Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1665342_0001.png
TALE
6. september 2016
Samrådstale vedr. spm. BZ, BÆ og BØ om Jobreform
fase I og sygdomsramte
Samrådsspørgsmål BZ
Vil ministeren bekræfte, at han har en aftale med Dansk Fol-
keparti om, at pr. 1. oktober 2016 skal ingen sygdomsramte
være på kontanthjælp, men på en anden, og varig offentlig
ydelse, som f.eks. førtidspension, ressourceforløb eller fleks-
job?
Samrådsspørgsmål BÆ
Vil ministeren redegøre for, hvad han indtil nu har gjort, og
hvad han yderligere vil gøre for at sikre, at ingen sygdoms-
ramte er på kontanthjælp d. 1. oktober 2016, men i stedet er
overført til anden og varig offentlig forsørgelse eller ydelse,
som for eks. førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb?
Samrådsspørgsmål BØ
Mener ministeren, at en borger, som af kommunen er blevet
undtaget fra 225 timers reglen af helbredsmæssige årsager,
vil være i stand til at skaffe sig et ordinært arbejde, og at det
derfor er rimeligt at vedkommende stadig er på kontant-
hjælp?
J.nr. 2016-5036
CAP/MMA
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
Det talte ord gælder
Indledning
Samrådet i dag handler om sygdomsramte og de
ændringer i kontanthjælpssystemet, som regerin-
gen sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti blev enige
om i forbindelse med
Aftale om et kontanthjælps-
system hvor det kan betale sig at arbejde – Jobre-
form fase I.
Jeg vil gerne besvare spørgsmålene samlet. Men
lad mig starte med at slå to ting fast:
For det første
har aftalepartierne lagt vægt på, at
udsatte borgere i kontanthjælpssystemet får afkla-
ret deres arbejdsevne og forsørgelsesgrundlag.
I aftalen og bemærkningerne til lovforslaget
(L113) er det tydeligt understreget, at for kontant-
hjælpsmodtagere med væsentlige helbredsmæssige
problemer,
skal
kommunerne tage stilling til, om
der er grundlag for at forelægge sagen for rehabili-
teringsteamet med henblik på at vurdere, om der fx
bør igangsættes et ressourceforløb.
For det andet
vil jeg gerne understrege, at når jeg
flere gange har sagt, at borgere, som er langvarigt
syge, slet ikke hører til i kontanthjælpssystemet, så
tænker jeg på de borgere, hvor helbredsproblemer-
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
ne er af en karakter, hvor arbejdsevnen er væsent-
lig og varigt nedsat.
Svar på spørgsmål BZ – aftale om syge?
Det leder mig ind på det første spørgsmål BZ, der
går på, at der ikke skal være sygdomsramte i kon-
tanthjælpssystemet pr. 1. oktober.
Kontanthjælpssystemet omfatter en bred gruppe af
personer og ikke kun personer, der her og nu står
til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er baggrun-
den for, at der skelnes mellem jobparate og aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Man kan som kontanthjælpsmodtager godt være
sygdomsramt i en periode, hvor man er uarbejds-
dygtig, uden at det er ensbetydende med, at man
permanent er uden for det ordinære arbejdsar-
bejdsmarked. Der vil i den situation fx kunne være
behov for en tidlig og helhedsorienteret indsats in-
den for rammerne af kontanthjælpssystemet, som
er rettet mod at bringe personen tilbage på ar-
bejdsmarkedet.
I nogle situationer kan der også være behov for
ekstra hjælp eller særlige hjælpemidler til personer
med særlige behov.
Det afgørende er, at der altid skal være en forvent-
ning om, at borgeren med den rette hjælp og støtte
kan komme tilbage på arbejdsmarkedet.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
Personer som fx på grund af sygdom har varigt
og/eller væsentlig nedsat arbejdsevne, skal derfor
ikke være i kontanthjælpssystemet.
Det er den præmis, som ligger i vores aftale om
jobreformen. Og derfor er det også slået fast i afta-
len og i bemærkningerne til loven efterfølgende, at
udsatte borgere i kontanthjælpssystemet skal have
afklaret deres arbejdsevne og forsørgelsesgrund-
lag.
Svar på spørgsmål BÆ – hvad er gjort?
Det leder mig frem til svar på spørgsmål BÆ, der
går på, hvad regeringen har gjort og vil gøre for at
sikre, at sygdomsramte personer - med varige og
væsentlige helbredsproblemer - ikke er på kon-
tanthjælp.
Beskæftigelsesministeriet har bl.a. sendt bekendt-
gørelser og vejledninger om de nye regler, herun-
der en startvejledning til alle landets kommuner
om kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, hvor
det indskærpes, at udsatte borgere skal have en
indsats og have afklaret deres arbejdsevne og for-
sørgelsesgrundlag.
Her indskærpes det også, at for borgere, som har
betydelige komplekse problemer og/eller væsent-
lige helbredsmæssige problemer,
skal
kommunen
systematisk tage stilling til, om der er grundlag for
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet med
henblik på, om der for eksempel skal ske visitation
til ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Samtidig har jeg sendt et brev til alle landets
borgmestre, hvori jeg bl.a. understreger kommu-
nernes forpligtelse til at afklare udsatte kontant-
hjælpsmodtageres arbejdsevne og forsørgelses-
grundlag.
Beskæftigelsesministeriet har også sendt en guide
til kommunerne om undtagelsesbestemmelsen til
225-timersreglen, som er et arbejdsredskab, som
kan hjælpe kommunerne med at afklare, hvad der
skal lægges vægt på, når det skal vurderes, om en
person skal undtages fra 225-timersreglen.
Derudover har Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering gennemført en række andre kommu-
nikationsindsatser rettet mod kommunerne. Styrel-
sen har bl.a. afholdt en række regionale temamø-
der om de nye regler, herunder undtagelsesbe-
stemmelserne i forbindelse med 225-timersreglen.
Vi har således fra ministeriets side haft et stort fo-
kus på at understøtte, at kommunerne får afklaret
udsatte kontanthjælpsmodtageres arbejdsevne og
forsørgelsesgrundlag og samtidig systematisk ta-
ger stilling til, om der er grundlag for at forelægge
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
sagen for rehabiliteringsteamet med henblik på fx
at igangsætte et ressourceforløb.
[Satspuljeinitiativ]
Det er også min klare ambition, at der i den kom-
mende tid i forbindelse med satspuljeforhandlin-
gerne kan opnås tilslutning til at gøre en ekstra
indsats, så langvarige kontanthjælpsmodtagere får
denne rette hjælp til at komme tættere på arbejds-
markedet eller - hvis arbejdsevnen viser sig at væ-
re varigt og væsentligt nedsat – får sagen vurderet
med henblik på fx at igangsætte et ressourceforløb.
Svar på spørgsmål BØ – undtaget fra timereglen
I forhold til det sidste samrådsspørgsmål BØ –
hvor der spørges til, om borgere, der er undtaget
fra 225-timersreglen, så overhovedet bør være i
kontanthjælpssystemet, vil jeg henvise til kriteriet,
der gælder for at blive undtaget.
Den begrænsning af arbejdsevnen, som kræves for
at blive omfattet af undtagelsen, stiller
ikke
samme
krav om, at arbejdsevnen skal være varigt eller
væsentligt nedsat, som stilles i forhold til visitation
til fleksjob eller førtidspension.
Som kontanthjælpsmodtager skal man undtages fra
225-timersreglen, hvis arbejdsevnen er så begræn-
set, at man ikke vil kunne opnå 225 timers ordi-
nært og ustøttet beskæftigelse. Det er en aktuel
vurdering, som ikke behøver være ensbetydende
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
med, at personen ikke på et senere tidspunkt fx via
en indsats i kontanthjælpssystemet kan blive selv-
forsørgende.
Hvis personen derimod er permanent ude af stand
til at arbejde, fx på grund af sygdom, skal ved-
kommende ikke være i kontanthjælpssystemet.
Aftalepartierne har samtidig lagt vægt på, at kom-
munernes indsats for aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere bliver fulgt tæt. Det gælder også
i forhold til, om kommunerne systematisk via re-
habiliteringsteams tager stilling til ressourceforløb,
fleksjob og førtidspension.
Det fremgår derfor også af det fremsatte lov-
forslag, at Beskæftigelsesministeriet vil foretage
en samlet evaluering i 2017, som skal belyse, i
hvilket omfang udsatte kontanthjælpsmodtagere
får afklaret deres arbejdsevne og forsørgelses-
grundlag.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at det nu en
gang er kommunernes ansvar at sikre, at borgerne
modtager den korrekte ydelse, og at de modtager
den rette tilbud og hjælp.
Det indebærer, at kommunerne skal tage stilling
til, om der er grundlag for at forelægge sagen for
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
rehabiliteringsteamet, hvis personer på kontant-
hjælp har væsentlige helbredsmæssige problemer.
Jobreformen har selvfølgelig det udgangspunkt, at
kommunerne gennem deres kontakt med og kend-
skab til borgerne, foretager de vurderinger og
skøn, som lovgivningen kræver.
De kommunale forpligtigelser er understreget i
lovgivningen, og der er udsendt bekendtgørelser,
vejledninger, som kan understøtte sagsbehandler-
nes arbejde.
Jeg har desuden udsendt en skrivelse til samtlige
borgmestre for at skabe det nødvendige politiske
og ledelsesmæssige fokus på, at der er tale om en
vigtig opgave, som skal håndteres rettidigt og kor-
rekt.
Det er helt afgørende, at personer hvor helbreds-
problemerne har ført til en varig og væsentlig ned-
sat arbejdsevne ikke er i kontanthjælpssystemet.
For kontanthjælp er og bliver en midlertidig ydel-
se, hvor perspektivet er, at den enkelte får hjælp
via den almindelige beskæftigelsesindsats til – på
kortere eller længere bane - at kunne forsørge sig
selv.
Tak for ordet.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/9-16 om kontanthjælp til sygdomsramte, til beskæftigelsesministeren
9