejdstilsynet
J.nr. 20150079099
Arbejdstilsynet
Spørgsmål E
Ministeren bedes forklare, hvilke tendenser i udviklingen i
antallet af arbejdsskader og ulykker der gør, at det er muligt
at reducere bemandingen i Arbejdstilsynet med 140 medar-
bejdere.
Spørgsmål F
Ministeren bedes forklare sammenhængen mellem aftalen
om indsatsen mod nedslidning, arbejdsulykker og dårligt
psykisk arbejdsmiljø i 2020 og de varslede nedskæringer i
Arbejdstilsynet. Der henvises til
hht://www.ac.dk/media/96008/2020aftaletekst.pdf
Besvarelse
Tak for invitationen til dette samråd.
Jeg har forud for samrådet sendt en skriftlig besvarelse af
almindelig del spørgsmål 203 til Beskæftigelsesudvalget,
som spørger har bedt om at få inden dagens samråd.
Svaret indeholder oplysninger fra Arbejdstilsynet om ud-
viklingen i antallet af anmeldte arbejdsskader til Arbejds-
tilsynet på forskellige brancher samt status på 2020-
målene.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/11-2015 om nedskæringer i Arbejdstilsynets bemanding, til beskæftigelsesministeren
1567818_0002.png
Jeg vil henholde mig til den detaljerede gennemgang af
tallene, der er givet med svar på BEU 203.
I forhold til besvarelse af det første samrådsspørgsmål -
spørgsmål E - vil jeg derfor kun kort nævne, at i forhold
til
arbejdsulykker,
så er tallet for alle typer af ulykker
faldet med 7 procent over de seneste fem år.
De alvorlige arbejdsulykker er også faldet. Nærmere be-
stemt med 4 procent fra 2011 til 2012. Det viser den før-
ste evaluering af, hvordan det går med målene i 2020-
arbejdsmiljø-strategien. En helt foreløbig prognose tyder
på, at faldet fortsætter ind i 2013.
Så i forhold til ulykker ser det ud til at gå den rigtige vej.
Hvis vi ser på udviklingen i anmeldte erhvervssygdomme
til Arbejdstilsynet under ét, er de steget de sidste fem år
fra ca. 15.000 i 2010 til næsten 22.000 i 2014. Det er kun
ca. én fjerdedel af anmeldelserne, der bliver anerkendt i
Arbejdsskadestyrelsen som arbejdsrelaterede sygdomme.
Udviklingen i anmeldelser af erhvervssygdomme kan dog
i sig selv ikke anvendes til at vurdere udviklingstendenser
i arbejdsmiljøet.
Det skyldes, at anmeldegraden kan variere som følge af fx
øget opmærksomhed på lægers anmeldepligt eller øget
opmærksomhed som følge af emner fx i pressen.
Jeg er også blevet bedt om at forklare sammenhængen
mellem arbejdsskadetallene og regeringens forslag til fi-
nanslov, som vil indebære en reduktion i Arbejdstilsynets
bemanding.
Til det vil jeg sige: Arbejdstilsynet har i en årrække været
begunstiget af, at have fået tilført midler til at udføre en
ekstraordinær tilsynsindsats. Det har været kendt, at der
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/11-2015 om nedskæringer i Arbejdstilsynets bemanding, til beskæftigelsesministeren
var tale om en særlig indsats og en midlertidig bevilling,
som udløb.
I regeringen står vi i en situation, hvor der samlet set er
færre penge til politiske prioriteringer i 2016 end ventet
før valget. Derfor har vi truffet en beslutning om at lade
Arbejdstilsynets midlertidige bevilling til særlige tilsyns-
indsatser delvis udfase i 2016.
Der blev i foråret indgået en politiske aftale om at styrke
arbejdsmiljøindsatsen og den har åbnet mulighed for, at vi
kan anvende ressourcerne mere målrettet ved at risikoba-
sere tilsynsindsatsen yderligere.
Det betyder, at Arbejdstilsynet fremover i endnu højere
grad vil målrette tilsynet dér, hvor arbejdsmiljøproble-
merne er størst.
Vi er optaget af, at Arbejdstilsynet fremadrettet skal inte-
grere erfaringer og viden fra den særlige tilsynsindsats i
det risikobaserede tilsyn. Det betyder, at når Arbejdstilsy-
net fremover tager på risikobaseret tilsyn i fx nedslid-
ningstruede brancher, så vil de trække på erfaringerne fra
den særlige indsats indenfor fx det psykiske område eller
muskel-skeletområdet.
Jeg synes, at vi har fundet en løsning, hvor vi både frem-
adrettet får et mere fokuseret tilsyn – og hvor vi skaber
klarhed om tilsynets bevillingsrammer de kommende år.
Derfor er det korte svar på det første spørgsmål, at det ik-
ke er antallet af anmeldte arbejdsulykker og erhvervssyg-
domme, der ligger til grund for udspillet til finanslov for
2016, men derimod regeringens prioriteringer samt for-
ventninger om et mere effektivt og målrettet Arbejdstil-
syn.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/11-2015 om nedskæringer i Arbejdstilsynets bemanding, til beskæftigelsesministeren
1567818_0004.png
-o0o-
I forhold til det andet samrådsspørgsmål – spørgsmål F -
om sammenhængen mellem 2020-arbejdsmiljøstrategien
og de varslede nedskæringer i Arbejdstilsynet, vil jeg ger-
ne understrege, at arbejdsmiljømålene i 2020-strategien
fortsat sætter retningen for det samlede arbejde med ar-
bejdsmiljø i Danmark. Både for arbejdsgivere, lønmodta-
gerne, myndigheder og interessenter på arbejdsmiljøom-
rådet. Det ændrer regeringens finanslovsudspil ikke ved.
Regeringen har med sit finanslovsforslag foreslået, at den
midlertidige bevilling til de særlige indsatser skal stoppe
omtrent et halvt år tidligere end den tidligere regering
havde lagt op.
Men jeg bliver nødt til også at gøre det klart, at 2020-
målene stammer fra arbejdsmiljøaftalen fra marts 2011.
2020-målene er altså besluttet af arbejdsmiljøforligskred-
sen, efter at de særlige tilsynsindsatser havde været i gang
i flere år. De blev nemlig igangsat i 2007. Og arbejdsmil-
jømålene vil være gældende, selvom bevillingerne til de
særlige tilsynsindsatser udløber næste år.
De mange gode initiativer, vi har besluttet som led i de to
arbejdsmiljøaftaler om 2020-målene i henholdsvis 2011
og 2015, hviler altså ikke på en forudsætning om, at vi
frem til 2020 forlænger de særlige tilsynsindsatser i Ar-
bejdstilsynet. Det er ikke en del af arbejdsmiljøforliget.
Og de særlige tilsyn er ligeledes ikke en forudsætning for
de bevillinger og initiativer, der støtter op om at nå 2020-
målene.
Hvis SR-regeringen mente, at det var en forudsætning for
at nå 2020-målene, at vi frem til 2020 bevarede de særlige
tilsynsindsatser, havde det i øvrigt stået dem frit for at sik-
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/11-2015 om nedskæringer i Arbejdstilsynets bemanding, til beskæftigelsesministeren
re bevillingerne frem til 2020. Det valgte man ikke at gø-
re.
I aftalen om en styrket arbejdsmiljøindsats fra foråret
2015 blev arbejdsmiljøforligskredsen enige om – for nu at
citere aftaleteksten –
”at iværksætte 15 initiativer, der
skal bidrage til at nå 2020-målene”.
Så sent som i tirs-
dags behandlede vi i folketingssalen det lovforslag, der
udmønter flere af aftalens initiativer ved lov.
Aftalen fastholder målsætningerne fra 2020-arbejdsmiljø-
strategien, men målretter indsatsen yderligere. Og aftalen
indeholder også et andet meget vigtigt element, nemlig en
øget risikobasering af Arbejdstilsynets tilsyn.
Det betyder, at Arbejdstilsynet fremover skal føre endnu
flere tilsyn med de virksomheder, der har størst risiko for
arbejdsmiljøproblemer
-
og færre tilsyn med de virksom-
heder, som har styr på arbejdsmiljøet.
Som jeg har sagt ved flere lejligheder, så mener jeg, at en
øget risikobasering af tilsynsindsatsen er helt centralt i
forhold til at identificere og løse arbejdsmiljøproblemer.
Og dermed centralt i forhold til at sætte fart på opfyldel-
sen af de ambitiøse 2020-mål.
Jeg mener, at det er den helt rigtige vej at gå: Et effektivt
Arbejdstilsyn, der fokuserer tilsynet dér, hvor de største
arbejdsmiljøproblemer er.
Derudover vil jeg lægge op til, at Arbejdstilsynet vil ud-
vikle det risikobaserede tilsyn, så det også omfatter ele-
menter fra de særlige tilsynsindsatser, herunder de særlige
tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø.
Konkret kan det ske ved, at der bl.a. afsættes ekstra tid til
forberedelse. Og det sker ved at et risikobaseret tilsyn på
en virksomhed med komplekse problemer kan indebære
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/11-2015 om nedskæringer i Arbejdstilsynets bemanding, til beskæftigelsesministeren
et eller flere supplerende besøg. Det giver muligheder for
at komme i dybden med fx det psykiske arbejdsmiljø.
Jeg forventer, at det vil fremme en mere effektiv kontrol
med de virksomheder, som ikke har styr på deres ar-
bejdsmiljøindsats.
Så samlet set mener jeg ikke, at arbejdsmiljøforligskred-
sen har lagt til grund, at de særlige tilsynsindsatser var en
forudsætning for at nå 2020-målene.
Til gengæld vil jeg gerne kvittere for, at arbejdsmiljøfor-
ligskredsen i foråret besluttede en lang række initiativer,
der skal støtte op 2020-målene, herunder et mere målrettet
tilsyn. Og jeg er overbevist om, at Arbejdstilsynet også
fremadrettet kan løse opgaven med at levere en effektiv
og risikobaseret tilsynsindsats.
6