Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1667629_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Rasmus Horn Langhoff (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Ligestillingsudvalget har i brev af 18. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 89), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Horn
Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 2015 - 3508
”Af bemærkningerne til lovforslaget, der blev sendt i høring den 26. oktober 2015
fremgår følgende: ”En kønsopdelt lønstatistik, der er modtaget fra eksempelvis
Danmarks Statistik kan således efter en konkret vurdering indeholde oplysninger,
der er af så væsentlig betydning for de ansatte, at virksomheden efter lov om in-
formation og høring af lønmodtagere eller en kollektiv overenskomst, der træder i
stedet for denne, har pligt til at informere og høre de ansatte om lønstatistikken”. I
forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, om retsstillingen – såfremt lovforslaget
vedtages – vil være sådan, at virksomhedens informationspligt overfor medarbejde-
re om ligelønsforskel bygger på virksomhedens egen konkrete vurdering af væsent-
ligheden. ”
Svar:
Allerførst vil gerne understrege, at lovforslagets formuleringer vedrørende infor-
mation og høring af lønmodtagere er blevet ændret mellem den eksterne høring og
fremsættelsen for Folketinget.
Ændringen skete for at tydeliggøre samspillet mellem reglerne om kønsopdelt løn-
statistik og lov om information og høring af lønmodtagere.
Det fremgår eksplicit af lovteksten, at virksomhederne modtager kønsopdelt lønsta-
tistik til brug for information og høring lønmodtagerne vedrørende lønforskelle
mellem mænd og kvinder på virksomheden.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår følgende:
”Lov om information og høring af lønmodtagere har til for mål at sikre alle ansatte
i virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og hørt omkring
forhold, som har eller vil få væsentlig betydning for deres ansættelse og arbejds-
mæssige forhold.
Lov om information og høring af lønmodtagere betyder dermed, at virksomheden
skal sikre, at de ansatte får ajourført information om den seneste og forventede ud-
vikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter, økonomiske situation og fremtidsudsig-
ter. Virksomheden skal desuden høre de ansatte i forbindelse med den information,
som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal udveksle synspunkter
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 537: MFU spm. om, hvordan ministeren mener, at medarbejderrepræsentanterne, som lovgivningen er nu, har mulighed for at efterprøve lønstatistikken, til beskæftigelsesministeren
og være i dialog omkring de forhold, som virksomheden informerer om, herunder
kønsopdelt lønstatistik.”
Efter § 4, stk. 1, i lov om information og høring af lønmodtagere har virksomheden
pligt til via lønmodtagerrepræsentanterne at give de ansatte fyldestgørende oplys-
ninger om forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksomheden. Pligten
til at informere omfatter som minimum
1) information om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhe-
dens aktiviteter, virksomhedens økonomiske situation og fremtidsudsigter, herun-
der om ordre- og markedssituationen samt produktionsforhold,
2) information om virksomhedens beskæftigelsesforhold, herunder hvis beskæfti-
gelsen på virksomheden er truet, og planer om større ændringer og foranstaltninger,
som får betydning for beskæftigelsen, og
3) information om virksomhedens beslutninger, som kan medføre betydelige æn-
dringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene.
Efter § 4, stk. 2, skal de oplysninger, der skal høres om efter stk. 1, gives jævnligt
og på passende tidspunkter, så lønmodtagerrepræsentanterne har ajourførte infor-
mationer om virksomhedens situation.
Oplysningerne efter stk. 1 skal om muligt foreligge i skriftlig form og på en sådan
måde og med et sådant indhold, at lønmodtagerrepræsentanterne har mulighed for
at sætte sig ind i og vurdere indholdet af oplysningerne og kan forberede den i stk.
3 beskrevne høring.
Virksomhederne modtager enten kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik el-
ler fra en arbejdsgiverorganisation eller udarbejder den selv.
Ved i lovforslaget at præcisere, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for
information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheden, er det min vurdering, at lov om information og høring allerede
regulerer lønmodtagerrepræsentantens mulighed for at få udleveret kønsopdelt løn-
statistik til brug for information og høring.
Jeg henviser desuden til mit svar LIU alm del spørgsmål 27.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2