Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1670550_0001.png
                                                                                                                                             
Kvalitetsprocedure
 
Undersøgelse af kvoterede arbejdsulykker
Kvalitetsprocedure DT-3
Anvendelsesområde: Detailtilsyn
Ansvarlig enhed: AFC, 6. kontor
Ikrafttræden: 1. januar 2007
Senest redigeret: 1. oktober 2014
Kvalitetsproceduren er aktuel for tilsynssupporter og tilsynsførende.
Kvalitetsproceduren gælder, hvor den tilsynsførende skal føre tilsyn med kvoterede ulykker, der
er anmeldt via EASY. Proceduren er et supplement til kvalitetsproceduren ”Detailtilsyn gene-
relt” i DT-1: Detailtilsyn generelt (senest revideret 1. juli 2013) og DT-11: Akutundersøgelse af
alvorlige arbejdsulykker.
De ulykker, der undersøges efter denne kvalitetsprocedure, er ulykker, der er anmeldt i EASY og
som ikke undersøges straks, men efter nogen tid. Kriterierne for, hvilke arbejdsulykker der ud-
vælges til undersøgelse, og fremgangsmåden ved udvælgelsen, fremgår af DT-10: Udvælgelse af
ulykker til tilsyn.
Formålet med undersøgelsen af kvoterede arbejdsulykker
Tilsyn med og undersøgelse af kvoterede arbejdsulykker sker først og fremmest for at sikre,
1. at virksomheden effektivt har forebygget en gentagelse af ulykken, og sikret at tilsvaren-
de ulykker ikke kan ske andre steder i virksomheden,
2. at virksomheden lærer at undersøge ulykker, så den bedre kan træffe foranstaltninger der
mere effektivt kan forebygge at ulykker sker fremover.
Dertil skal undersøgelsen sikre grundlaget for, at Arbejdstilsynet kan træffe afgørelse ved kon-
staterede overtrædelser.
Ved tilsyn på baggrund af ulykker, der anmeldt af andre end virksomheden selv, fx skadelidte
eller en fagforening, skal du under tilsynet tage hensyn til skadelidtes anonymitet på samme må-
de, som efter retningslinjerne side 5 i DT-1: Detailtilsyn generelt (senest revideret 1. juli 2013).
Detailtilsyn med kvoterede ulykker aftales som udgangspunkt med virksomheden for at sikre, at
de relevante medarbejdere er til stede ved tilsynet for at kunne gennemføre en grundig ulykkes-
analyse, jf. bilag 1. Hvis det udføres i forbindelse med Risikobaseret Tilsyn skal det ikke aftales,
men detailtilsynet gennemføres i forlængelse af RT.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0002.png
På ulykkesundersøgelsen skal gennemføres en ulykkesanalyse ved hjælp af guiden i bilag 1, som
skal opfylde de formål der er nævnt her.
Guiden er grundlaget for analysen ved alle ulykkesundersøgelser, men kan anvendes i forskelligt
omfang, da der kan være forskel fra ulykke til ulykke på, hvor meget de enkelte spørgsmål i
guiden konkret bør fylde i forbindelse med undersøgelsen.
Se diagram over aktiviteterne ved undersøgelse af kvoterede ulykker.
Opgaver ved undersøgelse af kvoterede arbejdsulykker
Ansv. Aktivitet
Kvo- 1. Kvoter
tator
ulykke
Opgaver
Anmeldte arbejdsulykker ud-
vælges i hvert tilsynscenter jvf.
kvalitetsprocedure for kvotering
af ulykker
2. Forbered
Se oplysningerne om ulykken
tilsyn
og tidligere besøg.
Aftalt evt. telefonisk besøget
med virksomheden
3. Gennemfør
Orienter virksomhedens repræ-
tilsyn
sentanter om baggrunden for
tilsynet. *
Afklar om de personer, der er
relevante for ulykkesundersø-
gelsen, er til stede.
Afklar derefter fremgangsmå-
den og rækkefølgen i ulykkes-
undersøgelsen sammen med
virksomheden. **
Gennemfør ulykkesanalysen
ved brug af metoden i bilag 1.
**
Undersøg nærmere de områder
som ulykkesanalysen udpeger
som årsager til ulykken, også
ift. tilsvarende risici andre ste-
der i virksomheden, og indsaml
data til evt. tilsynsreaktioner.
***
4. Afslut
Giv et resumé af dine konklusi-
tilsyn
oner og hør om virksomheden
har kommentarer hertil.
Orienter arbejdsgiveren/den
øverste leder om evt. reaktioner.
Aflever besøgsrapport til ar-
bejdsgiver / den øverste leder.
5. Afrappor-
Udfyld ulykkesnotatet i ATIS.
Guides
Redskab
DT-10: Udvælgelse ATIS
af ulykker til un-
dersøgelse
DT-1: Detailtilsyn
generelt – side 3
Vivi
Telefon
TF
TF
* DT-1: Detailtil-
syn generelt – side
4 og 5
** Guide til læring
af ulykker i bilag 1
*** "Huskelisten” i
bilag 2
TF
DT-1: Detailtilsyn
generelt – side 6
TF
 
* Navigationssed-
ATIS
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0003.png
tér ulykkes-
undersøgel-
sen
TF
TF
6. Vudrér
tilbagemel-
ding på
påbud
7. Kontroller
påbud
Indsæt de oplysninger, der er
relevante, som du har indhentet
via "Ulykkesanalysen" (bilag 1)
og "Huskelisten" (bilag 2). *
Indsæt evt. fotos i ulykkesnotat.
Udarbejd evt. tilsynsreaktioner.
Hvis du ikke træffer en afgørel-
se, tal med en jurist.
Udfyld evt. tjekskema vedr.
grove overtrædelser. **
Lav evt. MO-indberetning, kon-
takt MO (telefonisk / mail) hvis
der er tvivlsspørgsmål. ***
Se G 205: Administrative ruti-
ner og pligter i forbindelse med
afgørelser - side 3
Se kvalitetsproceduren for kon-
trolbesøg.
Ved strakspåbud/forbud, som
har udløst en grov overtrædelse,
skal der laves et kontrolbesøg
hvis virksomheden ikke har
meldt tilbage.
Tilsynssagen lukkes
Vurder om der er grundlag for
administrativ bøde eller politi-
anmeldelse.
Hvis en anden myndighed efter-
følgende sender nye oplysnin-
ger, vurder sagen igen.
del 10.02 - Afrap-
portér Undersøgel-
se af ulykke
** G-204: Grove
overtrædelser (se-
nest revideret 22.
august 2012)
*** RT-14: Indbe-
retning
G-205: Administra- ATIS
tive rutiner og plig-
ter i forbindelse
med afgørelser
DT-2: Detailtilsyn ATIS
kontrolbesøg
TS
JUR
8. Afslut
sagen
9. Behandl
evt. sag
om grov
overtrædelse
ATIS
Hvis du ikke kan få kontakt med de relevante personer ved tilsynet
Hvis de relevante personer, fx ledelsesrepræsentanter, ikke er til stede ved besøget, og du ud fra
en konkret vurdering af ulykkens alvorlighed og behovet for dialog om forebyggelse, vurderer, at
der er behov for at ledelsen deltager i ulykkesundersøgelsen, kan du aftale med virksomheden, at
komme igen på et nyt besøg.
Hvis andre relevante personer med kendskab til ulykken ikke er til stede ved tilsynet, kan du fx
lave en aftale med virksomheden om, at du ringer til den/de pågældende. Hvis der er tale om
tilskadekomne, og vedkommende endnu ikke er tilbage på arbejde efter sin ulykke, skal denne
ikke kontaktes uden forudgående aftale med tilsynschefen.
Hvis du i fortrolighed indhenter oplysninger fra en ansat, skal Arbejdstilsynet i overensstemmel-
se med normal praksis sikre, at kilden til oplysningerne holdes anonym.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Sæt fokus på arbejdsmiljøorganisationens rolle
Ved ulykkesundersøgelse skal du også sætte fokus på arbejdsmiljøorganisationens rolle, hvis der
er en sådan i virksomheden, og spørge ind til p-enhedens egenindsats på det område, hvor ulyk-
ken er sket: Arbejdets planlægning, instruktion, tilsyn med arbejdet, APV, AMO’s undersøgelse
af ulykker og tilløb hertil. Du kan henvise til ”Guide til læring af ulykker” – bilag 1 i denne kva-
litetsprocedure, At-vejledning F.0.5 om forebyggelse af ulykker i store og mellemstore virksom-
heder, At-vejledning om oplæring, instruktion og tilsyn samt vejledninger fra relevante branche-
arbejdsmiljøråd.
Udfaldet af detailtilsyn i forbindelse med en arbejdsulykke
Hvis du i forbindelse med undersøgelsen af ulykken konstaterer en overtrædelse, skal du afgive
reaktioner efter normal praksis. Se G-201: Reaktioner til virksomheden (senest revideret 1. juli
2013).
Når du ved ulykkesundersøgelsen konstaterer, at der i forbindelse med ulykken er sket en over-
trædelse af arbejdsmiljølovgivningen, men der ikke kan afgives forbud, strakspåbud eller påbud
med frist, fx. fordi virksomheden allerede har iværksat den relevante forebyggelse, eller fordi det
pågældende arbejde ikke længere udføres, skal du afgive afgørelse uden påbud.
Sager om alvorlige ulykker skal overgives til centerjuristens vurdering af, om der skal rejses en
straffesag mod en eller flere af de involverede. Ved ”alvorlige ulykker” forstås i denne sammen-
hæng:
Sager, hvor der er begået en overtrædelse af klare og velkendte regler, hvor der har været
akut eller overhængende fare, og/eller
Sager, hvor overtrædelsen har haft alvorlige konsekvenser, fx død, forventet tab af ar-
bejdsevne eller langvarigt sygefravær.
I disse sager skal du skrive i afgørelsen, at sagen efter fast praksis er overgivet til juridisk vurde-
ring af, om der på baggrund af ulykken er grundlag for at anmelde virksomheden til politiet eller
udstede en administrativ bøde. Samtidig skal du udfylde rapport om grove overtrædelser. Vær
opmærksom på, at Arbejdstilsynet ifølge retssikkerhedsloven ikke må bede om oplysninger, hvis
oplysningerne alene er relevante for en straffesag jf. instruks nr. 3/2005.
Sager, hvor der ikke er grundlag for at træffe afgørelse
Der kan være situationer, hvor du ikke på grundlag af de indhentede oplysninger, iagttagelserne
på ulykkesstedet og eventuelle oplysninger fra andre myndigheder har mulighed for at vurdere,
om der blev begået en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen i forbindelse med ulykken. I
disse tilfælde er der ikke grundlag for at træffe en afgørelse over for virksomheden. Ulykkesun-
dersøgelsen kan derfor resultere i, at sagen afsluttes, uden at der træffes en afgørelse. Du skal i
disse tilfælde oprette et notat på tilsynssagen om begrundelsen for, at der ikke kan træffes en
afgørelse.
Når der ikke er grundlag for at træffe afgørelse ved alvorlige ulykker
Hvis du efter undersøgelsen af ulykken har formodning om, at der er begået en overtrædelse, og
der er tale om en alvorlig ulykke, jf. afgrænsningen oven for, skal du drøfte sagen med en center-
jurist, inden sagen afsluttes uden afgørelse. Hvis der ikke træffes en afgørelse, fx at der ikke er
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
grundlag for at fastlægge hvad der er sket på det foreliggende grundlag eller hvis den tilskade-
komne ikke længere er ansat og dermed ikke kan bidrage til sagsoplysningen, skal du udarbejde
et notat på tilsynssagen om begrundelsen herfor.
Du skal i disse tilfælde også sende et brev til virksomheden, hvoraf fremgår, hvad du har konsta-
teret og fået oplyst under besøget, og at sagen efter fast praksis nu er overgivet til juridisk vurde-
ring af, om der på baggrund af ulykken er grundlag for at anmelde virksomheden til politiet eller
udstede en administrativ bøde. Samtidig skal du udfylde rapport om grove overtrædelser.
Hvis en anden myndighed efterfølgende sender nye oplysninger om sagen til
Arbejdstilsynet
Spørgsmålet om, hvorvidt der kan træffes en afgørelse, skal vurderes igen, hvis ulykken er un-
dersøgt af politiet, eller hvis politiet i øvrigt har efterforsket sagen, og når politirapporten fore-
ligger. Rapporten kan indeholde oplysninger af væsentlig betydning for tilsynssagen. Dette gæl-
der for alle undersøgte ulykker. Centerjuristen kontakter dig, når rapporten foreligger, og I skal
sammen drøfte sagen og vurdere, om der er grundlag for afgivelse af forbud, strakspåbud, påbud
med frist eller afgørelse uden påbud. Du kan læse mere om brug af politirapporter som grundlag
for afgørelser i At-intern instruks IN-18-8 om konstatering af overtrædelser.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0006.png
Guide til læring af ulykker
Virksomhed:
Skadelidtes navn:
Ulykkessted:
Dato og tidspunkt:
EASY nr.:
Talt med:
Beskriv hændelsesforløbet
Hvad var medarbejderen i gang med, da ulykken skete?
Fx transport af pallegods, hejsning af betonelementer, ekspedition i borgerservice.
Hvilken pludselig hændelse førte til ulykken?
Fx: Medarbejderen mistede kontrollen over trucken, der sprang en hydraulikslange eller en
borger blev vred.
Hvad forårsagede skaden på medarbejderen?
Fx: Medarbejderen blev påkørt af en truck, ramt af en nedfaldende genstand eller slået/truet af
en borger.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0007.png
TRIN 1: Fysiske faktorer som var årsag til ulykken
1. Indretningen af arbejdsstedet
Manglede der plads eller lys?
Havde medarbejderen, eller andre, utilstrækkeligt udsyn over arbejdsstedet?
Manglede der afstivning, afskærmning eller afspærring?
Manglede der effektive alarmer eller flugtmuligheder?
Andet:
Dine notater:
2. Færdsel og transport
Var det uklart, hvor færdslen skulle foregå?
Var gulvet/underlaget i uforsvarlig stand?
Havde medarbejderen begrænset udsyn?
Kørte medarbejderen eller andre for stærkt?
Blev virksomhedens færdselsregler overtrådt?
Andet:
Dine notater:
3. Mennesker (eller dyr)
Var voldelige eller truende personer årsag til ulykken?
Var personer påvirket af medicin, alkohol eller som følte sig uretfærdig behandlet, årsag til
ulykken?
Var personer, der brugte våben eller andre farlige genstande, årsag til ulykken?
Var personer, eller dyr, der foretog pludselige bevægelser, årsag til ulykken?
Var personer, der var svækket fysisk eller mentalt, årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
4. Håndtering af emner
Var løft, skub eller bæring af emner årsag til ulykken?
(Emner kan også være mennesker, der forholder sig passivt)
Havde emnets udformning eller vægt betydning for, at ulykken skete?
Blev emnet håndteret i en dårlig arbejdsstilling?
Var emnet uhensigtsmæssigt placeret?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0008.png
5. Kemiske eller biologiske
Skyldtes ulykken, at medarbejderen blev udsat for hudkontakt, øjenkontakt, indånding,
indtagelse?
Var stoffer og materialer placeret og opbevaret uhensigtsmæssigt?
Blev stoffet eller materialet håndteret uhensigtsmæssigt?
Andet:
Dine notater:
6. Rod og uorden
Var snublen over en genstand en årsag til ulykken?
Var glat underlagt en årsag til ulykken?
Havde medarbejderen noget i hænderne, som gjorde det svært at overskue, hvor han/hun
gik?
Var de rigtige hjælpemidler utilgængelige eller umulige at bruge for medarbejderen?
Andet:
Dine notater:
7. Manglende vedligeholdelse af hjælpemidler og maskiner
Var hjælpemidler/maskiner defekte eller svækket på grund af slid eller tæring?
Var manglende rengøring eller vedligeholdelse årsag til svigt?
Skete ulykken, mens hjælpemidlet/maskinen blev repareret, vedligeholdt eller gjort rent?
Andet:
Dine notater:
8. Hjælpemidler eller maskiner
Var hjælpemidlet/maskinen uegnet til opgaven?
Var hjælpemidlet/maskinen indrettet uforsvarligt?
Var fejl i styring eller programmeringen en årsag til ulykken?
Var forkert betjening af hjælpemidlet/maskinen en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0009.png
TRIN 2: Planlægning og personlige faktorer som var medvirkende til de
fysiske svigt
9. Andre hensyn end sikkerheden
Var hensyn til produktion, tid, service, kvalitet, pædagogik, pleje, omsorg, etik o.l.
en årsag til at sikkerhed ikke blev prioriteret?
Blev medarbejderen forstyrret eller distraheret af andre hændelser/opgaver,
der blev udført samtidig?
Var der en ”gevinst” for medarbejderen, eller skadevolder, ved at løbe en risiko?
Andet:
Dine notater:
10. Forhold i omgivelserne
Var støj, der overdøvede faresignaler, en årsag til ulykken?
Var der lys, der blændede, en årsag til ulykken?
Var stærk blæst eller kulde en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
11. Utilstrækkelig planlægning af arbejdet
Betød manglende viden om arbejdet, at det ikke var planlagt sikkert?
Var der udfordringer, fx ændringer i vejrforhold og forudsigelige funktionsfejl,
som der ikke var taget højde for?
Var hensyn til mulige udfordringer, som fx ændringer i borgers funktionsniveau og
adfærdsmønster, forsømt?
Var valg af forkerte hjælpemidler/værnemidler til opgaven en årsag til ulykken?
Var manglende tid, ressourcer og støtte/hjælp til at udføre arbejdet sikkert en årsag til
ulykken?
Var rækkefølgen i eller tidspunktet for, hvor arbejdet blev udført, en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
12. Utilstrækkelige faglige kompetencer
Havde medarbejderen manglende kendskab til arbejdsopgaven, og var det en årsag til
ulykken?
Var manglede relevant faglig uddannelse af medarbejderen en medvirkende årsag til
ulykken?
Var manglende rutine til at udføre arbejdsopgaven en årsag til ulykken?
Andet:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0010.png
Dine notater:
13. Utilstrækkelig viden om sikkerhed
Var manglende viden om, hvad der kunne gå galt ved arbejdet, en årsag til ulykken?
Var manglende viden om hvordan arbejdet skulle udføres sikkert en årsag til ulykken?
Skete ulykken, fordi medarbejderen ikke brugte sin viden om, hvordan arbejde skulle
udføres?
Andet:
Dine notater:
14. Menneskelige forhold
Var medarbejderens fejlvurdering af situationen medvirkende til at ulykken skete?
Havde andre personers uventede handlinger indflydelse på ulykken?
Var svigt i kommunikationen med andre medvirkende til at ulykken skete?
Var medarbejderen træt, uopmærksom eller svækket af tidligere skader/nedslidning mv.?
Andet:
Dine notater:
15. Utilstrækkeligt personligt sikkerhedsudstyr
Brugte medarbejderen det forkerte personlige udstyr?
Var medarbejderens forkerte brug af udstyret en årsag til ulykken?
Var fejl i sikkerhedsudstyret en årsag til ulykken?
Andet:
Dine notater:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0011.png
TRIN 3: Forebyggelse af lignende ulykker
Kan ulykken ske igen på det samme sted eller andre steder på virksomheden?
Tiltag til et mere sikkert arbejdsmiljø:
Fysiske forhold
Planlægning
Personlige forhold
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Sådan bruger du analyseværktøjet sammen med virksom-
heden ved en ulykkesundersøgelse
Analyseværktøjet er tænkt anvendt i et trinforløb 1-9, eller en sammensætning af de forskellige
trin, alt afhængigt af tilsynssituationen og virksomhedens egen viden om ulykkesundersøgelser.
1.
Sikr dig, at relevante personer er til stede, ellers kan du ofte ikke gennemføre analysen. Rele-
vante personer er fx den skadede, evt. vidner til ulykken, ledelses- og medarbejderrepræsentan-
ter, personer med særlig faglig eller teknisk indsigt i den arbejdsproces hvor ulykken skete.
Overvej at sende analyseværktøjet i forvejen.
2.
Fortæl virksomheden om analyseværktøjet, både Guiden og Dialogværktøjet, hvad det inde-
holder og hvordan det bruges, således at virksomheden får indsigt i, hvad det er, der kommer til
at foregå under tilsynet. Ved at inddrage virksomheden i, at gennemføre analysen og introducere
analyseværktøjet kan det styrke dialogen med virksomheden, øge tilsynets gennemsigtighed og
klæde virksomheden på til handling efter tilsynet.
3.
Få virksomhedens repræsentanter til at fortælle om ulykkeshændelsen – prøv at nå frem til et
”fælles billede” af hvad der skete. Brug fx rekonstruktion, lav en tegning, se ulykkesstedet eller
tilsvarende arbejdsproces. Dette er starten på analysen.
4.
Brug værktøjet aktivt – få virksomhedens repræsentanter til at overveje, hvad der forårsagede
ulykken. Begynd analysen med at afdække de fysiske årsager til ulykken og herefter hvilke plan-
lægnings eller personlige forhold, der var årsager til disse fysiske svigt.
5.
Du kan vælge at bruge analyseværktøjet som et støtteredskab i dialogen eller som en tjekliste.
fx:
Som redskab:
Giv virksomheden tid til at svare på spørgsmålene selv, så de er inddraget i kortlæg-
ningen af årsagerne til at ulykken kunne ske, og at de får reflekteret over årsagerne,
og måske ser flere årsager end ved deres første antagelse. Det vil give virksomheden
en forståelse af, hvordan værktøjet kan bruges, og gøre virksomheden i stand til at
anvende værktøjet fremadrettet.
Giv virksomhedens repræsentanter et eksemplar af analyseskemaet, hvis det ikke er
sendt, og opfordr dem evt. til at tage notater undervejs.
Læg et eksemplar af analyseværktøjet på bordet, så alle kan se det, gennemgå årsa-
gerne sammen, tal om hvad der kan ligge i de enkelte årsager også ud over det. Brug
hjælpespørgsmålene til at understøtte dialogen og sætte de relevante ord på årsagen.
Som tjekliste:
Brug analyseværktøjet som afslutning på dialogen, for at samle op på, om I er kommet
hele vejen rundt. Dette er relevant, hvis I har haft en meget grundig dialog om hændelses-
forløbet forinden, se trin 3. Velegnet som støtte til den tilsynsførende og tilstrækkeligt for
virksomheder, som kender en eller flere analyseredskaber i forvejen.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
6.
Når ulykkesanalysen er færdig spørger du ind til, om en tilsvarende ulykke kan ske andre ste-
der i virksomheden, fx ved tilsvarende arbejdsopgaver, arbejdssteder eller ved arbejde med til-
svarende tekniske hjælpemidler.
7.
Opsummer de områder hvor sikkerheden skal eller bør forbedres. Drøft løsningsmuligheder
med virksomhedens repræsentanter. Inddrag i drøftelsen områder i virksomheden, hvor virksom-
hedens repræsentanter synes at sikkerheden er god. Kan foranstaltninger herfra overføres.
8.
Dan dig et overblik over hvilke områder, du overvejer, at afgive reaktioner og indsaml de
nødvendige data hertil, hvis det ikke er dækket ind af analysen.
9.
Afslut tilsynsbesøget med at oplyse, hvad du vil give reaktioner om, og hvad du ser, at virk-
somheden med fordel kan arbejde videre med udenfor reaktionsområdet. Afslut besøget og afle-
ver besøgsrapporten.
 
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0014.png
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0015.png
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0016.png
Bilag 2
Huskeliste vedr. faktuelle oplysninger
Indsamling af faktuelle og tekniske data:
Arbejdsstedet og arbejdets udførelse
Lav opmålinger på ulykkesstedet, fx faldhøjde, byrdevægt, rækkeafstande til
bevægelige maskindele mv.
Tag et oversigtsfotos af ulykkesstedet og tæt på.
Evt. kopi af eksempelvis instrukser, vagtlister, arbejdsplaner, tegninger.
Tekniske hjælpemidler
Produktets art, fabrikat, type, evt. serienr., årgang
Er produktet CE mærkningspligtigt
Er produktet CE-mærket?
Kopi af brugsanvisning, overensstemmelseserklæring m.v.?
Blev det tekniske hjælpemiddel anvendt som anvist af fabrikanten (se
brugsanvisning)
Er sikkerhedsanordninger fjernet eller på anden måde blevet frakoblet?
Er der mangler ved vedligeholdelsen?
Er det omfattet af lovpligtigt eftersyn og er det gennemført?
Havde de involverede personer den rette uddannelse/certifikat?
Er der indretningsmæssige mangler som kan henføres til mangler ved
leveringen/fremstillingen - Er der hermed baggrund for at overdrage en sag
til markedsovervågningen? (Se
RT-14: Indberetning (senest revideret 28.
juni 2011)
Stoffer og materialer
Ved kemiske stoffer angiv virksomhedsspecifikke navne, trivialnavne,
klassifikationer, MAL kode m.v.
I hvilke mængder blev det kemiske stof anvendt?
Var det kemiske stof beregnet/egnet til opgaven?
Hvor stor var udsættelsen af stoffer eller materialer?
Hvilke foranstaltninger var der truffet til at forebygge eller fjerne S/M?
Kopi af leverandørdatablad, arbejdspladsbrugsanvisning?
Havde de involverede personer den rette uddannelse/certifikat?
Er der evt. tale om en sag til markedsovervågningen? (Se
RT-14:
Indberetning (senest revideret 28. juni 2011)
Udført
Ikke
relevant
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670550_0017.png