Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
28. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 652 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 652:
J.nr. 16/15008
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30. september 2016 fra Y. R.
om hendes mands ressource forløb, jf. BEU alm. del - bilag 282(internt).”
Svar:
Jeg kan ikke gå ind i konkrete sager, men jeg kan oplyse, at formålet med et res-
sourceforløb er at hjælpe borgere med komplekse problemer med at få en tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet – frem for at opgive dem og overlade dem til en passiv,
livslang førtidspension.
Ressourceforløb kan vare fra et til fem år. Det giver mulighed for fleksibilitet og
for at målrette indsatsen til den enkelte borgers behov. Forløbet skal have en læng-
de, der – med fokus på borgerens kapacitet og potentiale – gør det muligt at forbed-
re borgerens arbejdsevne.
Under forløbet skal kommunen løbende - og minimum 6 gange om året – holde op-
følgningssamtaler, og indsatsen kan løbende tilpasses borgerens udvikling og even-
tuelle udfordringer.
Jeg tror på, at tilknytning til arbejdsmarkedet giver mennesker identitet og stolthed.
Det mener jeg også gælder for borgere, der er kommet op i årene og muligvis har
fået problemer, der har gjort det svært at få et job. Hvis en indsats i et ressourcefor-
løb er relevant i forhold til at komme i arbejde, kan og skal det selvfølgelig også
være en mulighed for borgere, der nærmer sig senioralderen.
I sager, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle den enkeltes arbejdsevne, så
skal borgeren have førtidspension. Det er ikke, og har aldrig været, hensigten, at
borgere skal i ressourceforløb, hvis der ikke er mulighed for at udvikle arbejdsev-
nen.
Endelig skal jeg bemærke, at reglerne for ressourceforløbsydelse under ressource-
forløb udspringer af reglerne for kontanthjælp, men på en række punkter er mere
lempelige. Det indebærer blandt andet, at ressourceforløbsydelsen ikke er afhængig
af borgerens egen formue eller af en ægtefælles indtægter og formue.