Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Julie Skovsby
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
17. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 621 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Julie
Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 621:
J.nr. 16/14407
”Ministeriets egne tal viser at 77 pct. af de kontanthjælpsmodtagere, der rammes af
nedskæringerne ikke er parate til at tage et job, eksempelvis pga. sygdom. Hvad
ministeren om, at det af artiklen ”Jobcentre: Det er svært at finde småjob” fra Fy-
ens Stiftstidende den 14. september fremgår, at de ufaglærte job af få timers varig-
hed kræver at man er sund og rask? Der henvises til
http://www.fyens.dk/indland/Jobcentre-om-kontanthjaelpsloft-Svaert-at-
findesmaajob/artikel/3068321”
Svar:
Kontanthjælpsloftet skal sikre, at der er en mærkbar gevinst ved at forsørge sig selv
frem for at modtage offentlig forsørgelse.
De 77 pct., der henvises til, er andelen af aktivitetsparate, der omfattes af kontant-
hjælpsloftet. Selvom en person er visiteret som aktivitetsparat, er det ikke ensbety-
dende med, at den pågældende ikke via aktiv hjælp og støtte kan få et ordinært ar-
bejde og forsørge sig selv. Kontanthjælp udgør et midlertidigt forsørgelsesgrund-
lag, hvor perspektivet er, at den enkelte får hjælp via den almindelige beskæftigel-
sesindsats til – på kortere eller længere bane - at kunne forsørge sig selv. Derfor
skal også været et økonomisk incitament til at komme i beskæftigelse.
Kontanthjælpsloftet er samtidig indrettet sådan, at kontanthjælpsmodtagere m.fl.
kan undgå at miste boligstøtte eller særlig støtte ved at arbejde i begrænset omfang.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen