Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1667628_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Rasmus Horn Langhoff
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 537 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Rasmus Horn Langhoff (S) (MFU).
Spørgsmål nr. 537:
26. september 2016
J.nr. 2016 - 5018
”Ministeren skriver i et læserbrev i Berlingske den 7. juli 2016 angående virksom-
heders pligt til at udarbejde ligelønsstatistikker, at ”Medarbejderrepræsentanterne
ikke bare kan, men har en ret til at efterprøve lønstatistikken - og det forventer jeg,
at de gør”. Vil ministeren uddybe, hvordan ministeren mener, at medarbejderre-
præsentanterne, som lovgivningen er nu, har mulighed for at efterprøve lønstati-
stikken?”
Svar:
Det fremgår eksplicit af lovteksten, at virksomhederne modtager kønsopdelt lønsta-
tistik til brug for information og høring af lønmodtagerne vedrørende lønforskelle
mellem mænd og kvinder på virksomheden.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår følgende:
”Lov om information og høring af lønmodtagere har til for mål at sikre alle ansatte
i virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og hørt omkring
forhold, som har eller vil få væsentlig betydning for deres ansættelse og arbejds-
mæssige forhold.
Lov om information og høring af lønmodtagere betyder dermed, at virksomheden
skal sikre, at de ansatte får ajourført information om den seneste og forventede ud-
vikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter, økonomiske situation og fremtidsudsig-
ter. Virksomheden skal desuden høre de ansatte i forbindelse med den information,
som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal udveksle synspunkter
og være i dialog omkring de forhold, som virksomheden informerer om,
herunder
kønsopdelt lønstatistik.”
Hjemlen hertil findes i § 4 i lov om information og høring.
Efter § 4, stk. 1, i lov om information og høring af lønmodtagere har virksomheden
pligt til via lønmodtagerrepræsentanterne at give de ansatte fyldestgørende oplys-
ninger om forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksomheden. Pligten
til at informere omfatter som minimum
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 537: MFU spm. om, hvordan ministeren mener, at medarbejderrepræsentanterne, som lovgivningen er nu, har mulighed for at efterprøve lønstatistikken, til beskæftigelsesministeren
1) information om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhe-
dens aktiviteter, virksomhedens økonomiske situation og fremtidsudsigter, herun-
der om ordre- og markedssituationen samt produktionsforhold,
2) information om virksomhedens beskæftigelsesforhold, herunder hvis beskæfti-
gelsen på virksomheden er truet, og planer om større ændringer og foranstaltninger,
som får betydning for beskæftigelsen, og
3) information om virksomhedens beslutninger, som kan medføre betydelige æn-
dringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene.
Efter § 4, stk. 2, skal de oplysninger, der skal høres om efter stk. 1, gives jævnligt
og på passende tidspunkter, så lønmodtagerrepræsentanterne har ajourførte infor-
mationer om virksomhedens situation.
Oplysningerne efter stk. 1 skal om muligt foreligge i skriftlig form og på en sådan
måde og med et sådant indhold, at lønmodtagerrepræsentanterne har mulighed for
at sætte sig ind i og vurdere indholdet af oplysningerne og kan forberede den i stk.
3 beskrevne høring.
Virksomhederne modtager enten kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik el-
ler fra en arbejdsgiverorganisation eller udarbejder den selv.
Ved i lovforslaget at præcisere, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for
information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheden, er det min vurdering, at lov om information og høring allerede
regulerer lønmodtagerrepræsentantens ret til at få udleveret kønsopdelt lønstatistik
til brug for information og høring.
Jeg henviser endvidere til mine svar på spørgsmål 1 og 8 til L 89.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2