Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1670549_0001.png
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side 1 af 6
Redigeret af:
Vivian Jensen
|
17-03-2015 |
Kommenter
ST-3:
Kvalitetsprocedure
for behandling af
dødsulykker
Behandling af dødsulykker
Kvalitetsprocedure ST-3
Anvendelsesområde: Støtte
Ansvarlig enhed: AFC, 6. kontor
Ikrafttræden: 1. april 2014
Senest revideret:
Sidens revisionsdato er
overskredet!
Revisionsdato::
19-08-
2015
Bilag
A: Udtræk af
dødsulykkedata
i ATIS, Gl. ATIS
skademodulet
B: Centrenes
arbejde med
dødsulykker
C: Administrativ
praksis
Indledning
Denne kvalitetsprocedure beskriver, hvilke
opgaver et tilsynscentr har, når centret
modtager oplysninger om et dødsfald, som
skyldes – eller kan skyldes – en arbejdsulykke
(herefter: dødsulykker).
Se på hjemmesiden om udvælgelse af ulykker til
undersøgelse.
Se på hjemmesiden om detailtilsyn
i forbindelse
med arbejdsulykker.
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side 2 af 6
Når tilsynscentret får kendskab til en
dødsulykke, skal centret sørge for følgende:
1. Vurdering af ulykken (opgave 1)
2. Underrette KLS og AFC (opgave 2)
3. Sørge for, at dødsulykken er anmeldt i EASY
(opgave 3)
4. Sørge for, at dødsulykken er korrekt
registreret i ATIS-Skade (opgave 4)
5. Løbende kontrollere og korrigere
oplysninger om dødsulykken (opgave 5)
Hver opgave er beskrevet nærmere i de
følgende afsnit.
Opgave 1: Vurdering af ulykken
Ansvarlig:
Det er tilsynscentret der skal sørge for, at det
vurderes, om en dødsulykke er omfattet af
arbejdsmiljøloven.
Beskrivelse af opgave:
Typisk via EASY, 112 opkald eller en mail får
centeret oplysninger om dødsulykker.
Tilsynscentret vurderer, om ulykken er omfattet
af arbejdsmiljøloven. Efterfølgende er det
vigtigt, at centret videndeler med de andre
centre om resultatet af vurderingen, så praksis
er ens for alle centrene.
Opgave 2: Underretning til KLS og AFC
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0003.png
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side 3 af 6
Ansvarlig:
Tilsynscentret skal sørge for at underrette KLS
og AFC om dødsulykker.
Beskrivelse af opgave:
Samme dag, som centret har fået kendskab til
en dødsulykke, skal tilsynscentret skrive en
underretning, som sendes til:
AT-
[email protected].
Underretning skal også ske, hvis dødsfaldet
indtræffer senere efter ulykken.
Underretningen skal indeholde følgende:
• Oplysninger om skadelidte: Navn,
fødselsdato, statsborgerskab, køn og CPR-
nummer, som kan indhentes fra politiet.
• Skadelidte var ansat ved: Virksomhedens
navn og adresse eventuelle p-nummer.
Skadelidte har været ansat i virksomheden i
[år/nyansat under 1 år].
• Ulykke skete på: Ulykkesstedets adresse
(hvis ulykken er sket på anden virksomhed,
oplyses virksomhedens adresse).
• Ulykkesdato: Dato
• Beskrivelse af ulykken: Ulykken skete ved
at (Skadelidte var beskæftiget med …,
under arbejdet med …). Beskriv også
arbejdsmiljøproblem og hvad, hvorfor og
hvordan det gik galt? Var der flere
involverede
[ansatte/arbejdsleder/ledelse]?
• Arbejdstilsynet eventuelle reaktioner til
virksomheden: Oplys sagsnummer eller
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side
4 af 6
besøgsnummer. Eventuelle bemærkninger:
Presseomtale, politioplysninger, nummer
på redningsjournal, øjenvidner eller andet,
herunder andre forhold omfattet af
arbejdsmiljølovgivningen.
• Tilsynsførende: Navn og direkte telefon nr.
(72xxxxxx)
• Tilsynschef: kontaktet (navn)
Opgave 3: Anmeldelse i EASY
Ansvarlig:
Tilsynscentret skal sørge for at dødsulykken
anmeldes i EASY og ATIS-skade.
Beskrivelse af opgave:
• Når tilsynscentret får kendskab til en
dødsulykke, skal tilsynscentret sikre, at
dødsulykken bliver anmeldt i EASY indenfor
1-2 dage efter ulykken eller dens
konstatering som dødsulykke.
• Tilsynscentret skal selv anmelde
dødsulykken i EASY, hvis ikke
virksomheden selv anmelder ulykken
umiddelbart (1-2 dage).
• Tilsynscentret skal sikre, at afdødes CPR-
nummer er oplyst i anmeldelsen til EASY.
Hvis den afdøde er udenlandsk
arbejdstager uden dansk CPR-nummer,
skal man i stedet oplyse fødselsdag og år.
• Hvis virksomheden efterfølgende anmelder
ulykken, vil denne anmeldelse erstatte
centrets anmeldelse i ATIS. Herefter skal
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0005.png
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side 5 af 6
tilsynscentret sikre, at ulykken hurtigt
kommer på www.at.dk., se opgave 3
nedenfor.
NB:
Tilsynscentrene er på skift ansvarlige for at
gennemgå og behandle dødsulykker, som
registreres i EASY uden tilknyttet ansvarligt
center. TC Syd varetager opgaven i 2014. TC
Nord varetager opgaven i 2015. TC Øst
varetager opgaven 2016.
Opgave 4: Korrekt registrering i ATIS-skade
m.m.
Ansvarlig:
Tilsynscentret skal sikre korrekt registrering i
ATIS-skade.
Beskrivelse af opgave:
• Når dødsulykke er anmeldt korrekt til EASY,
skal det sikres, at ulykken er korrekt
registreret i ATIS-Skade, DW-liste og i
Ulykkesbarometret på
www.at.dk.
• Der henvises til bilag A og B om udfyldelse,
søgning og anvendelse af ATIS-Skade.
Opgave 5: Kontrol og rettelse af oplysninger
Ansvarlig:
Tilsynscentret skal kontrollere og rette
oplysninger om dødsulykker.
Beskrivelse af opgave:
• De ansvarlige for dødsulykker i centret skal
sikre, at registrerede oplysninger om
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
ST-3: Kvalitetsprocedure for behandling af dødsulykker
Side 6 af 6
dødsulykker til enhver tid er korrekte og
fyldestgørende.
• Der henvises til bilag A og B for udfyldelse,
søgning og anvendelse af ATIS-Skade.
https://www.bmintra.dk/Varktojer/AT_interne-procedurer/kvalitetsprocedurer/Sider/S... 15-09-2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0007.png
BILAG A
Udtræk af dødsulykkesdata i ATIS, Gl. ATIS, Skademodulet
Ved registrering af en arbejdsulykke i EASY sker der dagligt en overførsel af oplysninger til ATIS,
AT-Skademodulet. Oplysninger om en arbejdsulykke, herunder indtrufne dødsulykker, kan
herefter fremsøges i ATIS.
1.
2.
3.
Der logges på ATIS på sædvanlig vis.
Klik på Gl. ATIS menu i gruppen ”Links” i venstre side.
Skriv din adgangskode til ATIS og atisdb
4.
Klik på menuen ATIS, Skade, Ulykke
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0008.png
Søgning med/uden AT-enhed:
5.
6.
Tryk F7 for at kunne søge.
Udfyld feltet ”AT-enhed” eller undlad AT-enhed. Se nedenfor
Manglende AT-enhed
I nogle tilfælde er AT-enhed ikke oplyst pga. manglende oplysning om, fx arbejdsgiver ved
registrering af dødsulykken i EASY.
På trods af mangelfulde registreringer i EASY kan det alligevel forekomme, at dødsulykken kan
være relateret til et bestemt tilsynscenter.
Gentag ovenstående punkter, men undlad at udfylde ”AT-enhed”. Ved at undlade AT-enhed i
søgningen, fås et søgeresultat for samtlige anmeldte dødsulykker for det pågældende år.
Tilsynscentret har herefter mulighed for at se fx beskrivelse af hændelsesforløb, ulykkesdato og
andet, der kan medvirke til at afklare om en dødsulykke er sket i eget tilsynscenter eller i et af de
andre tilsynscentre.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0009.png
Ulykkesdato, Skadens følger og Død
7.
8.
Udfyld i feltet ”Skadens følger” (vælg fra listen – tryk F9).
Vælg kode: ”10 Død”
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0010.png
Registreringsdato
9.
10.
Udfyld ”Registreringsdato” i ”Fanen”, ”Øvrige” med ”%åååå”.
Tryk F8 og afvent søgeresultat
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0011.png
Dan HTML-fil
11.
12.
13.
Klik på menuen ”Filer” og vælg Dan HTML
Vælg Excel og klik OK
Regneark for dødsulykker, som er registreret for %åååå, fremkommer med eller
uden relevant AT-enhed, alt efter om søgekriteriet for AT-enhed er valgt eller
fravalgt.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0012.png
Eksempel excel-fil - udsnit af
Excel-filen viser resultatet af søgning efter
Skadens følger = ”Død”
Registreringsdato = %åååå
NB! Der er
ikke
valgt AT-enhed.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
BILAG B
Centrenes arbejde med dødsulykker
Centrene har til opgave, at:
Følge dødsulykker, som centeret er bekendt med, så de registreres korrekt i ATIS-skade (fra
EASY)
Registrere en dødsulykke i EASY, 1-2 dage efter ulykken, hvis ikke arbejdsgiver har gjort det
Kontrollere jævnligt, om der er registreret andre dødsulykker i centerets område i ATIS-skade
(fx ved den ugentlige kvotering)
For hver dødsulykke
o
Vurdere om ulykken er indenfor arbejdsmiljølovens område (se evt. bilag C), og
angive dette i ATIS
o
Vurdere om de registrerede oplysninger er korrekte
o
Tilføje/rette manglende /forkerte oplysninger
Efter inddatering af nye data/rettelser, at sikre ved kontrol, at oplysningerne optræder korrekt
ii ”ATIS-skade”, og i ”AT i Tal” og at ulykken optræder korrekt i ”Ulykkesbarometeret” på at.dk.
Skema i ATIS - sag
I fællessagen for dødsulykker i ATIS for det pågældende år er et skema for hvert center med f
oplysninger for de dødsulykker, der vedrører hvert center..
Denne oversigt danner datagrundlag for, at alle dødsulykker i hvert TC, er gennemgået og rettet,
og har til hensigt at sikre, at oplysninger, som er behandlet eller rettet ikke forsvinder fx ved, at en
ny anmeldelse i EASY om samme ulykke sletter rettelserne uden, at centeret kan finde tilbage til
de rettede oplysninger.
De ansvarlige for dødsulykkerne har derved mulighed for at fx:
se/genfinde, hvad der er registreret for hver dødsulykke
kunne svare på spørgsmål til aktuelle dødsulykker
udarbejde særlige opgørelser over dødsulykker
Når en ny dødsulykke optræder i udtrækket fra ATIS-skade, se bilag A, kopieres oplysningerne over
i skema for centeret.
Centret indfører sine ændringer i skema i ATIS-sag og kan vælge at markere med farve eller
lignende efter behov.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0014.png
Eksempel på skema i ATIS-sag
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0015.png
Kontrolliste for TC’s dødsulykker
-
se bilag B, Udtræk af dødsulykkesdata i ATIS, Gl. ATIS
Kontrol af oplysninger
Som det fremgår af excel-arket mangler en del oplysninger fx branche, branchenavn mv. , der skal
tjekkes. Vær opmærksom på, hvis der i AT-enhed står DW-ukendt (Uoplyst)– dvs. det er uoplyst,,
hvilket Tilsynscenter, der har ansvar for gennemgang og behandling af disse dødsulykker. Se under
”Oplysninger, der skal kontrolleres.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0016.png
Status-feltet
i ATIS-Skademodulet skal sættes efter kvalificering af de anmeldte dødsulykker.
Markeringen bruges til at tælle antallet af dødsulykker til barometeret på at.dk (tæller antallet af
”død AML”). De øvrige valgmuligheder i feltet er til brug for centeret, som kan markere hvorfor
ulykken ikke er AML-relevant. Disse markeringer har ingen yderligere virkning i
ATIS/DataWarehouse.
Følgende muligheder er til rådighed:
død AML
død ej AML
død dublet
død ej DUB
til at
ej død
(= Omfattet af Arbejdsmiljøloven)
(= Ej omfattet af Arbejdsmiljøloven)
(= Anmeldelsen er dublet til en anden anmeldelse, som er
vurderet til at være omfattet af AML)
(=Anmeldelsen er dublet til en anden anmeldelse, som
ikke
er vurderet
være omfattet af AML)
(= Der er
ikke
tale om en anmeldt dødsulykke, men en registreringsfejl)
Herudover er der de øvrige muligheder til alle andre typer ulykker: indlæst, besøg, intet besøg, til
TF og vurdering.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Oplysninger, der skal kontrolleres
Ej død
Læs anmeldelsen grundigt. Især hændelsesforløbet kan give et fingerpeg om, om skadelidte kan
dø på grund af den hændelse, der er beskrevet, eller der er tale om en registreringsfejl. Fx
”Løftede en kasse stabler” eller ”Syre i højre øje” eller ”Faldt over trin”.
Tjek i Cpr.-registret om skadelidte overhovedet er død som følge af ulykken eller ”lyslevende”,
eller se eventuelt EASY-berigtigelse/kommentarer.
Ret eventuelt skadens følger fra ”Død” til:
”Uoplyst”.
Der skal ikke foretages opfølgende kontakt til arbejdsgiveren med henblik på præcis angivelse af
”Skadens følger”.
ATIS-Statusfelt ændres til: ej død
Dubletter
Der tjekkes for, om anmeldelse af dødsulykke er anmeldt flere gange. Dette kan fx tjekkes ud fra
ulykkesdato, cpr.nr., navn på skadelidte, hændelsesforløb mv.
Hvilken af anmeldelserne skal vælges? Det er arbejdsgiveren, der har anmeldepligt (og ejer/bruger
af teknisk hjælpemiddel) til at anmelde arbejdsulykker. Det er arbejdsgiverens anmeldelse, der
skal
vælges. Alle andre anmeldelser
er
dubletter. Dette markeres med henvisning til det EASY-nr.,
som anmeldelsen er dublet til i skema i bemærkningsfeltet i ATIS-sag..
ATIS-Statusfelt ændres til: Død dublet eller
ATIS-Statusfelt ændres til: Død ej DUB.
Naturlig død
Hvis det af hændelsesforløbet og/eller oplysninger i politirapport fx Obduktions-erklæring eller
lignende oplyses, at skadelidte er død af naturlige årsager, angives dette i skema i ATIS-sag i
bemærkningsfeltet.
ATIS-Statusfelt ændres til: Død ej AML.
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Uden for arbejdsmiljølovens område
Hvis det af hændelsesforløbets oplysninger fremgår, at dødsulykken er sket fx i udlandet, inden for
Søfart og Fiskeri, Offshore på olieboreplatforme mv., angives dette i skema i ATIS-sag i
bemærkningsfeltet.
ATIS-Statusfelt ændres til: Død ej AML.
Sygdomme
Det kan forekomme, at der anmeldes dødsfald som følge af en arbejdsbetinget sygdom. Disse
anmeldelser skal ikke fremgå som anmeldte dødsulykker. Dette angives i skema i ATIS-sag i
bemærkningsfeltet.
ATIS-Statusfelt ændres til: død ej AML.
AT-enhed - Ulykkessted-Kommune
Det tjekkes, om ulykkesstedets kommune (kommune, hvor ulykken er sket) er forskellig fra
virksomhedens kommune (kommune, hvor virksomheden er beliggende). Fx ved trafikulykker,
byggepladsulykker mv.
Er ulykkesstedets kommune forskellig fra virksomhedens kommune,
skal
AT-enhed ændres til
ulykkesstedets kommune, idet ulykken undersøges af det TC, hvor ulykken er sket.
Eksempel:
Virksomheden er beliggende i Herning kommune, AT-enhed = 22501(TC Nord). Ulykken er sket på
en byggeplads i Ringsted kommune, At-enhed = 22201 (TC Øst).
For at korrekt AT-enhed kan registreres, skal kommunekode for, hvor ulykken er sket, rettes til:
Ringsted kommune = 329.
Ulykken noteres i skema i ATIS-sag for det korrekte center.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Registreringsdato/Stempeldato(Papiranmeldelsesdato)
Det tjekkes, at dato ikke er yngre end ulykkesdato.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Ulykkesdato
Korrekt ulykkesdato angives. Ulykkesdato må ikke være ældre end
registreringsdato/stempeldato/papiranmeldelsesdato. Kan tjekkes fx i politirapport.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Cpr.nr.
Ufuldstændigt cpr.nr., fx udlændinge, skal som minimum angives med dato, måned og fødselsår,
samt angivelse af køn. Oplysninger herom findes som regel i politirapporten. Dette skal gøres af
hensyn til beregning af alder og oplysninger om køn på skadelidte:
Eksempel:
150355Mand
020649Kvinde
Oplysning om dato, måned og fødselsårsamt køn angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Statsborgerskab
Statsborgerskab for skadelidte fremsøges via cpr-registret. Hvis skadelidte er dansk angives dette
også fx DK. Udenlandske borgere
uden
cpr.nr. kan eventuelt udledes af politirapporter , hvor
statsborgerskab som hovedregel er angivet.
Det er væsentligt, at vurdere og notere skadelidtes statsborgerskab i skema i ATIS-sag, da der
meget ofte er interesse i, hvor mange udlændinge, der omkommer ved en dødsulykke i DK.
Lønform
Er lønform oplyst? Se fx i politirapport eller andet og udled en lønform. Kan lønform ikke udledes af
tilgængeligt materiale, angiv da ”00 Erhvervsmæssig status uoplyst” og angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Cvr.nr.
Cvr.nr. skal angives. Hvis uoplyst, angiv: Uoplyst.
Angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
P.nr.
P.nr. for virksomhed skal angives. Hvis uoplyst, angiv: Uoplyst
Angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Branchekode
Branchekoden følger ansættelsesvirksomhedens P-nummer.
Er branchekode for virksomhed oplyst? Fremgår branche ikke af tilgængeligt materiale, angiv: 37
Uoplyst og andet..
Angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
Ulykkessted
Det er væsentligt at vurdere og eventuelt rette ulykkesstedet, da der ofte er interesse for fx hvor
mange der er døde på byggepladser eller i forbindelse med trafikulykker. Der angives kode og
tekst fra ulykkesstedklassifikationen Ulykkessted:
0 Uoplyst ulykkessted (Vælges når ulykken er sket på ansættelsesvirksomheden)
1 Byggeplads i DK
2 Luftfart
3 Søfart
4 Off-shore
5 Transport på veje, som led i arbejde – trafikulykke – i DK
6 Privat hjem i DK
9 Andet arbejde, der ikke er sket på virksomhedens adresse
Angives i skema i ATIS-sag.
Rettelse sendes til 3. kontor – Se ”Rettelser til 3. kontor”.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Bemærkningsfelt i skema i ATIS-sag.
I bemærkningsfeltet anføres ATIS-sagsnr., fx besøgssag, sagsnr. for grove overtrædelser.
Hvorfor holde styr på rettelser?
1.
Ministerforespørgsler, arbejdsmarkedets parter, presse, Arbejdstilsynet og andre har med
jævne mellemrum en stor interesse i det eksakte antal anmeldte dødsulykker på et hvert
givent tidspunkt.
2.
Interessen kan dreje sig om fx, hvor mange dødsulykker, der er sket på byggepladser og i hvilke
brancher, eller hvor mange arbejdstagere med andet statsborgerskab end dansk, der er
omkommet i arbejdsmiljøet mv.
3.
Kvalificering af anmeldte dødsulykker (rettelser) skal gennemføres i ATIS – se nedenfor under
”Rettelsesblad til 3. kontor” for at sikre korrekte statistikker og til BM-net ”AT i Tal” (DW-
lister) og at.dk.
Endvidere indgår rettelserne i årets SAS-datasæt, der danner grundlag for Årsopgørelse over
anmeldte arbejdsulykker samt Interaktive tabeller på At.dk.
Rettelserne i skema i ATIS-sag bruges tillige til at kontrollere, at rettelserne er ”slået igennem”.
Rettelser til 3. kontor
Rettelser til 3. kontor
Mailen skal have emnet:
Dødsulykke – rettelse: TCx den yy.zz. 20XX
Rettelserne fremsendes, når der er behov for det, men det skal tilstræbes at samle alle rettelserne
for én eller evt. flere ulykker i en fremsendelse.
Rettelsen kan fx sendes som en kopi af ulykkens linje i skema i ATIS-sag med klar markering af
hvilke data, der ønskes rettet.
Rettelser bliver foretaget i ATIS-Skade, der danner grundlag for alle oplysninger om anmeldte
dødsulykker.. – Se under ”Hvorfor holde styr på rettelser”
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
1670549_0022.png
Kontrollér at data er korrekte
Kontrollér, at data er korrekte i DW-liste over anmeldte dødsulykker:
(AT i tal → Skadedata → Dødsulykker → Liste over dødsulykker 20Xxx).
Alle kolonner/rækker kontrolleres for korrekte data, som hvert TC har ansvar for.
Kontrollér at alle dødsulykker som TC har markeret AML-relevante er med på listen (kan
kontrolleres dagen efter indtastning i ATIS).
Kontrollér at rettelser sendt til 3. kontor er ”slået igennem”, dvs. fremstår med korrekte
oplysninger på listen, fx TC-navn, alder, branchegruppe, branche og ulykkessted.
Kontrollér at antal dødsulykker er i overensstemmelse med DV-liste med antallet af dødsulykker
på at.dk.
Rettelse af antal dødsulykker på at.dk sker ved at sende en mail herom til 3. kontor. Mailen skal
have emnet:
Ulykkesbarometeret på at.dk – rettelse.
19
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
BILAG C
Arbejdsulykker - Administrativ praksis
Indledning
Hvis ulykken sker som led i arbejdet for en arbejdsgiver skal anmeldelse foretages af arbejdsgiveren, jf. § 1,
stk.1, i bekendtgørelsen om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet.
Med baggrund i loven, bekendtgørelser herunder bemærkninger til loven og forarbejderne samt
administrativ- og retspraksis gælder disse retningslinjer for, hvornår der er tale
om arbejde for en
arbejdsgiver:
Ved den konkrete afgørelse af, om der foreligger et arbejdsgiverforhold lægges der blandt andet vægt på
- om arbejdstageren har pligt til at stille sin personlige arbejdskraft til rådighed.
- om arbejdstageren er undergivet den foresattes instruktionsbeføjelse og kontrol i forbindelse med
udførelsen af arbejdet.
- om den foresatte stiller arbejdsrum, maskine, redskaber, materiale eller andre nødvendige hjælpemidler
til rådighed for arbejdets udførelse.
- om den foresatte bærer risikoen for arbejdsresultatet.
Det kan i særlige tvivlstilfælde tillægges en vis vægt, om arbejdstageren får vederlag for det udførte
arbejde, men kun undtagelsesvis vil det have en væsentlig betydning i forhold til de øvrige kriterier.
Det tillægges ikke en væsentlig betydning, om det retlige grundlag for arbejdsforholdet skal søges i et
traditionelt ansættelsesforhold eller hviler på et andet grundlag.
Det fremgår direkte af § 1, stk. 2 i bekendtgørelsen om anmeldelse af arbejdsulykker mv., at hvor arbejdet
ikke udføres for en arbejdsgiver, skal ejeren (brugeren) af tekniske hjælpemidler mv. tilsvarende anmelde
arbejdsulykker og forgiftninger, der er sket ved brugen af disse.
Anmeldepligten efter § 1, stk. 2, indtræder, hvis arbejdsulykken/forgiftningen, sker ved ”brugen” af det
tekniske hjælpemiddel, forstået sådan, at brugen af det tekniske hjælpemiddel var den – eller én af flere –
nødvendige betingelser for arbejdsulykken.
Bestemmelsen må anses for at være møntet på selvstændige (virksomheder uden ansatte), men til
gengæld omfatter anmeldepligten alene arbejdsulykker og forgiftninger, der sker i direkte forbindelse med
den selvstændiges brug af et eller flere tekniske hjælpemidler. Det må endvidere lægges til grund, at
anmeldepligten efter bestemmelsen også går på arbejde, som udføres af private.
20
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Eksempler – administrativ praksis
Arbejde i beskyttede værksteder mv.
Arbejdsulykker overgået personer, som arbejder i beskyttede værksteder, sygehuskøkkener eller
vaskerier er omfattet af anmeldepligten.
Arbejdsprøvning
Se under ”
Jobtræning og l
ignende beskæftigelsesordninger”.
Boreplatforme og produktionsplatforme mv.
Arbejdsulykker sket på havanlæg er ikke omfattet af anmeldepligten.
Brille- /tandskader
Brille- og tandskader uden ulykkesmoment og uden arbejdsudygtighed (uden fravær) er ikke
anmeldepligtige. Det gælder generelt, at der skal være tale om en personskade, som medfører
arbejdsudygtighed.
Civilforsvar
Elever i praktik Arbejdsulykker, der er sket under udførelse af civilforsvar (også under
værnepligtsuddannelse), er omfattet af anmeldepligten. Anmeldepligten gælder uanset arten heraf.
Elever i praktik
Arbejdsulykker sket i forbindelse med elevers praktik er omfattet af anmeldepligten, hvis der udføres
arbejde, som kan sidestilles med arbejde for en arbejdsgiver.
Elever, der får anvist praktikplads på skolen på grund af manglende praktikplads i en virksomhed
(skolepraktik), udfører arbejde, der er sammenligneligt med arbejde for en arbejdsgiver og eleverne vil
derfor være fuldt omfattet af arbejdsmiljølovgivningen under praktikperioden på skolen.
Forlystelsesmaskiner/legeredskaber
Arbejdsulykker sket i forbindelse med arbejde med forlystelsesmaskiner/legeredskaber er omfattet af
anmeldepligten.
Frokostpause
Arbejdsulykker overgået medarbejdere i frokostpausen er omfattet af anmeldepligten, hvis de befinder
sig på arbejdsgiverens område. Hvis de bevæger sig uden for området, er de ikke omfattet, med mindre
det sker som led i arbejdet.
Færdselsulykker
Færdselsulykker på gader og veje, hvor ulykken rammer en person under arbejde er omfattet fx en
chauffør, repræsentant, en servicemand eller en færdselsbetjent, skal anmeldes.
Hejsemidler
Hejsemidler, der tilhører skibe og fiskefartøjer er ikke omfattet af anmeldepligten.
Hejsemidler, der står på landjorden er omfattet af anmeldepligten.
21
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Hjemmeværn
Arbejdsulykker sket inden for Hjemmeværn er ikke omfattet af anmeldepligten.
Håndværkere
Arbejdsulykker, der overgår håndværkere, som er sat til at udføre et bestillingsarbejde er omfattet af
anmeldepligten. Håndværkeren er underlagt håndværkerfirmaets arbejdsgiveransvar. Det er derfor
håndværkerfirmaet, der skal anmelde en arbejdsulykke.
Indsatte i fængsler
Arbejdsulykker sket ved arbejde i fx møbelværksteder, trykkerier, bogbinderier, gartnerier mv. i
fængslet er omfattet af anmeldepligten. De indsattes øvrige aktiviteter som fx sport og boldspil er ikke
omfattet af anmeldepligten.
Jobtræning og lignende beskæftigelsesordninger
Arbejdsulykker sket ved arbejde i forbindelse med beskæftigelsesordninger (jobtræning og lignende) er
omfattet af anmeldepligten. Om det er arbejdsstedet eller f.eks. kommunen, som har anmeldepligten,
afgøres konkret i forhold til, hvem personen er undergivet instruktionsbeføjelse og kontrol.
Konsulenter
Arbejdsulykker overgået konsulenter, som er sat til at udføre et bestillingsarbejde er omfattet af
anmeldepligten. Konsulenten er underlagt konsulentfirmaets arbejdsgiveransvar. Det er derfor firmaet,
som skal anmelde en ulykke.
Kursus
Arbejdsulykker overgået en medarbejder på et kursus er omfattet af anmeldepligten, hvis kurset er en
naturlig del i medarbejderens arbejdsopgaver. Dette afhænger dog bl.a. af, om medarbejderen får løn
fra arbejdsgiveren under kurset.
Lastnings- og losningsarbejde
Arbejdsulykker sket ved lastnings- og losningsarbejde er omfattet af anmeldepligten.
Luftfart
Arbejdsulykker sket inden for luftfart er ikke omfattet af anmeldepligten. Dvs. at arbejdsulykker sket for
det flyvende personale, fx piloter og kabinepersonale ikke er omfattet.
Arbejdsulykker i hangarer, værksteder og kontorer mv. samt øvrige arbejder på landjorden er omfattet
af anmeldepligten.
Militær
Arbejdsulykker sket under udførelse af egentlig militærtjeneste er ikke omfattet af anmeldepligten. Dvs.
arbejdsulykker der sker i forbindelse med de tjenester og aktiviteter, der har til formål at opøve
forsvarets enheder mv. i løsning af freds- og krigsmæssige opgaver, herunder feltøvelser, fysisk
uddannelse og træning (idræt).
Militærets civile arbejde
Arbejdsulykker sket under udførelse af civilt arbejde inden for militæret er omfattet af anmeldepligten.
Dvs. arbejde, der fx er sket i kontorlokaler, depoter, lagre og værksteder.
22
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Professionelle sportsfolk
Arbejdsulykker overgået professionelle sportsfolk er omfattet af anmeldepligten.
Samfundstjeneste
Arbejdsulykker sket i forbindelse med samfundstjeneste er omfattet af anmeldepligten.
Skoleelever
Udfører som udgangspunkt ikke arbejde for en arbejdsgiver og ulykker skal derfor ikke anmeldes. Hvis
de udfører arbejde for en arbejdsgiver og ulykken eller forgiftningen sker ved brug af et teknisk
hjælpemiddel, er der dog anmeldepligt.
Skolepraktik
Arbejdsulykker, der overgår elever, lærlinge m.fl., der ikke har kunnet finde en praktikplads hos en
mester, og derfor får anvist en praktikplads på erhvervsskolen, er omfattet af anmeldepligten.
Søfart og fiskeri
Arbejdsulykker sket ved søfart og fiskeri er ikke omfattet af anmeldepligten. Arbejdsulykker i forbindelse
med lastning og losning samt værftsarbejde ombord på skibe er omfattet af anmeldepligten, se under
”Lastning og lodsning” og ”Værftsarbejde”.
Tekniske hjælpemidler
Se ”Indledning”.
Transport – til/fra arbejde
Ulykker sket ved transport til og fra arbejde er ikke omfattet af anmeldepligten. Hvis arbejdsulykken
derimod sker ved transport som led i arbejdet er ulykken omfattet af anmeldepligten. Fx eksempel
Arbejdstilsynets tilsynsførende, som kører direkte fra hjemmet til virksomhederne.
Udland
Arbejdsulykker overgået danskere i udlandet (herunder Færøerne og Grønland) er ikke omfattet af
anmeldepligten.
Udlændinge
Udlændige der 1) arbejder for danske firmaer i Danmark 2) arbejder for udenlandske firmaer, hvis firma
har egen arbejdsplads, fx montagearbejde i Danmark 3) kører som chauffører i Danmark er omfattet af
anmeldepligten.
Vikarer
Arbejdsulykker overgået vikarer er omfattet af anmeldepligten. Anmeldelse skal som udgangspunkt
foretages af den virksomhed, hvor arbejdet udføres.
Voldsulykker
Arbejdsulykker, hvor en person under arbejdet bliver udsat for vold fra mennesker fx overfald fra
klienter, bankrøverier mv.
23
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om ministeren vil oversende Arbejdstilsynets instrukser vedrørende sager, der involverer arbejdsulykker med dødelig udgang, til beskæftigelsesministeren
Værftsarbejde
Arbejdsulykker sket ved værftsarbejde er omfattet af anmeldepligten. Dvs. alt arbejde, der normalt
udføres på skibsværfter fx nybygninger, reparationsarbejder uanset om arbejdet udføres på et værft,
eller når skibet ligger til kaj.
24