Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
14. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 609 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tor-
sten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 609:
J.nr. 16/14107
”Ministeren bedes oplyse, om de data om ydelser, der tilgår Udbetaling Danmark
fra kommunerne er de samme data, som KMD benytter, og i forlængelse heraf for-
klare, om KMDs fejl i brevudsendingen til kontanthjælpsmodtagere er et udtryk
for, at der er tvivl om, hvor mange personer, der rammes af kontanthjælpsloftet.”
Svar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplyser følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Spørgsmålet forstås således, at der spørges til de fejl i afgørelsesbreve om borger-
nes loftsstørrelser, som KMD udsendte på kommunernes vegne medio september
2016, og om disse fejl har betydning for de oplysninger, Udbetaling Danmark skal
bruge ved beregning af borgernes loftsreduktion.
Fejlene bestod for det første i, at alle borgere i Jylland (på nær Aarhus) og på Fyn
modtog brevet med henholdsvis Esbjerg kommune og Odense kommune som af-
senderkommune. For det andet fik en række borgere meddelt en forkert loftsstør-
relse, fordi den registrerede samlivsstatus ikke var slået igennem i loftindplacerin-
gen.
Fejlen vedrørende afsenderkommune blev rettet op af KMD, som på kommunernes
vegne udsendte nye breve med korrekt afsenderkommune få dage senere. Med hen-
syn til fejlen vedrørende samlivsstatus udsendte KMD på kommunernes vegne nye
breve med korrekt loftsstørrelse ca. en uge senere.
I forhold til opgavefordelingen mellem kommunerne og Udbetaling Danmark i for-
bindelse med administrationen af kontanthjælpsloftet kan det oplyses, at kommu-
nernes primære opgave består i at indplacere modtagerne på de korrekte loftsstør-
relser.
Kommunerne skal videregive denne oplysning om borgerens loftsstørrelse til Ud-
betaling Danmark sammen med oplysninger om borgerens ydelsessats samt even-
tuelle tillæg, sanktioner, nedsættelse efter 225-timersreglen og arbejdsindtægter og
-timer, og den beregnede hjælp og særlig støtte.