Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1679370_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. oktober 2016
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 599 (Alm. del) af
13. september 2016 stillet efter ønske fra Finn Sørensen
Spørgsmål
I forlængelse af regeringens 2025-plan (Helhedsplanen – for et stærkere Danmark)
bedes ministeren redegøre for følgende: Hvis man antager, at det er korrekt at
personer med høj løn vil være mere motiveret for at arbejde, hvis de får skattelet-
telser og hvis man antager, at det korrekt at folk på lav indkomst eller overførsels-
indkomst bliver motiveret til at arbejde ved at beskære deres indkomst bedes mi-
nisteren oplyse, på hvilket indkomstniveau han mener, at skillelinjen mellem de 2
grupper ligger.
Svar
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til hvilket indkomstniveau, der
skiller personer med høj (potentiel) indkomst, der er motiveret for at arbejde me-
re, hvis de får en skattelettelse, og personer med lav (potentiel) indkomst, der er
mere motiveret til at være i arbejde, hvis deres overførselsindkomst beskæres. Som
det fremgår nedenfor, findes der ikke en sådan skillelinje.
I Finansministeriets skøn for arbejdsudbudsvirkninger ved ændringer i person-
skatterne beregnes hhv. en
deltagelseseffekt
og en
timeeffekt.
Deltagelseseffekten angi-
ver ændringen i den strukturelle beskæftigelse, ved ændringer i gevinsten ved at
være beskæftiget frem for at være på overførselsindkomst. Deltagelseseffekten
beregnes konkret på baggrund af ændringer i den såkaldte nettokompensations-
grad, der udgør forholdet mellem den disponible indkomst (for den samme per-
son) hhv. som overførselsmodtager og som beskæftiget. En høj kompensations-
grad er udtryk for en begrænset økonomisk tilskyndelse til at være i beskæftigelse.
Deltagelseseffekten er kraftigst blandt personer med forholdsvist lave lønalterna-
tiver, idet disse personer har den største sandsynlighed for at være på overførsels-
indkomst.
En positiv deltagelseseffekt opstår, hvis nettokompensationsgraden falder (dvs.
hvis overførselsindkomsten reduceres relativt til indkomsten i beskæftigelse). Det
er fx tilfældet med det nye jobfradrag og den nye PensionsBonus, som regeringen
foreslår som en del af Jobreformens fase II.
Timeeffekten angiver ændringen i antallet af arbejdstimer for beskæftigede perso-
ner, uanset indkomstniveau, ved ændringer i indkomstskatten. Timeeffekten om-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om ministeren vil redegøre for følgende: Hvis man antager, at det er korrekt at personer med høj løn vil være mere motiveret for at arbejde, hvis de får skattelettelser og hvis man antager, at det korrekt at folk på lav indkomst eller overførselsindkomst bliver motiveret til at arbejde ved at beskære deres indkomst bedes ministeren oplyse, på hvilket indkomst niveau han mener, at skillelinjen mellem de 2 grupper ligger, til finansministeren
Side 2 af 2
fatter to modsatrettede effekter nemlig
substitutionseffekten,
der fremkommer ved
ændringer i marginalskatten (efter afgifter mv.) og indkomsteffekten, der frem-
kommer ved ændringer i nettoindkomsten efter skat.
En positiv timeeffekt opstår, når substitutionseffekten overstiger indkomsteffek-
ten. Det vurderes fx at være tilfældet ved regeringens forslag i JobReformens fase
II om at sænke topskattesatsen op til 1 mio. kr. (før AM-bidrag).
Deltagelseseffekten påvirker fortrinsvist personer, som ved beskæftigelse har en
forholdsvis lav indkomst, men der findes ikke et indkomstniveau, hvor personer
med (potentielle) indkomster under skillelinjen påvirkes af deltagelseseffekten og
personer med (potentielle) indkomster over skillelinjen påvirkes af timeeffekten.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister