Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1674319_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
Den 10. oktober 2016
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 595 af 13.
september 2016 stillet efter ønske fra Finn Sørensen
(Enhedslisten)
Spørgsmål
I forlængelse af regeringens 2025-plan (Helhedsplanen - for et stærkere Danmark),
bedes ministeren oplyse, hvor meget der årligt vil være til rådighed for udbetaling
af førtidspension og folkepension fremover, hvis fradagsretten for private pensio-
ner fjernes?
Svar
En afskaffelse af fradragsretten på de opsparingsbaserede pensionsordninger vil
betyde, at indbetalinger til pensionsopsparing beskattes på indbetalingstidspunktet
i stedet for på udbetalingstidspunktet. Det medfører en betydelig fremrykning af
skatteindtægter. De fremrykkede skatteindtægter kan ikke disponeres til at øge
udbetalingerne af førtidspension og folkepension uden at svække holdbarheden af
de offentlige finanser (yderligere, jf. nedenfor), men skal spares op til det tids-
punkt, hvor skattene ville være blevet betalt i fravær af fremrykning.
Anden skattepligtig indkomst modregnes i førtidspension, folkepension og bolig-
ydelse. En fremrykning af beskatningen af pensionsopsparing vil betyde at ind-
komstmodregningen af pensionsopsparing helt forsvinder. Dette vil i vidt omfang
modvirke den målretning af de offentlige pensionsydelser mod pensionister med
lave indkomster, som er formålet med indkomstmodregningen af pensionsudbeta-
lingerne. Dermed vil de offentlige udgifter til pensionsydelser stige markant under
en sådan generel fremrykning af beskatningen, hvilket svækker holdbarheden af de
offentlige finanser betydeligt.
Til forskel fra de fradragsberettigede pensionsordninger er udbetalinger fra alders-
opsparing ikke skattepligtige og ikke omfattet af indkomstmodregning. Aldersop-
sparing indkomstbeskattes i stedet ved indbetaling. Et bortfald af fradragsretten
kan således i vidt omfang sidestilles med en situation, hvor al pensionsopsparing
omlægges til aldersopsparing.
På nuværende tidspunkt bliver aldersopsparing kun benyttet i meget begrænset
omfang set i forhold til det gældende indbetalingsloft på 29.600 kr. (2017 priser).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor meget der årligt vil være til rådighed for udbetaling af førtidspension og folkepension fremover, hvis fradragsretten for private pensionsopsparinger fjernes, til finansministeren
Side 2 af 2
Herunder er der kun meget begrænset anvendelse af aldersopsparing i forbindelse
med arbejdsmarkedspensionsordninger. I
”DK2025 – Et stærkere Danmark”
er vist
konsekvenserne for de offentlige udgifter af et risikoscenarie, hvor der sker fuld
omlægning af fradragsberettigede pensionsindbetalinger til aldersopsparing op til
indbetalingsloftet,
jf. DK2025 – Et stærkere Danmark”, side 197.
I et sådant risiko-
scenarie vil de offentlige udgifter til folkepension og boligydelse stige med om-
kring 20 mia. kr. på lang sigt og holdbarheden af de offentlige finanser svækkes
med 9 mia. kr. årligt. En generel afskaffelse af fradragsretten på pensionsopspa-
ring er en endnu mere vidtgående model, der indebærer, at stigningen i de offent-
lige udgifter og svækkelsen af holdbarheden af de offentlige finanser vil blive end-
nu større.
Stigningen i udgifterne til de offentlige pensioner vil være skævt fordelt som følge
af reduceret indkomstmodregning til fremtidens pensionister. Således vil pensioni-
ster med betydelige pensionsopsparinger opleve de største stigninger i de offentli-
ge pensionsydelser.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister