Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1677113_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Eva Flyvholm
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 614 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Flyvholm (EL).
Spørgsmål nr. 614:
J.nr. 16/14536
”Idet henvises til artikel på sn.dk den 19. september 2016: ”Kvinde blev sendt i
jobpraktik fem minutter om ugen i ti uger”, jf.
http://sn.dk/Naestved/Kvinde-blev-sendt-i-jobpraktik-fem-minutter-om-ugen-iti-
uger/artikel/601 569, bedes ministeren redegøre for følgende:
– Mener ministeren, at det er rimeligt, at en syg kvinde bliver sendt i jobpraktik,
selv om hun kun kan klare 5 minutters arbejde om ugen?
– Mener ministeren det er i overensstemmelse med hensigten i loven, og er
det overhovedet lovligt, at Næstved Kommune har sendt en syg kvinde i
jobpraktik selv om hun kun kunne klare 5 minutters arbejde om ugen?
– Tror ministeren, at folk bliver mere eller mindre syge af at skulle gennem
en lang arbejdsprøvning, hvor de trods sygdom må bruge kræfter på at blive
transporteret til og fra arbejdspladsen for så kun at kunne arbejde 5 minutter
ugentligt?”
Svar:
Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag, men som jeg tidligere har udtalt på baggrund
af gengivelsen i pressen, forekommer sagen umiddelbart mærkelig.
Med reformen af førtidspension og fleksjob blev der indført ressourceforløb, som
skal hjælpe borgere med komplekse problemer tættere på arbejdsmarkedet og sikre,
at der i den forbindelse bliver taget de nødvendige skånehensyn. Ressourceforløbe-
ne er rettet mod borgere, hvor der er et potentiale for at udvikle arbejdsevnen og
derigennem komme tættere på job eller uddannelse. Den konkrete indsats og varig-
heden heraf beror på en konkret vurdering af borgerens kapacitet og skånebehov.
Det er vigtigt, at borgeren bliver inddraget i den indsats, der tilbydes, og at den gi-
ver mening i forhold til på sigt at få borgeren i gang med et arbejde eller en uddan-
nelse.
Efter reformen skal man som udgangspunkt deltage i mindst ét ressourceforløb, in-
den der kan tilkendes førtidspension.
For at en kommune kan tilkende førtidspension, skal der foreligge dokumentation
for, at alle relevante muligheder for at udvikle arbejdsevnen har været afprøvet, og
for at borgeren ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende heller ikke ved ar-
bejde i et fleksjob.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om, hvordan sager som denne fra Næstved omtalt på sn.dk den 19. september 2016 "Kvinde blev sendt i jobpraktik fem minutter om ugen i ti uger" kan forekomme, til beskæftigelsesministeren
Hvis det er åbenlyst formålsløst at forsøge at udvikle borgerens arbejdsevne, kan
kommunerne dog fortsat tilkende førtidspension uden, at mulighederne for at ud-
vikle arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det er ikke, og har aldrig været,
hensigten, at borgere skal i ressourceforløb, hvis der ikke er mulighed for at udvik-
le arbejdsevnen.
Det har været fremhævet flere gange bl.a. i en vejledning fra september 2014 ”Vej-
ledning om dokumentationskravet ved behandling af sager, hvor det er åbenbart
formålsløst at udvikle arbejdsevnen”.
Jeg mener, at man som kommune må stille sig det spørgsmål om en jobrettet ind-
sats på fem minutter om ugen er meningsfuld i forhold til borgerens udviklingsper-
spektiv og muligheder for at komme ind på arbejdsmarkedet. Men jeg er samtidig
af den opfattelse at en praktik, som starter på et meget lavt timetal, men hvor bor-
geren langsomt får plads til at udvikle sig i praktikken, i nogle situationer netop
kan være en skånsom måde at udvikle og etablere en kontakt til arbejdsmarkedet
for meget udsatte borgere, samtidig med, at der tages hensyn til borgerens helbred.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2