Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1670551_0001.png
                          
Kvalitetsprocedure
Akutundersøgelse af alvorlige arbejdsulykker
Kvalitetsprocedure DT-11
Anvendelsesområde: Detailtilsyn
Ansvarlig enhed: AFC, 6. kontor
Ikrafttræden: 1. oktober
2014
Kvalitetsproceduren er aktuel for: Tilsynssupporter, tilsynschef, tilsynsførende og centerjurist.
Kvalitetsproceduren gælder, hvor den tilsynsførende straks skal føre tilsyn med alvorlige
ulykker.
Kvalitetsproceduren har til formål at sikre, at den tilsynsførende får indsamlet de nødvendige
data til afklaring af hændelsesforløbet – til brug for følgende tre forhold:
1. Du skal tage stilling til hvilke foranstaltninger, evt. midlertidige, arbejdsgiveren skal sør-
ge for,
inden arbejdet kan genoptages,
for at sikre, at ulykken ikke kan ske igen. Ind-
saml oplysningerne i
bilag 3
og træf de nødvendige afgørelser.
2. Du skal indsamle de oplysninger, der er nødvendige til at vurdere, om der er sket en
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
med henblik på afgivelse af administrative
afgørelser. Ved grove overtrædelser skal du også udfylde
tjekskema vedr. grov over-
trædelse
(G-204: Grove overtrædelser).
3. Du skal analysere ulykken og finde de
bagvedliggende årsager.
Brug ”Guide til læring
af ulykker” – bilag 4. Du kan gennemføre ulykkesanalysen på dette eller et efterfølgende
tilsyn. Du skal have en dialog med virksomheden om ulykkesanalysen, og du skal træffe
afgørelser om forebyggende tiltag på de centrale områder, som ulykkesanalysen udpeger.
Diagram over aktiviteterne ved akut tilsyn med alvorlige ulykker.
Opgaver ved akut undersøgelse af alvorlige arbejdsulykker
Ansv. Aktivitet
TS
1. Modtag
akut-ulykke
Opgaver
Guides
Du modtager anmeldelsen fra
* Brug bilag 1
politiet eller andre, fx virksom-
heden
Indhent derefter de relevante
oplysninger *
Videregiv anmeldelsen til den
ansvarlige tilsynschef.
2. Vurder
Du skal vurdere, om ulykken er * Brug bilag 2
akutulykken
alvorlig: Er der sket omfattende
skade, er der stort skadespoten-
Redskab
Telefon
Mail
Tchef
ATIS
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0002.png
Tchef
3. Udpeg
tilsyns-
førende
TS
4. Opret sag
og besøg
TF
5. Forbered
besøg
TF
6. Gennem-
før tilsyn
tiale eller en mulig straffesag?
*
Vurder også, om der er forhold,
der taler imod et besøg med det
samme, så du er nødt til at ud-
sætte eller undlade undersøgel-
sen.
Indhent evt. supplerende op-
lysninger fra politi eller virk-
somheden, herunder oplysnin-
ger om hvornår skadelidte er
væk fra ulykkesstedet. **
Ud fra ovenstående beslutter
du, hvad der videre skal ske
med sagen: *
1. Skal der laves et akuttilsyn
2. Skal der laves tilsyn på an-
det, nærmere fastsat tidspunkt.
Ved valg af mulighed 2 skal du
udarbejde et notat i ATIS.
Du skal udpege tilsynsførende
til opgaven. Husk, at akut-
ulykker skal undersøges af to
tilsynsførende.
Vurder også behovet for bran-
chekendskab, særlige faglige
kompetencer og viden om
ulykkesundersøgelse.
Giv oplysninger om ulykken
videre til de tilsynsførende. *
Du skal oprette en sag og et be-
søg
Hvis arbejdsgiveren ikke er
kendt, opretter du en At-
virksomhed eller byggeplads
Sæt en ansvarshavende TF, og
en anden TF, på. Giv besked til
TF om, at sagen er oprettet
Husk at sende det udfyldte bi-
lag 1, til TF. *
Du skal sætte dig ind i følgen-
de:
Oplysningerne om ulykken i
bilag 1*
Tidligere ulykker i Vivi
Du kan eventuelt også indhente
flere oplysninger fra politi eller
virksomheden
Bilag 3 og 4 **
Du skal kontakte arbejdsgiver /
den øverste leder, som det er
** Brug bilag 1
* Brug bilag 1
Telefon
Mail
Personlig
kontakt
* Bilag 1
ATIS
Mail
Det udfyldte bilag
1
** Bilag 3 og 4
ATIS
Vivi
Telefon
* Brug bilag 3
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0003.png
TF
7. Afslut
besøg
muligt at komme i kontakt
med.
Start med at tjekke, hvad poli-
tiet allerede har af oplysninger.
Derefter skal du afklare frem-
gangsmåde og rækkefølge i
ulykkesundersøgelsen sammen
med den anden tilsynsførende
og politiet.
Er der flere oplysninger, du vil
have politiet til at indhente – fx
oplysninger fra skadelidte?
Gennemfør dataindsamling til
ulykkesundersøgelsen. *
Du skal vurdere, om ulykkes-
analysen kan gennemføres nu
eller om den skal udskydes til
et genbesøg. **
Du skal ved ulykker med tekni-
ske hjælpemidler vurdere, om
MO skal kontaktes (telefonisk
/mail) så de kan tage stilling til
om de skal deltage i et genbe-
søg.
Vurder hvilke sikkerhedsforan-
staltninger der skal træffes, in-
den arbejdet må genoptages.
Vurder behovet for psykisk
førstehjælp sammen med ar-
bejdsgiveren/den øverste leder.
*
Orienter arbejdsgiveren/den
øverste leder om evt. reaktio-
ner.
Aflever besøgsrapport til ar-
bejdsgiver / den øverste leder.
Oplys arbejdsgiveren/den øver-
ste leder om hvorvidt Arbejds-
tilsynet evt. kommer ud på
endnu et besøg.
Hvis der er sket en dødsulykke,
skal du også fortælle arbejdsgi-
veren / den øverste leder, at ar-
bejdsgiveren skal orientere Ar-
bejdsskadestyrelsen inden 48
timer på telefon 20 42 63 97.
Lav også en aftale med politiet
om at sende politirapport og fo-
tos til Arbejdstilsynet.
Du skal kontakte din tilsyns-
chef umiddelbart efter ulykkes-
** Brug bilag 4
* At-intern instruks
IN-4-4 om psykisk
førstehjælp i for-
bindelse med trau-
matiske hændelser
i arbejdet
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0004.png
Tchef
8. Tjek be-
hov for op-
samling
undersøgelsen.
Du skal spørge de TF om ulyk-
kens konsekvenser og kom-
pleksitet.
Lav evt. en aftale om psykisk
førstehjælp. *
Ved dødsulykke skal tilsyns-
centret informere koncernledel-
sen mv. samme dag. **
* Bilag 7b i Kvali-
tetshåndbog vedrø-
rende arbejdsmiljø-
arbejdet i Arbejds-
tilsynet
** ST-3 Behand-
ling af dødsulykker
ATIS
TF
9. Afrappor-
tér ulykkes-
undersøgel-
sen
TF
TF
10. Vurdér
tilbage-
melding på
påbud
11. Kontrol-
ler påbud
Du skal afrapportere tilsynsbesø-
get:
Udfyld ulykkesnotatet i ATIS –
indsæt de oplysninger du har
indhentet med bilag 3, ”Huske-
liste til dataindsamling”.
Indsæt fotos i ulykkesnotat.
Udarbejd tilsynsreaktioner.
Hvis du ikke træffer en afgørel-
se, tal med jurist.
Lav rapport om grov overtræ-
delse.
Lav evt. MO-indberetning,
kontakt MO (telefonisk / mail)
hvis der er tvivlsspørgsmål.
Giv evt. TS besked om at op-
rette genbesøg.
Se 3. afsnit i tilsynsprocedure C-2,
Administrative rutiner og pligter i
forbindelse med afgørelser.
Du skal udføre et kontrolbesøg i
følgende situationer:
Når p-enheden ikke har meldt
tilbage på forbud eller et
strakspåbud, der har udløst en
grov overtrædelse.
Når reaktionen skyldes en
overtrædelse af arbejdsmiljø-
lovgivningen, pga. en døds-
ulykke, skal der altid gennem-
føres et kontrolbesøg - uanset
hvor fyldestgørende virksom-
hedens tilbagemelding er.
Du skal gennemføre endnu et be-
søg, hvis det ikke har været muligt
at indsamle alle data eller gennem-
føre ulykkesanalysen ved akutbe-
søget:
IIndhent de manglende data,
evt. telefonisk.
G-205: Administra- ATIS
tive rutiner og plig-
ter i forbindelse
med afgørelser
DT-2: Detailtilsyn
kontrolbesøg
TF
12. Besøg
evt. virk-
somheden
igen
Bilag 3 og 4
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0005.png
TS
JUR
13. Luk
sagen
14. Opret
sag om grov
overtrædel-
se
Lav en ulykkesanalyse og find
de bagvedliggende årsager til
ulykken.
Giv reaktioner om forebyggelse
af de væsentligste ulykkesårsa-
ger.
Opdater afrapporteringen under
pkt. 9.
Tilsynssagen lukkes
Vurder, om der er grundlag for
administrativ bøde eller politi-
anmeldelse.
Hvis en anden myndighed ef-
terfølgende sender nye oplys-
ninger, vurder sagen igen.
ATIS
I de følgende afsnit kan du læse mere om undersøgelse af alvorlige ulykker og dødsulykker, om
indhentning af oplysninger og behandling af nye oplysninger, som bliver sendt til Arbejdstilsynet
efter tilsynet.
Det sker ofte, at Arbejdstilsynet kontaktes om alvorlige ulykker gennem 112 på tidspunkter
udenfor normal arbejdstid, fx om natten eller i weekenden. I disse situationer vil det nogle gange
ikke være praktisk muligt at følge fremgangsmåden i visse dele af det forløb der er angivet i kva-
litetsproceduren. Fx udfyldelse af bilag 1. I disse situationer skal det søges så vidt muligt at følge
procedurens retningslinjer.
En alvorlig ulykke skal næsten altid undersøges
Alle alvorlige ulykker skal undersøges med det samme, når Arbejdstilsynet bliver orienteret af
politiet eller andre om ulykken.
Kun hvis en tilsynschef vurderer, at arbejdsulykken ikke er alvorlig som først antaget, eller at der
er andre forhold som taler imod et besøg med det samme, kan tilsynschefen udsætte eller udelade
undersøgelsen. For en nærmere beskrivelse af de elementer som tilsynschefen skal lægge vægt
på i denne forbindelse - se bilag 2.
Alvorlige ulykker, der undersøges straks, skal altid undersøges af to
tilsynsførende
Omstændighederne ved akut undersøgelse af alvorlige ulykker kan være kaotiske og præget af
stærke følelser der gør, at undersøgelsen og analysen af ulykken kan have vanskelige betingelser
og kan være belastende for de tilsynsførende. Derfor skal alle alvorlige ulykker, der undersøges
straks, undersøges af to tilsynsførende. Det sker for at sikre den bedst mulige oplysning af sagen
og af hensyn til de tilsynsførende.
Begrænsninger for indhentelse af oplysninger
Instruks nr. 3/2005 står der, at Arbejdstilsynet ifølge retssikkerhedsloven ikke må bede om op-
lysninger, hvis oplysningerne alene er relevante for en straffesag. Hvis det er nødvendigt at få
hændelsesforløbet omkring ulykken yderligere belyst for at dokumentere et eventuelt strafferets-
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
ligt ansvar, skal Arbejdstilsynet anmode politiet om at efterforske sagen.
Retssikkerhedsloven begrænser derimod ikke Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse ved under-
søgelser af ulykker, hvor det primære formål altid er at klarlægge årsagerne til ulykken med hen-
blik på at træffe de nødvendige administrative afgørelser, fx påbud.
Hvis du ikke kan få kontakt med de relevante personer ved tilsynet
Hvis de relevante personer, fx ledelsesrepræsentanter, ikke er tilstede ved besøget, og du ud fra
en konkret vurdering af ulykkens alvorlighed og behovet for dialog om forebyggelse, vurderer, at
der er behov for at ledelsen deltager i ulykkesundersøgelsen, kan du aftale med virksomheden, at
komme igen på et nyt besøg.
Hvis andre relevante personer med kendskab til ulykken ikke er til stede ved tilsynet, kan du fx
lave en aftale med virksomheden om, at du ringer til den/de pågældende. Hvis der er tale om
tilskadekomne, og vedkommende endnu ikke er tilbage på arbejde efter sin ulykke, skal denne
ikke kontaktes uden forudgående aftale med tilsynschefen.
Hvis du i fortrolighed indhenter oplysninger fra en ansat, skal Arbejdstilsynet i overensstemmel-
se med normal praksis sikre, at kilden til oplysningerne holdes anonym.
Når der ikke er grundlag for at træffe afgørelse ved alvorlige ulykker
Hvis du efter undersøgelsen af ulykken har formodning om, at der er begået en overtrædelse, og
der er tale om en alvorlig ulykke, men du ikke har mulighed for at få ulykken fuldt ud belyst,
skal du drøfte sagen med en centerjurist, inden sagen afsluttes uden afgørelse. Hvis der ikke træf-
fes en afgørelse, skal du skrive et notat på tilsynssagen om begrundelsen for, at der ikke træffes
en afgørelse.
Du skal i disse tilfælde også sende et brev til virksomheden, hvor du skriver, hvad du har konsta-
teret og fået oplyst under besøget, og at sagen efter fast praksis nu er overgivet til juridisk vurde-
ring af, om der på baggrund af ulykken er grundlag for at anmelde virksomheden til politiet eller
udstede en administrativ bøde. Samtidig skal du udfylde rapporten om grove overtrædelser, der
medfører, at der oprettes en sag om grov overtrædelse i ATIS. På besøgsrapporten noterer du, at
sagen er overgivet til juridisk vurdering af strafspørgsmålet.
Vær opmærksom på, at der efterfølgende kan komme nye oplysninger fra politiet eller andre
myndigheder, som kan betyde, at der skal træffes en afgørelse.
Hvis en anden myndighed efterfølgende sender nye oplysninger om
sagen til Arbejdstilsynet
Spørgsmålet om, hvorvidt der kan træffes en afgørelse, skal vurderes igen, hvis ulykken er un-
dersøgt af politiet, eller hvis politiet i øvrigt har efterforsket sagen, og når politirapporten fore-
ligger. Rapporten kan indeholde oplysninger af væsentlig betydning for tilsynssagen. Dette gæl-
der for alle undersøgte ulykker. Centerjuristen kontakter dig, når rapporten foreligger, og I skal
sammen drøfte sagen og vurdere, om der er grundlag for afgivelse af forbud, strakspåbud, påbud
med frist eller afgørelse uden påbud. Du kan læse mere om brug af politirapporter som grundlag
for afgørelser i instruks IN-18-8 om konstatering af overtrædelser.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0007.png
Bilag 1 - Modtagelse af oplysninger om ”AKUT-ulykke” - spørgeguide
Ulykkesdato:
[Skriv tekst]
Kl.:
[Skriv tekst]
Modtaget af:
[Skriv tekst]
Dato
[Skriv tekst]
Kl.
[Skriv tekst]
Anmeldt af:
[Skriv tekst]
Journal-nr. :
[Skriv tekst]
Tlf.
[Skriv tekst]
Arbejdssted på ulykkestidspunktet:
CVR/P-nr./Virksomhed/Byggeplads:
[Skriv tekst]
Adr./Postnr./By:
[Skriv tekst]
Hvor på virksomheden/byggepladsen er ulykken sket:
[Skriv tekst]
Hvem er kontaktperson på stedet:
[Skriv tekst]
Navne på evt. vidner:
[Skriv tekst]
Er den skadede fortsat på ulykkesstedet:
[Skriv tekst]
Skadelidtes oplysninger:
CPR-nr./Navn:
[Skriv tekst]
Adr./Postnr./By:
[Skriv tekst]
Køn:
[Skriv tekst]
Statsborgerskab:
[Skriv tekst]
Ansat/mdr./år:
[Skriv tekst]
Skadelidtes arbejdsgiver/virksomhed:
CVR/P-nr./Virksomhed:
[Skriv tekst]
Adr./Postnr./By:
[Skriv tekst]
Kontaktperson/Tlf.
[Skriv tekst]
Ulykken:
Hvad er der sket:
[Skriv tekst]
Er Politiet tilstede og bliver de der?
[Skriv tekst]
Evt. telefonnummer (skriv tekst)
Hvilken personskade er sket:
[Skriv tekst]
Hvilket arbejde var skadede i gang med:
[Skriv tekst]
Er flere personer kommet til skade:
[Skriv tekst]
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Bilag 2 - Udvælgelse af akutulykker til undersøgelse
1. Indledning
Alle ulykker skal undersøges med det samme, efter at Arbejdstilsynet har fået besked af politiet
om ulykken.
Dette skal ske for at sikre den bedst mulige oplysning af alvorlige akut-arbejdsulykker, og for at
kunne håndhæve arbejdsmiljølovgivningen.
Der kan dog være konkrete forhold i forbindelse med akutulykken, som taler imod tilsyn med det
samme. En tilsynschef kan derfor på baggrund af de konkrete oplysninger i sagen beslutte, at en
undersøgelse af en akutulykke kan udsættes eller undlades.
Dette bilag beskriver nærmere de elementer, som tilsynschefen skal lægge vægt på i forbindelse
med sin vurdering af, om ulykkesundersøgelsen skal ske med det samme eller kan udsættes eller
undlades.
2. Elementer som tilsynschefer skal lægge vægt på i forbindelse med
beslutning om at ulykkesundersøgelsen skal ske med det samme eller
kan udsættes eller undlades
Tilsynscheferne skal vurdere oplysningerne om ulykken fagligt. Den faglige vurdering skal
indeholde følgende:
1. Er der tale om en alvorlig ulykke?
2. Giver det mening at gennemføre et tilsyn med det samme, eller kan tilsynet under
hensynet til oplysning af sagen med fordel vente til næste dag/hverdag?
3. Er der andre forhold, der taler for eller imod et tilsyn?
Det vil være op til den enkelte tilsynschef at vurdere, om der er tilstrækkelige oplysninger til at
fravige udgangspunktet om, at der skal ske besøg med det samme efter at Arbejdstilsynet er
blevet orienteret om ulykken. Tilsynschefen bør i den forbindelse overveje, om der er behov for
at kontakte politiet eller virksomheden igen, før den endelige beslutning kan træffes.
Hvis der ikke er tilstrækkelige oplysninger til at fravige udgangspunktet, skal tilsynschefen sørge
for, at ulykken bliver undersøgt med det samme.
Ad 1) Ulykkens alvorlighed
Hvis en tilsynschef vurderer, at en akutulykke er alvorlig, skal den altid undersøges og som
udgangspunkt med det samme.
Ved alvorlig forstås i denne sammenhæng
Ulykker med konkret stort skadespotentiale – uanset om de i den konkrete situation ikke
medførte alvorlig tilskadekomst
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Ulykker som på grund af deres karakter efterfølgende må forventes at skulle overgives til
juridisk vurdering af om der skal rejses en straffesag.
Ad 2) Giver det mening under hensynet til sagens oplysning at gennemføre tilsynsbesøg
med det samme
Da den nye praksis indføres for at sikre den bedst mulige oplysning af alvorlige akut-
arbejdsulykker, skal alvorlige akutulykker kun undersøges med det samme, hvis det giver den
bedste oplysning af sagen.
Kan der ikke træffes nogen på ulykkesstedet, eller er virksomheden lukket ned for resten af
dagen, kan tilsynschefen overveje at vente med tilsynet.
Ad 3) Andre forhold som taler for, imod eller udelukker tilsyn med det samme
Der kan være andre forhold som taler imod eller udelukker et besøg med det samme. Det kan fx
være, at
der er tale om et andet myndighedsområde,
der ikke er tale om en arbejdsrelateret ulykke,
Arbejdstilsynet først får kendskab til ulykken flere dage/uger efter i forbindelse med at
politirapporten sendes til Arbejdstilsynet, når politiet ikke har kontaktet Arbejdstilsynet
på ulykkesdagen.
3. Tilsynschefen skal udarbejde et notat hvis undersøgelsen udsættes eller undlades
Hvis tilsynschefen vurderer, at en undersøgelse ikke skal gennemføres med det samme, skal
tilsynschefen udarbejde et notat om det.
I notatet skal der stå, hvilke konkrete oplysninger/elementer som ligger til grund for denne
beslutning. Notatet skal journaliseres i ATIS.
4. Eksempler på akut-ulykker hvor undersøgelsen gennemføres med det samme
Ansat falder ned fra stige og pådrager sig knoglebrud.
Ansat går igennem tagplader og falder 3 meter ned. Den ansatte forstuver foden. På
grund af skadens begrænsede omfang sender politiet ikke en patrulje.
Ansat på værksted får en øjenskade i.f.m. arbejde med håndværktøj.
Arbejdstilsynet får efter normal arbejdstids ophør oplyst af politiet, at en ansat - på et
arbejdssted hvor arbejdet stadig foregår (fx et slagteri) - har fået en bløddelsskade fra
kontakt med en maskine.
Ansat, der arbejder på tavleanlæg (el), bliver forbrændt på hånden.
Arbejdstilsynet får oplysninger om, at en traumatisk hændelse har været så voldsom, at
stærke reaktioner kan forventes, eller at ansatte allerede er stærkt psykisk påvirkede efter
en traumatisk hændelse.
5. Eksempler på akut-ulykker hvor undersøgelse kan udsættes
Arbejdstilsynet orienteres efter normal arbejdstid, om at nogle betonelementer er
sammenstyrtet 4 timer tidligere, og 3 ansatte er blevet klemt. Arbejdspladsen er lukket,
og relevante arbejdsledere/arbejdsmiljørepræsentanter m.v. ikke er til stede.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Lærer mister to fingre i båndsav ved middagstid. Da politiet orienterer AT om ulykken
fredag eftermiddag, er den tilskadekomne kørt på skadestuen og lokalet, hvor ulykken er
sket, er rengjort og aflåst. Skolen er lukket.
6. Eksempler på akutulykker hvor undersøgelse kan undlades
Ansat på fabrik snubler og får en mindre forstuvning – ulykke ikke alvorlig.
Ansat i en supermarkeds slagterafdeling skærer sig på en kniv og får en mindre sårskade -
ulykke ikke alvorlig.
Ansat falder over en plastrulle i et arkivlokale og slår ryggen. Ulykke ikke alvorlig.
Forbrændingsulykke på fiskekutter. Arbejdstilsynet aftaler, at politiet kontakter
Søfartsstyrelsen – andet myndighedsområde.
Privat person fælder træ på egen grund og får en større gren ned over sig, som medfører
hjernerystelse. (Det skal dog stå klart at der er tale om private forhold – hvis der er tvivl,
skal ulykken undersøges.)
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0011.png
Bilag 2
Huskeliste vedr. faktuelle oplysninger
Indsamling af faktuelle og tekniske data:
Arbejdsstedet og arbejdets udførelse
Lav opmålinger på ulykkesstedet, fx faldhøjde, byrdevægt, rækkeafstande til
bevægelige maskindele mv.
Tag et oversigtsfotos af ulykkesstedet og tæt på.
Evt. kopi af eksempelvis instrukser, vagtlister, arbejdsplaner, tegninger.
Tekniske hjælpemidler
Produktets art, fabrikat, type, evt. serienr., årgang
Er produktet CE mærkningspligtigt
Er produktet CE-mærket?
Kopi af brugsanvisning, overensstemmelseserklæring m.v.?
Blev det tekniske hjælpemiddel anvendt som anvist af fabrikanten (se
brugsanvisning)
Er sikkerhedsanordninger fjernet eller på anden måde blevet frakoblet?
Er der mangler ved vedligeholdelsen?
Er det omfattet af lovpligtigt eftersyn og er det gennemført?
Havde de involverede personer den rette uddannelse/certifikat?
Er der indretningsmæssige mangler som kan henføres til mangler ved
leveringen/fremstillingen - Er der hermed baggrund for at overdrage en sag
til markedsovervågningen? (Se
RT-14: Indberetning (senest revideret 28.
juni 2011)
Stoffer og materialer
Ved kemiske stoffer angiv virksomhedsspecifikke navne, trivialnavne,
klassifikationer, MAL kode m.v.
I hvilke mængder blev det kemiske stof anvendt?
Var det kemiske stof beregnet/egnet til opgaven?
Hvor stor var udsættelsen af stoffer eller materialer?
Hvilke foranstaltninger var der truffet til at forebygge eller fjerne S/M?
Kopi af leverandørdatablad, arbejdspladsbrugsanvisning?
Havde de involverede personer den rette uddannelse/certifikat?
Er der evt. tale om en sag til markedsovervågningen? (Se
RT-14:
Indberetning (senest revideret 28. juni 2011)
Udført
Ikke
relevant
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0012.png
Guide til læring af ulykker
Virksomhed:
Skadelidtes navn:
Ulykkessted:
Dato og tidspunkt:
EASY nr.:
Talt med:
Beskriv hændelsesforløbet
Hvad var medarbejderen i gang med, da ulykken skete?
Fx transport af pallegods, hejsning af betonelementer, ekspedition i borgerservice.
Hvilken pludselig hændelse førte til ulykken?
Fx: Medarbejderen mistede kontrollen over trucken, der sprang en hydraulikslange eller en
borger blev vred.
Hvad forårsagede skaden på medarbejderen?
Fx: Medarbejderen blev påkørt af en truck, ramt af en nedfaldende genstand eller slået/truet af
en borger.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0013.png
TRIN 1: Fysiske faktorer som var årsag til ulykken
1. Indretningen af arbejdsstedet
Manglede der plads eller lys?
Havde medarbejderen, eller andre, utilstrækkeligt udsyn over arbejdsstedet?
Manglede der afstivning, afskærmning eller afspærring?
Manglede der effektive alarmer eller flugtmuligheder?
Andet:
Dine notater:
2. Færdsel og transport
Var det uklart, hvor færdslen skulle foregå?
Var gulvet/underlaget i uforsvarlig stand?
Havde medarbejderen begrænset udsyn?
Kørte medarbejderen eller andre for stærkt?
Blev virksomhedens færdselsregler overtrådt?
Andet:
Dine notater:
3. Mennesker (eller dyr)
Var voldelige eller truende personer årsag til ulykken?
Var personer påvirket af medicin, alkohol eller som følte sig uretfærdig behandlet, årsag til
ulykken?
Var personer, der brugte våben eller andre farlige genstande, årsag til ulykken?
Var personer, eller dyr, der foretog pludselige bevægelser, årsag til ulykken?
Var personer, der var svækket fysisk eller mentalt, årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
4. Håndtering af emner
Var løft, skub eller bæring af emner årsag til ulykken?
(Emner kan også være mennesker, der forholder sig passivt)
Havde emnets udformning eller vægt betydning for, at ulykken skete?
Blev emnet håndteret i en dårlig arbejdsstilling?
Var emnet uhensigtsmæssigt placeret?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0014.png
5. Kemiske eller biologiske
Skyldtes ulykken, at medarbejderen blev udsat for hudkontakt, øjenkontakt, indånding,
indtagelse?
Var stoffer og materialer placeret og opbevaret uhensigtsmæssigt?
Blev stoffet eller materialet håndteret uhensigtsmæssigt?
Andet:
Dine notater:
6. Rod og uorden
Var snublen over en genstand en årsag til ulykken?
Var glat underlagt en årsag til ulykken?
Havde medarbejderen noget i hænderne, som gjorde det svært at overskue, hvor han/hun
gik?
Var de rigtige hjælpemidler utilgængelige eller umulige at bruge for medarbejderen?
Andet:
Dine notater:
7. Manglende vedligeholdelse af hjælpemidler og maskiner
Var hjælpemidler/maskiner defekte eller svækket på grund af slid eller tæring?
Var manglende rengøring eller vedligeholdelse årsag til svigt?
Skete ulykken, mens hjælpemidlet/maskinen blev repareret, vedligeholdt eller gjort rent?
Andet:
Dine notater:
8. Hjælpemidler eller maskiner
Var hjælpemidlet/maskinen uegnet til opgaven?
Var hjælpemidlet/maskinen indrettet uforsvarligt?
Var fejl i styring eller programmeringen en årsag til ulykken?
Var forkert betjening af hjælpemidlet/maskinen en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0015.png
TRIN 2: Planlægning og personlige faktorer som var medvirkende til de
fysiske svigt
9. Andre hensyn end sikkerheden
Var hensyn til produktion, tid, service, kvalitet, pædagogik, pleje, omsorg, etik o.l.
en årsag til at sikkerhed ikke blev prioriteret?
Blev medarbejderen forstyrret eller distraheret af andre hændelser/opgaver,
der blev udført samtidig?
Var der en ”gevinst” for medarbejderen, eller skadevolder, ved at løbe en risiko?
Andet:
Dine notater:
10. Forhold i omgivelserne
Var støj, der overdøvede faresignaler, en årsag til ulykken?
Var der lys, der blændede, en årsag til ulykken?
Var stærk blæst eller kulde en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
11. Utilstrækkelig planlægning af arbejdet
Betød manglende viden om arbejdet, at det ikke var planlagt sikkert?
Var der udfordringer, fx ændringer i vejrforhold og forudsigelige funktionsfejl,
som der ikke var taget højde for?
Var hensyn til mulige udfordringer, som fx ændringer i borgers funktionsniveau og
adfærdsmønster, forsømt?
Var valg af forkerte hjælpemidler/værnemidler til opgaven en årsag til ulykken?
Var manglende tid, ressourcer og støtte/hjælp til at udføre arbejdet sikkert en årsag til
ulykken?
Var rækkefølgen i eller tidspunktet for, hvor arbejdet blev udført, en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
12. Utilstrækkelige faglige kompetencer
Havde medarbejderen manglende kendskab til arbejdsopgaven, og var det en årsag til
ulykken?
Var manglede relevant faglig uddannelse af medarbejderen en medvirkende årsag til
ulykken?
Var manglende rutine til at udføre arbejdsopgaven en årsag til ulykken?
Andet:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0016.png
Dine notater:
13. Utilstrækkelig viden om sikkerhed
Var manglende viden om, hvad der kunne gå galt ved arbejdet, en årsag til ulykken?
Var manglende viden om hvordan arbejdet skulle udføres sikkert en årsag til ulykken?
Skete ulykken, fordi medarbejderen ikke brugte sin viden om, hvordan arbejde skulle
udføres?
Andet:
Dine notater:
14. Menneskelige forhold
Var medarbejderens fejlvurdering af situationen medvirkende til at ulykken skete?
Havde andre personers uventede handlinger indflydelse på ulykken?
Var svigt i kommunikationen med andre medvirkende til at ulykken skete?
Var medarbejderen træt, uopmærksom eller svækket af tidligere skader/nedslidning mv.?
Andet:
Dine notater:
15. Utilstrækkeligt personligt sikkerhedsudstyr
Brugte medarbejderen det forkerte personlige udstyr?
Var medarbejderens forkerte brug af udstyret en årsag til ulykken?
Var fejl i sikkerhedsudstyret en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0017.png
TRIN 3: Forebyggelse af lignende ulykker
Kan ulykken ske igen på det samme sted eller andre steder på virksomheden?
Tiltag til et mere sikkert arbejdsmiljø:
Fysiske forhold
Planlægning
Personlige forhold
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Sådan bruger du analyseværktøjet sammen med virksom-
heden ved en ulykkesundersøgelse
Analyseværktøjet er tænkt anvendt i et trinforløb 1-9, eller en sammensætning af de forskellige
trin, alt afhængigt af tilsynssituationen og virksomhedens egen viden om ulykkesundersøgelser.
1.
Sikr dig, at relevante personer er til stede, ellers kan du ofte ikke gennemføre analysen. Rele-
vante personer er fx den skadede, evt. vidner til ulykken, ledelses- og medarbejderrepræsentan-
ter, personer med særlig faglig eller teknisk indsigt i den arbejdsproces hvor ulykken skete.
Overvej at sende analyseværktøjet i forvejen.
2.
Fortæl virksomheden om analyseværktøjet, både Guiden og Dialogværktøjet, hvad det inde-
holder og hvordan det bruges, således at virksomheden får indsigt i, hvad det er, der kommer til
at foregå under tilsynet. Ved at inddrage virksomheden i, at gennemføre analysen og introducere
analyseværktøjet kan det styrke dialogen med virksomheden, øge tilsynets gennemsigtighed og
klæde virksomheden på til handling efter tilsynet.
3.
Få virksomhedens repræsentanter til at fortælle om ulykkeshændelsen – prøv at nå frem til et
”fælles billede” af hvad der skete. Brug fx rekonstruktion, lav en tegning, se ulykkesstedet eller
tilsvarende arbejdsproces. Dette er starten på analysen.
4.
Brug værktøjet aktivt – få virksomhedens repræsentanter til at overveje, hvad der forårsagede
ulykken. Begynd analysen med at afdække de fysiske årsager til ulykken og herefter hvilke plan-
lægnings eller personlige forhold, der var årsager til disse fysiske svigt.
5.
Du kan vælge at bruge analyseværktøjet som et støtteredskab i dialogen eller som en tjekliste.
fx:
Som redskab:
Giv virksomheden tid til at svare på spørgsmålene selv, så de er inddraget i kortlæg-
ningen af årsagerne til at ulykken kunne ske, og at de får reflekteret over årsagerne,
og måske ser flere årsager end ved deres første antagelse. Det vil give virksomheden
en forståelse af, hvordan værktøjet kan bruges, og gøre virksomheden i stand til at
anvende værktøjet fremadrettet.
Giv virksomhedens repræsentanter et eksemplar af analyseskemaet, hvis det ikke er
sendt, og opfordr dem evt. til at tage notater undervejs.
Læg et eksemplar af analyseværktøjet på bordet, så alle kan se det, gennemgå årsa-
gerne sammen, tal om hvad der kan ligge i de enkelte årsager også ud over det. Brug
hjælpespørgsmålene til at understøtte dialogen og sætte de relevante ord på årsagen.
Som tjekliste:
Brug analyseværktøjet som afslutning på dialogen, for at samle op på, om I er kommet
hele vejen rundt. Dette er relevant, hvis I har haft en meget grundig dialog om hændelses-
forløbet forinden, se trin 3. Velegnet som støtte til den tilsynsførende og tilstrækkeligt for
virksomheder, som kender en eller flere analyseredskaber i forvejen.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
6.
Når ulykkesanalysen er færdig spørger du ind til, om en tilsvarende ulykke kan ske andre ste-
der i virksomheden, fx ved tilsvarende arbejdsopgaver, arbejdssteder eller ved arbejde med til-
svarende tekniske hjælpemidler.
7.
Opsummer de områder hvor sikkerheden skal eller bør forbedres. Drøft løsningsmuligheder
med virksomhedens repræsentanter. Inddrag i drøftelsen områder i virksomheden, hvor virksom-
hedens repræsentanter synes at sikkerheden er god. Kan foranstaltninger herfra overføres.
8.
Dan dig et overblik over hvilke områder, du overvejer, at afgive reaktioner og indsaml de
nødvendige data hertil, hvis det ikke er dækket ind af analysen.
9.
Afslut tilsynsbesøget med at oplyse, hvad du vil give reaktioner om, og hvad du ser, at virk-
somheden med fordel kan arbejde videre med udenfor reaktionsområdet. Afslut besøget og afle-
ver besøgsrapporten.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0020.png
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0021.png
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670551_0022.png