Kvalitetsprocedure
Udvælgelse af ulykker til undersøgelse
Kvalitetsprocedure DT-10
Anvendelsesområde: Generelt for tilsyn
Ansvarlig enhed: AFC, 6. kontor
Ikrafttræden: 24. september 2014
Indledning
Denne kvalitetsprocedure beskriver, hvordan Arbejdstilsynet skal kvotere arbejdsulykker til de-
tailtilsyn ulykkesundersøgelse. Kvoteringen foregår i ATIS. Kvalitetsproceduren erstatter At-
intern instruks IN-18-7.
For tilsyn i forbindelse med arbejdsulykker, se kvalitetsprocedure DT-3 om detailtilsyn i forbin-
delse med arbejdsulykker.
Arbejdstilsyn kvoterer arbejdsulykker til detailtilsyn med henblik på:
At gennemføre en ulykkesundersøgelse, der kan klarlægge årsager til ulykken, for at
virksomheden kan forebygge gentagelser af ulykken.
At indsamle oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om der er sket en overtrædel-
se af arbejdsmiljølovgivningen med henblik på at kunne afgive eventuelle afgørelser.
At analysere ulykken og finde de bagvedliggende årsager og opnå intern læring om,
hvorfor ulykker opstår og deres årsager til brug for den generelle forebyggende indsats,
analyser mv.
Anmeldte arbejdsulykker udvælges automatisk til visning i kvoteringsbilleder i ATIS ud fra kri-
terier, som fastsættes årlig af KL. KL fastsætter i den forbindelse antallet af arbejdsulykker, som
skal undersøges. Arbejdsulykker til kvotering placeres ud fra kriterierne i en A-pulje og en B-
pulje, for hvilke der gælder:
Ulykker i A-puljen
skal
undersøges
Ulykker i B-puljen
kan
undersøges.
Der er følgende opgaver ved kvotering af arbejdsulykker:
1.
2.
3.
4.
Kvotering af ulykker i A-puljen
Kvotering af ulykker i B-puljen til en forkvoteret pulje
Udtagelse af ulykker i den forkvoterede pulje
Tilsynschefens overblik.
1