Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1667593_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
529 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 529:
J.nr. 16/13042 / DEP sagsnum-
mer
”Kan ministeren oplyse, i hvor høj grad man vurderer, at borgere snyder sig selv
for sociale tilskud, dagpenge, kontanthjælp og førtidspension, fordi borgerne ikke
kan gennemskue ansøgningsprocedurer og rettigheder?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er kommunerne, Udbetaling Danmark og
a-kasserne, der er ansvarlige for at tilrettelægge den konkrete ydelsesadministrati-
on, herunder at sørge for at ansøgningsprocesser er tilrettelagt hensigtsmæssigt i
forhold til borgerne.
Beskæftigelsesministeriet har et ansvar for at understøtte processen om vejledning
af borgerene om de gældende regler ved bl.a. at sørge for, at kommuner, Udbeta-
ling Danmark og a-kasserne er klædt ordentligt på til at vejlede borgerne om nye
regler.
Jeg kan henvise til mit svar på S – 1367, hvor det blandt andet er beskrevet, hvor-
dan der arbejdes med en øget digitalisering af ydelsesområdet og genanvendelse af
oplysninger på tværs af myndigheder med henblik på at lette borgernes overblik
over deres ydelser.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen