Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1671191_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Leif Lahn Jensen (S)
[email protected]
5. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 555 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 555:
J.nr. 16/13588
”Ministeren bedes redegøre for forskellen på fleksjobordningen og seniorfleksjob-
ordningen ud over målgruppe og sagsbehandlingstid.”
Svar:
Reformen af førtidspension og fleksjob har bl.a. betydet, at flere ældre borgere nu
har fået mulighed for et fleksjob. Tilgangen til fleksjobordningen (ledighedsydelse
og fleksjob) for borgere over 60 år er steget fra ca. 200 i 2011 til ca. 360 i 2015.
Endvidere er antallet af påbegyndte fleksjob for personer over 60 år fordoblet fra
ca. 600 i 2011 til ca. 1.200 i 2015.
Fleksjobordningen benyttes nu i stigende omfang af ældre, der ikke kan arbejde på
ordinære vilkår frem til pensionsalderen på grund af en varigt og væsentligt nedsat
arbejdsevne.
For at understøtte den udvikling og sikre smidig adgang til fleksjobordningen for
nedslidte ældre med varig og væsentlig nedsat arbejdsevne foreslår regeringen en
seniorfleksjobordning.
Seniorfleksjobordningen er målrettet personer, som er nedslidte eller af andre årsa-
ger ikke kan arbejde i fuldt omfang, med højst 5 år til folkepensionsalderen samt en
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Ordningen skal give disse bor-
gere muligheden for at ansøge om at blive visiteret til fleksjob efter enklere proce-
durer.
Ser man bort fra målgruppen og sagsbehandlingstiden, der efter forslaget skal være
højst 6 måneder, adskiller seniorfleksjob og fleksjob sig fra hinanden på følgende
områder:
Borgere, der er i målgruppen for seniorfleksjob, kan på eget initiativ ansøge om vi-
sitation til fleksjob. I den eksisterende fleksjobordning er det jobcenteret, der giver
tilbud om fleksjob til personer med varige og væsentlige begrænsninger i arbejds-
evnen.
Endvidere er dokumentationskravet for seniorfleksjobordningen forenklet. Ved
sagsbehandlingen forud for et fleksjob efter den eksisterende ordning skal der bl.a.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om redegørelse for forskellen på fleksjobordningen og seniorfleksjobordningen ud over målgruppe og sagsbehandlingstid, til beskæftigelsesministeren
foreligge dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer er fuldt afkla-
rede i forhold til uddannelse og beskæftigelse, og at alle relevante indsatser efter
loven er afprøvet for at bringe eller fastholde personen i ordinær beskæftigelse.
Ved afgørelsen af ansøgningen om seniorfleksjob ses der bort fra kravet om, at alle
relevante indsatser efter loven skal være afprøvet, og der lægges større vægt på de
foreliggende oplysninger. Fx kan der tages udgangspunkt i allerede tilgængelige
oplysninger fra egen læge, speciallæger m.v. Kommunerne kan dog indhente nye
oplysninger til brug for behandlingen af sagen inden for tidsfristen på 6 måneder.
Der skal endvidere ikke iværksættes beskæftigelsesrettede tilbud for at forbedre ar-
bejdsevnen.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2