Kvalitetsprocedure
Akutundersøgelse af alvorlige arbejdsulykker
Kvalitetsprocedure DT-11
Anvendelsesområde: Detailtilsyn
Ansvarlig enhed: AFC, 6. kontor
Ikrafttræden: 1. oktober
2014
Kvalitetsproceduren er aktuel for: Tilsynssupporter, tilsynschef, tilsynsførende og centerjurist.
Kvalitetsproceduren gælder, hvor den tilsynsførende straks skal føre tilsyn med alvorlige
ulykker.
Kvalitetsproceduren har til formål at sikre, at den tilsynsførende får indsamlet de nødvendige
data til afklaring af hændelsesforløbet – til brug for følgende tre forhold:
1. Du skal tage stilling til hvilke foranstaltninger, evt. midlertidige, arbejdsgiveren skal sør-
ge for,
inden arbejdet kan genoptages,
for at sikre, at ulykken ikke kan ske igen. Ind-
saml oplysningerne i
bilag 3
og træf de nødvendige afgørelser.
2. Du skal indsamle de oplysninger, der er nødvendige til at vurdere, om der er sket en
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
med henblik på afgivelse af administrative
afgørelser. Ved grove overtrædelser skal du også udfylde
tjekskema vedr. grov over-
trædelse
(G-204: Grove overtrædelser).
3. Du skal analysere ulykken og finde de
bagvedliggende årsager.
Brug ”Guide til læring
af ulykker” – bilag 4. Du kan gennemføre ulykkesanalysen på dette eller et efterfølgende
tilsyn. Du skal have en dialog med virksomheden om ulykkesanalysen, og du skal træffe
afgørelser om forebyggende tiltag på de centrale områder, som ulykkesanalysen udpeger.
Diagram over aktiviteterne ved akut tilsyn med alvorlige ulykker.
Opgaver ved akut undersøgelse af alvorlige arbejdsulykker
Ansv. Aktivitet
TS
1. Modtag
akut-ulykke
Opgaver
Guides
Du modtager anmeldelsen fra
* Brug bilag 1
politiet eller andre, fx virksom-
heden
Indhent derefter de relevante
oplysninger *
Videregiv anmeldelsen til den
ansvarlige tilsynschef.
2. Vurder
Du skal vurdere, om ulykken er * Brug bilag 2
akutulykken
alvorlig: Er der sket omfattende
skade, er der stort skadespoten-
Redskab
Telefon
Mail
Tchef
ATIS
1