Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1574426_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 76 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Bent Bøgsted (DF).
1. december 2015
J.nr. 2015-5579
Spørgsmål nr. 76:
”Ministeren bedes kommentere intern henvendelse af 20. oktober 2015 om opsat
pension, jf. BEU alm. del - bilag 33.”
Endeligt svar:
I sager om bevisførelse om afsendelse og fremkost af breve er det afsenderen, der
har bevisbyrden for, at brevet er kommet frem til modtageren.
Jeg kan som beskæftigelsesminister ikke kommentere på lovgivningen vedr. afsen-
delse og fremkost af breve eller på den konkrete sag, men har til brug for besvarel-
sen af spørgsmålet bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om en udta-
lelse. Styrelsen har oplyst følgende:
”Efter gældende regler udbetales folkepension fra den 1. i måneden efter, at der er
ansøgt om folkepension, og lovens betingelser i øvrigt er opfyldt. Ønsker pensioni-
sten at udskyde overgangen til folkepension efter reglerne om opsat pension, skal
der ligeledes indgives ansøgning herom. Ansøgning om opsat pension har virkning
fra den 1. i måneden efter ansøgningens indgivelse, dog tidligst fra det tidspunkt,
hvor folkepension kan udbetales.
Tidspunktet for starten af opsætningsperioden skal fremgå af Udbetaling Danmarks
(tidligere kommunens) afgørelse og meddeles den pågældende.
Hvis kommunen har begået en egentlig sagsbehandlingsfejl, kan det have betyd-
ning for retten til opsat pension. Ankestyrelsen har fx i principafgørelse 247-09
truffet afgørelse om, at en ansøger efter en konkret vurdering havde ret til opsat
pension med tilbagevirkende kraft, fordi kommunen havde tilsidesat sin vejled-
ningspligt.
Det vil bero på en konkret vurdering, om der er sket en sagsbehandlingsfejl, om
borgeren vidste eller burde have vidst, at pågældende ikke var bevilget opsat pen-
sion m.v.
Supplerende kan det oplyses, at Udbetaling Danmark tager særskilt kontakt til bor-
gere, som ikke reagerer på meddelelsen om, at de har mulighed for at indgive an-
søgning om enten folkepension eller opsat pension. Dette gøres for at forebygge, at
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 20/10-2015 om opsat pension, til beskæftigelsesministeren
der fremover er borgere, som ikke får truffet en afgørelse om enten folkepension
eller opsat pension.”
Jeg kan henholde mig styrelsens svar.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2