Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
26. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
528 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 528:
J.nr. 16/13042 / 2016-5481
”Kan ministeren oplyse, hvor mange tilfælde af socialt bedrageri der skønnes at
skyldes uigennemskuelige regler og dårlig kommunikation?”
Svar:
Der findes ikke på nuværende tidspunkt samlede opgørelser over omfanget af soci-
alt bedrageri. KL offentliggjorde den 28. august 2016 en foreløbig rapport om
kommunernes sagsbehandling på kontrolområdet, hvori der indgik tal om fejludbe-
talinger. Disse tal er dog alene estimater foretaget ud fra gennemgang af et antal
sager i en række kommuner fra 1. kvartal 2016. Det er derfor ikke muligt ud fra
disse tal at skønne, hvor stor en andel af fejludbetalingerne der skyldes, at borgeren
ikke har forstået reglerne, eller at kommunikationen har været dårlig.
Fremadrettet skal der foretages en konsolidering af KL’s effektmålinger af kom-
munernes og Udbetaling Danmarks halvårlige indberetninger, så der på sigt vil væ-
re et mere detaljeret billede af effekterne af kommunernes indsats på kontrolområ-
det.
Beskæftigelsesministeriet arbejder samtidig allerede i dag - i samarbejde med andre
ministerier, KL og Udbetaling Danmark - med at udvikle og styrke indsatsen mod
socialt bedrageri og fejludbetalinger i et digitalt spor. Digitaliseringen af ydelses-
området vil blandt andet kunne bidrage til at mindske utilsigtede fejl. Dette kan ek-
sempelvis være, at borgeren allerede i ansøgningsøjeblikket bliver præsenteret for
oplysninger, som myndighederne har kendskab til fra registre, så der bliver færre
muligheder for at afgive fejlagtige oplysninger, og borgerne lettere vil kunne få
overblik over deres ydelse.
Jeg kan desuden henvise til mit svar på § 20 spørgsmål S 1367, hvor dette er nær-
mere beskrevet.