Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
4. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 562 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 562:
J.nr.
”Hvor mange og hvilke sociale ydelser i Danmark er oprindeligt sat til SU-niveau?
Hvordan påvirkes disse satser af regeringens forslag om at sænke SU-niveauet?”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen blev kontanthjælp afskaffet for unge under 30 år uden
en erhvervskompetencegivende uddannelse. Denne gruppe har, siden kontant-
hjælpsreformen trådte i kraft 1. januar 2014, modtaget uddannelseshjælp i stedet
for kontanthjælp. Uddannelseshjælpssatserne blev fastsat med udgangspunkt i ni-
veauet for SU-satserne.
Satserne for integrationsydelse svarer til satserne for uddannelseshjælp, der som
ovenfor beskrevet er fastlagt med udgangspunkt i niveauet for SU-satserne. Kon-
tantydelse til personer under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse
ydes med satser svarende til uddannelseshjælp.
Med kontanthjælpsreformen indførtes supplerende børnetilskud i visse praktik- og
skoleperioder (supplerende børnetilskud). Ordningen med supplerende børnetil-
skud trådte i kraft den 1. januar 2014 og er indført for at sikre, at forsørgere under
uddannelse har sammenlignelige økonomiske vilkår, uanset hvilken SU-berettiget
uddannelse de er i gang med. Supplerende børnetilskud udmåles således, at sum-
men af supplerende børnetilskud og modtagerens øvrige indkomst efter skat er
sammenlignelig med satsen for SU med forsørgertillæg efter skat.
Efter 2025-planens indhold er der ikke lagt op til ændringer af ydelsessatserne i
kontanthjælpssystemet m.v. eller beregningen af supplerende børnetilskud i visse
praktik- og skoleperioder som følge af forslagene om ændringer i SU-systemet i
planen.