Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1675101_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 605 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Ka-
rina Adsbøl (MFU).
Spørgsmål nr. 605:
J.nr. 16/12781
”I forlængelse af svar på BEU alm del spørgsmål 516 ønskes en række uddybende
eksempler på, i hvilke tilfælde pensionister, der er domsmænd eller varetager andre
former for borgerligt ombud, bliver trukket i deres ydelser, herunder boligstøtte og
andre tilsvarende ydelser. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvilke grænser
der gælder for, hvor meget den samlede husstand må tjene i alt ved siden af deres
pension, når de varetager sådanne hverv som borgerligt ombud, inden de bliver fra-
trukket i ydelser.”
Svar:
Folkepensionen indtægtsreguleres, hvis pensionisten har andre personlige skatte-
pligtige indkomster, som overstiger de fradragsbeløb, der er fastsat i loven. Derved
målrettes folkepensionen til den enkeltes forsørgelsesbehov.
For en enlig folkepensionist aftrappes ældrechecken, hvis indkomsten overstiger
19.700 kr., mens pensionstillægget nedsættes, når den skattepligtige indkomst ud
over pensionen overtiger 68.400 kr. I indkomstopgørelsen medregnes skattepligtige
arbejdsindkomster (inklusiv skattepligtig indkomst fra borgerligt ombud) op til
60.000 kr. ikke, når der skal beregnes pensionstillæg og ældrecheck. Det betyder,
at skattepligtig indkomst fra borgerligt ombud kun medfører nedsættelse af pensio-
nen, hvis pensionisten i øvrigt har arbejdsindkomst, der sammen med indkomsten
fra borgerligt ombud overstiger 60.000 kr.
Der gælder andre højere fradragsbeløb, hvis folkepensionisten er gift eller samle-
vende, idet det er parrets samlede indkomst, der lægges til grund for indtægtsregu-
leringen.
Folkepensionens grundbeløb reguleres kun, når den skattepligtige indkomst, der
hidrører fra personligt arbejde, overstiger 310.000 kr.
Hvis en pensionist modtager individuel boligstøtte, kan ændringer i husstandens
samlede indkomst, herunder indtægter fra borgerligt ombud, også påvirke størrel-
sen af den boligstøtte, der kan udbetales.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 605: MFU spm. om uddybende eksempler på, i hvilke tilfælde pensionister, der er domsmænd eller varetager andre former for borgerligt ombud, bliver trukket i deres ydelser, herunder boligstøtte og andre tilsvarende ydelser, til beskæftigelsesministeren
1675101_0002.png
I det følgende præsenteres eksempler på, hvad indkomster ved borgerligt ombud
kan have af konsekvenser for en enlig folkepensionist med forskellige indkomster
ved siden af pensionen.
Som grundlag for eksemplet henvises til, at det fremgår af Domstolsstyrelsens
hjemmeside, at domsmænd får 1.100 kr. om dagen og 120 kr. for hver nat, de er
borte fra hjemmet.
I de følgende eksempler lægges det til grund, at pensionisten har en indkomst på
5.000 kr. som følge af borgerligt ombud.
I eksempel A har pensionisten ikke andre supplerende indtægter ved siden af pen-
sionen. Pension og boligstøtte sættes ikke ned som følge af indkomsten ved borger-
ligt ombud og pensionisten har derfor en gevinst ved det borgerlige ombud på
5.000 kr. før skat.
I eksempel C har pensionisten en arbejdsindkomst på 155.000 kr., heraf 5.000 kr.
ved borgerligt ombud. Da den skattepligtige arbejdsindkomst overstiger 60.000 kr.,
sættes pensionstillægget ned. Pension og boligstøtte nedsættes mere end i eksempel
B, hvor arbejdsindkomsten er 5.000 kr. lavere. Både pensionstillæg og boligstøtte
sættes ned med en andel af ekstraindkomsten fra det borgerlige ombud i eksempel
C, men pensionisten har stadig en økonomisk gevinst på 2.445 kr. før skat ved det
borgerlige ombud.
Den faktiske nedsættelse af pensionen og boligstøtten afhænger således af hvilken
indkomst pensionisten (eller dennes ægtefælle/samlever) har ved siden af pensio-
nen. Der vil dog være en økonomisk gevinst for pensionisten som følge af indkom-
sten ved borgerligt ombud – ligesom ved almindelig beskæftigelse.
Tabel 1. Eksempler på folkepensionisters sociale pension og boligstøtte ved ar-
bejdsindkomst på henholdsvis 5.000 kr., 150.000 kr. og 155.000 kr. brutto (2016-
niveau)
Kr. pr. år
A
Arbejdsindkomst
1)
Folkepension
Boligstøtte
2)
I alt - brutto
Gevinst ved arbejde
5.000
149.544
72.768
227.312
5.000
Forskellige arbejdsindkomster
B
150.000
146.578
47.040
343.618
121.306
C
155.000
145.156
45.907
346.063
123.751
1) Før arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct. og før jobfradrag.
2) Ved husleje på 72.000 kr. Beløbet er opregnet til brutto med faktor 1,6
Ovenstående er eksempler for enlige folkepensionister. Andre familietyper, fx sam-
levende folkepensionister, folkepensionister, som lever sammen med førtidspensi-
onister eller ikke-pensionister, står i den samme situation, at boligstøtte eller socia-
le pensioner kan justeres op eller ned, når der sker ændringer i ”anden indkomst” i
op- eller nedadgående retning.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 605: MFU spm. om uddybende eksempler på, i hvilke tilfælde pensionister, der er domsmænd eller varetager andre former for borgerligt ombud, bliver trukket i deres ydelser, herunder boligstøtte og andre tilsvarende ydelser, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3