Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 57 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Karsten Hønge (SF).
24. november 2015
J.nr. 2015 - 5944
Spørgsmål nr. 57:
”Idet henvises til dagpengekommissionens rapport fra oktober 2015 bedes ministe-
ren besvare følgende spørgsmål:
Er det korrekt, at balancekravet, der siger at afgangen fra beskæftigelse til arbejds-
løshed i ligevægt (dvs. strukturelt) skal svare til afgangen fra arbejdsløshed til be-
skæftigelse (jf. s. 63 i den tekniske analyserapport fra dagpengekommissionen) i
tilfælde af, at flere arbejdsløse søger og får job kan tænkes opfyldt enten ved, at be-
skæftigelsen øges eller ved, at afgangsraten fra beskæftigelse (kaldet ”s” i rappor-
ten) øges – og i forlængelse heraf er det korrekt, at dagpengekommissionens be-
regninger bygger på en antagelse om, at afgangsraten fra beskæftigelse ikke påvir-
kes (på sigt)?”
Endeligt svar:
Det er korrekt, at den såkaldte ”Markov-model” er i en langsigtsligevægt, når antal-
let af personer, der bliver ledige, er lig med antallet af personer, som finder arbejde,
jf. boks 4.1 (s.71) i den tekniske analyserapport. Ligevægten – og dermed effekten
af en ændring i dagpengesystemet på niveauet for bl.a. beskæftigelse og dagpenge-
ledighed – bestemmes derfor af sandsynligheden for at tilgå henholdsvis beskæfti-
gelse eller ledighed.
Det er korrekt, at der kan være en beskæftigelseseffekt fra ændringer i dagpengesy-
stemet som følge af en øget søgeaktivitet blandt de ledige og deraf følgende øget
beskæftigelse. Denne effekt fra en ændret afgang fra dagpenge til beskæftigelse er
funderet i en ny empirisk analyse, jf. kap. 3 i den tekniske analyserapport, og byg-
ger på et veletableret teoretisk og empirisk fundament fra tidligere studier.
Derudover er også effekter af ændringer i dagpengesystemet på afgangsraten fra
beskæftigelse til dagpenge – benævnt tilgangsraten til dagpenge i den tekniske ana-
lyserapport – indarbejdet i Markov-modellen, jf. s.69-71 og kap. 6 og 7 i den tekni-
ske analyserapport.
Baseret på den tilgængelige empiri forventes tilgangseffekter i Markov-modellen
dog kun fra ændringer frem til 1�½ år inde i dagpengeperioden, hvorfor afkortnin-