Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1675264_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Trine Torp
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 606 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
Trine Torp (MFU).
”Ministeren
bedes kommentere henvendelserne af 22. august og 5. september 2016
fra T.H, jf. BEU alm. del
bilag 268 (fortroligt), og redegøre for, om det er kor-
rekt, at man kan miste tilskud som enlig forsørger til friplads til fritidshjem og der-
udover miste sin boligsikring, fordi man i en enkelt måned - og efter at være blevet
opsagt fra sin arbejdsplads - har fået udbetalt feriepenge, selvom en del af disse fe-
riepenge først udbetales i det kommende ferieår.”
Svar:
Spørgsmål nr. 606:
J.nr. 16/14314
Boligstøtteloven er ændret pr. 1. januar 2016 for at muliggøre en mere præcis og
korrekt indtægtsregulering af boligstøtte, hvorefter boligstøtte beregnes pr. måned,
og hvor indkomsten hentes direkte fra indkomstregisteret - dog med lidt forsinkel-
se.
Lovændringen indebærer, at den enkelte måneds boligstøtte altid bliver beregnet på
grundlag af den indkomst, der fremgår af indkomstregistreret for den pågældende
måned. Feriepenge indgår således i indkomstgrundlaget for den eller de måneder,
hvor de fremgår af indkomstregisteret. Det har derfor indflydelse på beregningen af
boligstøtte, at feriepenge fremgår af indkomstregisteret, selvom en del af disse fe-
riepenge først udbetales i det kommende ferieår.
Lovforslaget blev fremsat af den tidligere regering i foråret 2014 og blev enstem-
migt vedtaget af Folketinget. Lovforslagets betydning for feriepenge og boligstøtte
fremgik eksplicit i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til besvarelse af den del af spørgsmålet, der vedrører økonomisk fripladstilskud, er
der indhentet bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, som
oplyser følgende:
”Parallelt
med ændringerne i lov om individuel boligstøtte er der indført lignende
regler om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af økonomisk
fripladstilskud i dagtilbud, fritidshjem, klubtilbud og SFO. Formålet hermed har
bl.a. været at sikre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af økonomisk fri-
pladstilskud. Reglerne er gennemført via ændring af dagtilbudsloven og relevante
bekendtgørelser. Ændringen er trådt i kraft d. 1. januar 2016.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 606: MFU spm. om at kommentere henvendelserne af 22/8 og 5/9 - 2016 fra T.H, jf. BEU alm. del – bilag 268, til beskæftigelsesministeren
Husstandsindkomsten for beregning af økonomisk fripladstilskud skal opgøres pr.
måned. Den månedlige husstandsindkomst skal herefter omregnes til en årsind-
komst, således at husstandsindkomsten kan aflæses af fripladsskalaen. Den enkelte
måneds økonomiske fripladstilskud bliver beregnet på grundlag af den indkomst,
som fremgår af indkomstregisteret for den pågældende måned.
Den enkelte måneds husstandsindkomst opgøres som summen af følgende to beløb:
1) Månedens indkomst i indkomstregisteret: Summen af husstandsmedlem-
mernes indkomster, som de indberetningspligtige har indberettet til ind-
komstregisteret for den pågældende måned.
2) En tolvtedel af øvrige indkomster: En tolvtedel af summen af de hus-
standsmedlemmernes indkomster i kalenderåret, der ikke fremgår af ind-
komstregisteret, uanset om indkomstoplysningerne er indberetningspligtige
efter lov om et indkomstregister. Her kan der fx være tale om aktieind-
komst, positiv nettokapitalindkomst, indkomst fra selvstændig erhvervs-
virksomhed eller indkomst, som ikke er skattepligtig her i landet.
I de tilfælde, hvor der i husstandsindkomsten indgår indkomst, som fremgår af ind-
komstregisteret, men udbetales for flere måneder af gangen, og indkomsten derfor
ikke er periodiseret på månedsbasis i indkomstregisteret, kan kommunen fordele
indkomsten på enkelte måneder.
Principperne for de nye regler om beregning af økonomisk fripladstilskud og bolig-
støtte er grundlæggende ens. Fx er der på begge områder regler om genberegning,
omberegning og efterregulering.
Herudover gælder der samme regler for, hvornår feriepenge skal indgå i bereg-
ningsgrundlaget. Efter de tidligere regler for beregning af økonomisk fripladstil-
skud skulle feriepenge indgå på det tidspunkt, hvor pengene blev udbetalt. Nu ind-
går de på det tidspunkt, hvor de fremgår af indkomstregisteret.
Det er derfor korrekt, at det kan have indflydelse på beregningen af fripladstilskud
til fritidshjem for en eller flere måneder, at feriepenge fremgår af indkomstregiste-
ret, selvom en del af disse feriepenge først udbetales i det kommende ferieår.”
Jeg kan opsummerende oplyse, at der med de nye regler ikke ændres på, at ferie-
penge skal indgå i indtægtsgrundlaget. Med undtagelse af en tidligere særregel for
boligstøtte, er det således alene tidspunktet for, hvornår feriepengene medregnes,
der er ændret.
Konsekvensen af at medregne feriepengene i den måned, hvor de indberettes i Ind-
komstregistret, vil for de fleste borgere, som modtager boligstøtte og økonomisk
fripladstilskud over en længere periode, udjævne sig over tid, da feriepenge ikke
medfører reduktion af ydelser og tilskud i de øvrige måneder.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 606: MFU spm. om at kommentere henvendelserne af 22/8 og 5/9 - 2016 fra T.H, jf. BEU alm. del – bilag 268, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3