Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1670545_0001.png
TALE
5. september 2016
Samråd om arbejdsulykker med dødelig udgang, Be-
skæftigelsesudvalget den 12. september 2016 kl. 10,
alm. del, spørgsmål CE.
J.nr. 20165200249
SD, Byggeri og teknik (SBT)
INJ
Samrådsspørgsmål CE stillet den 15. august 2016 efter ønske fra Christian Juhl
(EL).
Samrådsspørgsmål CE:
”Fagbladet 3F har kulegravet 479 dødsulykker i perioden fra 2004 til 2015. Under-
søgelsen viser, at 135 arbejdsulykker, der har medført døden, er henlagt af Arbejds-
tilsynet og Politiet (jf. artiklen ”6 ud af 10 virksomheder slipper for straf efter
dødsulykker”, fagbladet3f.dk, 10. august 2016).
- Er ministeren tilfreds med, at et så stort antal ulykker henlægges?
- Mener ministeren, at arbejdsulykker – ikke mindst dødsulykker og alvorlige
ulykker – undersøges grundigt nok af Arbejdstilsyn og Politi?”
- Hvad er årsagen til, at et så stort antal dødsulykker er henlagt uden retslig tilta-
le?”
- Vil ministeren redegøre for arbejdsgiverens subjektive og objektive ansvar ved
arbejdsulykker, herunder ved alvorlige ulykker og dødsulykker?
- Hvilke initiativer har ministeren taget på baggrund af samrådet om dødsulyk-
ker for nærtstående og samrådet om arbejdsulykker og dødsulykker i færds-
len?”
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd.
Lad mig starte med at understrege, at vi alle sammen na-
turligvis skal kunne gå på arbejde uden at risikere at
komme til skade. Det er meget alvorligt, når der sker
dødsulykker, og derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at
undgå, at de sker.
Desværre sker der ulykker, og der skal ikke herske nogen
tvivl om, at min holdning er, at grove overtrædelser af ar-
bejdsmiljøloven selvfølgelig skal sanktioneres med straf,
hvis betingelserne for at straffe er til stede.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
1670545_0002.png
Før jeg besvarer spørgsmålene, vil jeg gerne kort skitsere
forløbet i forbindelse med, at der sker en dødsulykke, og
hvordan den håndteres af Arbejdstilsynet.
Når der sker et dødsfald på en arbejdsplads, vil politiet
blive tilkaldt, og de vil undersøge ulykken og foretage af-
høringer. Oftest vil politiet tilkalde Arbejdstilsynet, som
herefter undersøger ulykken grundigt.
Det er Arbejdstilsynet, der har ekspertisen med hensyn til
vurderingen af, hvornår der er tale om en overtrædelse af
arbejdsmiljøreglerne, og det er Arbejdstilsynet, der har
kompetencen til at stille krav og fx give påbud efter reg-
lerne i arbejdsmiljøloven.
Hvis der ved undersøgelse af en dødsulykke er grundlag
for det, vil Arbejdstilsynet give påbud til virksomheden i
forhold til arbejdsmiljøovertrædelsen. Det kan fx være,
hvis dødsulykken skyldes nedstyrtning fra et stillads uden
rækværk. Så vil Arbejdstilsynet reagere på den farlige si-
tuation på arbejdsstedet ved at afgive forbud eller straks-
påbud.
Derefter foretager Arbejdstilsynet en grundig vurdering af,
om der kan gøres et strafferetligt ansvar gældende.
Til brug for denne vurdering anvender Arbejdstilsynet og-
så politiets rapport i sagen. Og hvis Arbejdstilsynet vurde-
rer, at nogle forhold ikke er belyst godt nok, kan Arbejds-
tilsynet bede politiet om yderligere efterforskning fx ved
nye afhøringer af vidner og af arbejdsgiveren.
Med hensyn til Arbejdstilsynets vurdering af, om der kan
gøres et strafferetligt ansvar gældende, er der en række be-
tingelser, der alle skal være til stede for, at Arbejdstilsynet
indstiller, at der rejses en straffesag for overtrædelse af ar-
bejdsmiljølovgivningen.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
Det er for det
første
en betingelse, at der objektivt set er
sket en overtrædelse af en arbejdsmiljøregel, og at nogen
kan gøres ansvarlig for overtrædelsen, det vil sige, om der
er handlet med forsæt eller uagtsomhed.
For det
andet
er det en betingelse, at overtrædelsen kan
bevises, og at det kan bevises, at overtrædelsen er begået
forsætligt eller uagtsomt.
For det
tredje
er det også en betingelse, at der ikke er sær-
lige forhold ved overtrædelsen, der begrunder, at der ikke
skal rejses en straffesag. Det er fx tilfældet, hvis den an-
svarlige selv er afgået ved døden.
Endeligt er det – for det
fjerde
– en betingelse, at sagen er
omfattet af Arbejdstilsynets praksis om straffesager, som
den er beskrevet i bemærkningerne til arbejdsmiljøloven.
Det betyder, at Arbejdstilsynet kun rejser straffesager ved
grove overtrædelser af klare og velkendte regler, når over-
trædelsen indebærer en konkret sikkerheds- eller sund-
hedsfare.
Der er således tale om nogle generelle strafferetlige prin-
cipper – og altså ikke alene principper, der gælder i for-
bindelse med overtrædelse af arbejdsmiljøloven – og en
praksis i forhold til håndhævelse af arbejdsmiljølovens
strafferegler.
Selvom disse fire betingelser for at rejse en straffesag er
opfyldt, kan arbejdsgiveren i visse situationer alligevel ik-
ke pålægges en strafansvar for de ansattes overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen.
Det drejer sig om de situationer, hvor arbejdsgiveren har
gjort
alt
for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det
vil sige, at arbejdsgiveren bl.a. har instrueret den ansatte,
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
stillet tilstrækkeligt sikkerhedsudstyr til rådighed, har ført
et effektivt tilsyn og har planlagt arbejdet, så det kan udfø-
res sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at de strafferetlige betingel-
ser
er opfyldt,
og der således kan gøres et strafferetligt an-
svar gældende, indstiller tilsynet til politiet, at der rejses
tiltale.
Hvis konklusionen derimod er, at de strafferetlige betin-
gelser
ikke er opfyldt
eller der ikke kan føres bevis i sagen,
vil Arbejdstilsynet indstille til politiet, at straffesagen hen-
lægges.
I praksis følger politiet oftest Arbejdstilsynets indstillin-
ger. Men jeg vil gerne understrege, at det er anklagemyn-
digheden hos politiet, der i sidste ende beslutter, om der
skal rejses en strafferetslig tiltale, eller om sagen skal hen-
lægges.
Her er det vigtigt at slå fast, at selvom der ikke rejses en
straffesag, vil Arbejdstilsynet fortsat give eventuelle ad-
ministrative reaktioner i form af påbud, strakspåbud, for-
bud mv.
Besvarelse af spørgsmålene
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt jeg er
tilfreds
med, at så stort et antal ulykker henlægges,
vil jeg star-
te med at sige, at jeg ikke mener, at man kan sætte tal på
hvor mange henlæggelser, der er for mange. Beslutningen
om at henlægge en sag om en dødsulykke, hviler som sagt
på en rent strafferetlig vurdering, som i sidste ende er op
til politiet.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
1670545_0005.png
Arbejdstilsynet har gennemgået alle sager om dødsulykker
de seneste tre år, og denne gennemgang bekræfter det
overordnede billede i Fagbladets opgørelse om, at ca. to
ud af tre arbejdsrelaterede dødsulykker ikke indstilles til
retslig tiltale. Antallet af henlagte sager er relativt konstant
i perioden.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt
dødsulykkerne
bliver undersøgt grundigt nok af Arbejdstilsynet og
politiet,
har jeg indledningsvist redegjort for, hvor grun-
digt sagerne behandles for at Arbejdstilsynet kan tage stil-
ling til, om der kan gøres et strafferetligt ansvar gældende.
På grundlag af de oplysninger jeg har fået fra Arbejdstil-
synet har jeg ikke grund til at betvivle, at Arbejdstilsynet
foretager en relevant og korrekt vurdering af, om sager
skal indstilles til strafferetslig tiltale.
Hertil kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynet i 2012 – for at sik-
re en korrekt og ensartet vurdering på tværs af Arbejdstil-
synets tre tilsynscentre – ændrede praksis, så vurderingen
af, om en dødsulykke skal henlægges, altid forelægges for
Arbejdstilsynets koordinerende center for straffesager.
Endelig vil jeg gerne bemærke, at straffereglerne pr. 1. ja-
nuar i år blev skærpet, sådan at der kan udstedes højere
bøder for overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag
fra Justitsministeriet, som jeg nu vil gengive:
”Justitsministeriet har om politiets efterforskning oplyst, at
det følger af retsplejelovens § 742, stk. 1 og 2, at anmel-
delser om strafbare forhold indgives til politiet, og at poli-
tiet efter anmeldelse – eller af egen drift – iværksætter ef-
terforskning, når der er en rimelig formodning om, at et
strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
Justitsministeriet har videre oplyst, at politiets efterforsk-
ning af mulige overtrædelser af arbejdsmiljøloven vil af-
hænge af den konkrete sags omstændigheder.
I nogle tilfælde indledes politiets efterforskning af ar-
bejdsulykker på baggrund af en anmeldelse indgivet til po-
litiet af Arbejdstilsynet. I andre tilfælde er arbejdsulykken
anmeldt eller i øvrigt kommet til politiets kendskab uden
om Arbejdstilsynet.
Når Arbejdstilsynet indgiver en anmeldelse til politiet,
sker det ofte på baggrund af et tilsynsbesøg eller lignende,
og de oplysninger, som fremgår af Arbejdstilsynets an-
meldelse, vil indgå i efterforskningen af den pågældende
arbejdsulykke.
Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at sagen ikke er tilstrække-
ligt oplyst, indeholder anmeldelsen normalt en beskrivelse
af, hvilke forhold der efter Arbejdstilsynets vurdering bør
efterforskes til brug for en vurdering af, hvorvidt der skal
rejses tiltale mod arbejdsgiveren og/eller den ansatte.
Når politiets efterforskning i den konkrete sag er tilende-
bragt, vil sagen blive overdraget til anklagemyndigheden
med henblik på vurdering af tiltalespørgsmålet.
For så vidt angår anklagemyndighedens vurdering af tilta-
lespørgsmålet, har Justitsministeriet oplyst, at Rigsadvoka-
ten har fastsat generelle retningslinjer for samarbejdet med
særmyndigheder i særlovssager.
Det følger af Rigsadvokatens generelle retningslinjer, at
der i sager om arbejdsulykker - der er anmeldt eller i øv-
rigt kommet til politiets kendskab uden om Arbejdstilsynet
- skal indhentes en udtalelse fra Arbejdstilsynet, inden an-
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
klagemyndigheden træffer afgørelse om tiltalespørgsmå-
let.
Det følger endvidere af Rigsadvokatens retningslinjer, at
Arbejdstilsynet skal underrettes om afgørelsen i sager om
arbejdsulykker, hvis Arbejdstilsynet har anmeldt forholdet
eller har afgivet en udtalelse mv. til brug for sagen.”
Med hensyn til spørgsmålet om,
hvad årsagen er til, at så
stort et antal dødsulykker henlægges uden retslig tilta-
le
vil jeg gerne gentage, at jeg ikke mener, det er muligt at
sætte tal på, hvornår der sker for mange henlæggelser. Når
det så er sagt, har jeg bedt Arbejdstilsynet om at beskrive,
hvad der typisk kan ligge til grund for, at der ikke placeres
et strafferetligt ansvar for overtrædelse af arbejdsmiljølov-
givningen i en dødsulykke.
Arbejdstilsynet oplyser, at det i forbindelse med en række
ulykker er blevet vurderet, at der ikke er sket en overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen. Det gælder fx, hvor en
person er død ved en ulykke i trafikken.
I andre ulykker er den ansvarlige for ulykken (fx arbejds-
giveren) selv død. I disse tilfælde er der ikke nogen, der
kan gøres ansvarlig for overtrædelsen.
I nogle tilfælde har det ikke kunnet bevises, at arbejdsgi-
veren har forsømt sine pligter. I sådanne sager har Ar-
bejdstilsynet ikke indstillet, at der skulle straffes i sagen.
Der kan også være tilfælde, hvor der ikke er sket en grov
overtrædelse af klare og velkendte regler. Disse sager vur-
deres konkret med henblik på, om der skal ske indstilling
om retslig tiltale.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
Endelig er der i sager, hvor ulykken sker under mere pri-
vate former, fx privates træfældning, ikke sket indstilling
om retlig tiltale.
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for
arbejdsgive-
rens subjektive og objektive ansvar
ved alvorlige ulyk-
ker og dødsulykker.
Arbejdstilsynet oplyser, at der overordnet skelnes mellem
et objektivt og subjektivt straffeansvar i arbejdsmiljølo-
ven.
Dette er kompliceret juridisk stof, og jeg vil prøve så en-
kelt som muligt at redegøre for, hvad der gælder for ar-
bejdsgivere i personligt drevne virksomheder.
Det objektive ansvar, er det ansvar, en arbejdsgiver har for
overtrædelser, som vedkommendes ansatte begår.
Det subjektive ansvar, er det ansvar, en arbejdsgiver har
for overtrædelser, som vedkommende selv begår.
Helt overordnet er det sådan, at en arbejdsgiver ikke kan
straffes, alene fordi der er en ansat, der er kommet til ska-
de eller er død i forbindelse med arbejdet for virksomhe-
den. Der skal være sket en overtrædelse af arbejdsmiljø-
lovgivningen.
Arbejdstilsynet oplyser videre, at hvis arbejdsgiveren selv
har begået en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen,
der kan tilregnes vedkommende personligt som forsætlig
eller uagtsom, kan vedkommende ifalde et subjektivt
strafansvar. Det kan fx være den situation, hvor arbejdsgi-
veren selv udfører tagarbejde i stor højde uden at være sik-
ret mod nedstyrtningsfaren.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiveren kan også under visse betingelser straffes,
hvis en person med tilknytning til virksomheden overtræ-
der arbejdsmiljøloven. Det er tilstrækkeligt for at kunne
straffe arbejdsgiveren, at en ansat forsætligt eller uagtsomt
har overtrådt arbejdsmiljøreglerne, og det er ikke en betin-
gelse, at arbejdsgiveren selv har overtrådt reglerne.
Det kaldes et objektivt ansvar, når arbejdsgiveren i den
personligt drevne virksomhed kan gøres ansvarlig for, at
den ansatte fx arbejder på et stillads uden rækværk – også
selvom arbejdsgiveren ikke har konkret viden om, at ar-
bejdet udføres uforsvarligt.
Arbejdsgiveren kan dog ikke straffes, hvis vedkommende
har opfyldt alle sine pligter efter arbejdsmiljølovens kapi-
tel 4 om arbejdsgiverens begrænsede ansvar. For at kunne
straffe arbejdsgiveren skal det kunne bevises, at arbejdsgi-
veren ikke har opfyldt alle sine pligter. Hvis ikke det kan
bevises, så må straffesagen opgives.
Endeligt oplyser Arbejdstilsynet, at der således ikke er tale
om et rent objektivt strafansvar for arbejdsgiveren i ar-
bejdsmiljøloven, men et objektivt ansvar, som bl.a. er be-
grænset af reglerne om arbejdsgiverens begrænsede an-
svar.
Til sidst bliver jeg spurgt til
hvilke initiativer, jeg har
taget på baggrund af samrådet om dødsulykker for
nærtstående og samrådet om arbejdsulykker og døds-
ulykker i trafikken.
For sager vedrørende nærtstående har jeg som nævnt på
samrådet den 16. december 2015 bedt Arbejdstilsynet om
at indstille alle sager, der vedrører nærtstående, til politiet.
Arbejdstilsynet har på den baggrund pr. 1. januar 2016
ændret sin procedure, sådan at Arbejdstilsynet i sager ved-
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 12/9-16 om dødsulykker på arbejdet, til beskæftigelsesministeren
rørende nærtstående indstiller til politiet, at sagen afgøres
med tiltalefrafald efter retsplejeloven. På denne måde pla-
ceres der et strafferetligt ansvar i sagen.
Arbejdstilsynet har orienteret alle politikredsene om denne
praksisændring, og der har ifølge Arbejdstilsynet allerede
været en sag, der på denne baggrund er afgjort med et til-
talefrafald.
Med hensyn til de initiativer, der er taget på baggrund af
samrådet om trafikulykker, kan jeg oplyse, at Arbejdstil-
synet efter samrådet har iværksat en opdatering af et cirku-
lære fra 1958 om samarbejde mellem politiet og Arbejds-
tilsynet, sådan at det er tidssvarende og dækker samarbej-
det mellem de to myndigheder. Derudover vil Arbejdstil-
synet fremadrettet indhente politirapporter på samtlige
dødsulykker i trafikken, der sker i arbejdstiden for at un-
dersøge, om der har været en overtrædelse af arbejdsmiljø-
lovgivningen.
Hvis det ikke kan udelukkes, vil Arbejdstilsynet fremover
besøge virksomheden for at afdække omstændighederne
omkring ulykken, og evt. afgive påbud, bøde mv.
Tak for ordet.
10