Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1568408_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
16. november 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. november 2015 stillet følgende spørgs-
mål nr. 71 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra medlem af udvalget Rasmus Jarlov (KF).
J.nr. 2015-5454
Spørgsmål nr. 71:
Flere undersøgelser peger på, at g-dage for korte ansættelser (under 3 måneder)
reducerer virksomhedernes incitament til at rekruttere nye medarbejdere i korte-
re perioder. Der henvises bl.a. til en undersøgelse af Ase fra marts 2014, ”G-
dages påvirkning af arbejdsgivere”, jf.
http://www.ase.dk/politik-og-
presse/analyser/2014/4/g-dages-paavirkning-af-arbejdsgivere
. Vil ministeren
vurdere, hvor stor G-dagenes negative jobeffekt er for ansættelser under 3 må-
neder? Har regeringen indregnet denne negative jobeffekt, når korte ansættel-
se4r bliver dyrere som følge af genindførelsen af g-dagene i finansieringsgrund-
laget for dagpengereformen, eller opstår der et yderligere behov for finansiering
som følge af den eventuelle overvurderede jobeffekt fra de korte ansættelser
blandt lønmodtagere?
Endeligt svar:
Hensigten med G-dage er at modvirke, at arbejdsgivere omkostningsfrit kan af-
skedige og hjemsende medarbejdere, som så kan modtage offentligt subsidiere-
de dagpenge. G-dage giver et økonomisk incitament til at forbedre produktions-
planlægningen og til at tage højde for de omkostninger, som afskedigelser og
hjemsendelser påfører staten via dagpengesystemet. Uden G-dage er dagpenge-
systemet en implicit subventionering af korttidsansættelser og midlertidige
hjemsendelser.
En analyse af effekten af G-dage på midlertidige afskedigelser viser desuden et
gennemgående fald i både omfang og forekomst af virksomheders brug af G-
dagsberettigede midlertidige afskedigelser i forbindelse med indførelsen og for-
øgelserne af antallet af G-dage
1
.
I forbindelse med beskæftigelsesreformen blev det aftalt at udfase G-dage for
korttidsansættelser af mindre end tre måneders varighed, således at der skulle
betales to G-dage i 2015 og 2016, én G-dag i 2017 og ingen fra 2018.
Arbejdspapir om nuværende finansieringskilder for dagpengesystemet udarbejdet i for-
bindelse med Dagpengekommissionen
1
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om, hvor stor er G-dagenes negative jobeffekt for ansættelser under 3 måneder, til beskæftigelsesministeren
Det lægges i forbindelse med aftalen om et tryggere dagpengesystem fra okto-
ber 2015 op til at harmonisere antallet af G-dage for alle ansættelser til to dage,
såfremt der kan opnås tilslutning hertil fra forligskredsen bag beskæftigelsesre-
formen. Korttidsansættelser vil i så fald bevare to G-dage som i dag og samtidig
vil antallet af G-dage for længerevarende ansættelser reduceres fra tre til to da-
ge. Derved vil arbejdsgivernes samlede udgifter til G-dage blive holdt nogen-
lunde uændrede i forholdt til en fuld udfasning af G-dage for korttidsansættel-
ser.
I de økonomiske beregninger bag dagpengeaftalen er der taget højde for, om ar-
bejdsgivere eller staten står for de første ledighedsdage efter en afskedigelse.
Der er ikke konkret indregnet en negativ effekt på beskæftigelse fra den delvise
tilbagerulning af afskaffelsen af G-dage for korttidsansættelser ift. en fuld ud-
fasning, eller en tilsvarende positiv beskæftigelseseffekt som følge af reduktio-
nen fra tre til to G-dage for længerevarende ansættelser. Det er lagt til grund, at
de to effekter omtrent udligner hinanden.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2